Hur bra eller dåligt är det att köra med en ätardag?

Home Forums Kost och Näringslära Hur bra eller dåligt är det att köra med en ätardag?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • Author
    Posts
  • #654025

    Undrar bara hur bra eller dåligt det är att köra med en ätardag?
    Tränar själv 2-vila-1 regelbundet och kör hårt med bra kost och kosttilskott. Men vore det bra för min form och muskelökning att ”chocka” kroppen med en ätardag (pizza, chips osv) en dag i veckan precis som jag idag ”chockar” med träningsvariationer. Är relativt hård på 85-87 kg. Har hört att det ska leda till en bättre fettförbräning eftersom att bara inta nyttigheter kan få kroppen att vänja sig och att kroppen hamnar i ett låst mönster vet vi nog alla att det inte gynnar utvecklingen.

    Att jag byter från riktigt tungt, till lätt och övningar då och då har funkat superbra! men hur är det med käket?? Mycket tacksam för svar!

    MVH
    Perry 23år – Skellefteå

    #77295
    #654027

    Nej, det är inte bra. Möjligtvis kan du ha nytta av att periodisera ditt kolhydratsintag lite, men definitivt inte genom källor som pizza och chips;)

    Använda sökfunktionen om du vill ha mer information, det här har diskuterats ett antal gånger:)

    #654029

    Ok, ser att det finns en del info om det här. Undrar även hur det fungerar att ”chocka” kroppen med protiener och kolhydrater?

    #654031

    Det kan vara bra att fylla på glykogenlagrerna med extra kolisar vaar 7-10 dag cirka, men 10000 kcal + dagar har ingen nytta förutom för psyket och möjligtvis smaklökarna.

    Kör hårt

    TT

    #654032
    GymTT wrote:
    Det kan vara bra att fylla på glykogenlagrerna med extra kolisar vaar 7-10 dag cirka, men 10000 kcal + dagar har ingen nytta förutom för psyket och möjligtvis smaklökarna.

    Kör hårt

    TT

    Haha sant, och dom kanske inte behöver tränas på det sättet :D
    Men fortfarande, hur är det med protein chocker och kolhydrat chocker, någon som har erfarenheter??

    #654033

    ehh det e ju skillnad pa att ha atardagar om man dietar eller inte …och du dietar val inte …isafall ska du skippa dem och ata bra hela tiden …men dietar man kan man allt ha atardagar det e nice som fan

    #654034
    Neonight wrote:
    Alla dagar är ätardagar :D

    För tjockisar ja…

    #654036

    Jag är inte på diet. så jag antar att mitt dagliga intag av husmans under uppbyggnad borde räcka. ätardagar kan jag införa när en ev. diet kommer.
    Håller delvis med neonight om att alla dagar är ätar dagar, men hoppas du menar den nyttigare sorten. Mitt mål är nämligen inte att se ut som barbapappa och lyfta små bilar i bänk. Jag är 183 och väger 86 kg relativt hård, men målet ligger på nära 90 kg och ännu hårdare.

    #654037

    Skippa ätardagarna om du inte är på diet, tror inte alls du behöver dem, speciellt inte offseason. Kör hårt och försök bygga på dig kvalitativ massa till ditt mål (90kg)

    Lycka till

    TT

    #654038

    Låter som ett bra tips TT! vill ju inte ha för mycket ”hull” att måsta bli av med när väl deffen ska starta… Tack för visat intresse mannen.

    #654039

    ibland ska man väl kunna äta onyttigt utan att det ska vara så förödande för kroppen…
    fan vad trist att bara äta bra alltid!!!! då blir det ju ingen skillnad att gå diet heller…= svårare att väl gå ner i vikt när man vill…

    du vet väl att även proffsen svullar i glass o pizza?? ;)

    #654041
    athleticmia wrote:
    du vet väl att även proffsen svullar i glass o pizza?? ;)

    Du vet väl vad proffsen käkar för att sedan gå ner i vikt? ;)

    #654043

    jag kan tänka mig att äta lite onyttigt en dag i veckan, det kan göra så att man bara blir sporrad att träna ännu hårdare kommande vecka. vilket kanske resulterar i ett bra resultat. hade man skippat ätardagen kanske man inte har samma go! men men det är ju helt upp till var och en. jag tror jag själv mår bättre av att få dämpa mina fantasier om en stor kebab pizza genom att äta en :), bara inte för ofta…

    #654045

    Ätardagar är en myt som diverse kroppsbyggar magazine byggt upp på samma sätt som damtidningarna landserade ”Ät vad du vill och gå ner i vikt” dieter. Själv tror jag på en strikt kosthållning året runt. Däremot gör jag normalt undantag på julafton, juldagen, påsk, påskdagen samt min egen och min mors födelsedag. Vid dessa tillfällen äter jag onyttigt men det innebär inte att jag frossar. Att jag äter annorlunda pga att det är mcyket sociala tillfällen där jag skulle socialt isolera mig själv om jag inte ruckade på mina principer.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.