Hur bra eller dåligt är det att köra med en ätardag?

Home Forums Kost och Näringslära Hur bra eller dåligt är det att köra med en ätardag?

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 16 through 26 (of 26 total)
  • Author
    Posts
  • #654047
    Olof_R wrote:
    Ätardagar är en myt som diverse kroppsbyggar magazine byggt upp på samma sätt som damtidningarna landserade ”Ät vad du vill och gå ner i vikt” dieter. Själv tror jag på en strikt kosthållning året runt. Däremot gör jag normalt undantag på julafton, juldagen, påsk, påskdagen samt min egen och min mors födelsedag. Vid dessa tillfällen äter jag onyttigt men det innebär inte att jag frossar. Att jag äter annorlunda pga att det är mcyket sociala tillfällen där jag skulle socialt isolera mig själv om jag inte ruckade på mina principer.

    Det låter rätt socialt isolerat ändå. Så många högtider är det inte per år. Ätardagar offseason finns det väl ingen direkt nödvändighet för, men man fy tusan om man behövde sitta och välja fullkornspasta hela tiden och skippa utgång på restaurang osv när man är off. Så strikt behöver det inte vara. Dessutom tycker jag att man efter ett tag får en rätt bra uppfattning av hur mycket man äter utan att man går upp en massa i onödigt fett.

    PS. Ikväll ska jag käka kebab.

    #654050

    Jat tvivlar inte alls på vad som har förts fram i den här tråden ang ätardagens små (eller obefintliga) positiva sidor ur ett fysologiskt perspektiv. Dock för mig och säkert många andra är den viktig ur ett psykologiskt perspektiv. Utan möjlighet till ätardag vette fan om man skulle klara av en deff. Kalla mig gärna svagsinnt men det är så jag upplever det.

    #654052
    Leroy Brown wrote:
    Jat tvivlar inte alls på vad som har förts fram i den här tråden ang ätardagens små (eller obefintliga) positiva sidor ur ett fysologiskt perspektiv. Dock för mig och säkert många andra är den viktig ur ett psykologiskt perspektiv. Utan möjlighet till ätardag vette fan om man skulle klara av en deff. Kalla mig gärna svagsinnt men det är så jag upplever det.

    Låter som ett mycket vettigt resonemang, tyvärr kan jag inte riktigt sätta mig in i situationen eftersom jag aldrig deffat riktigt ordentligt…

    #654054
    perryjonsson wrote:
    Låter som ett bra tips TT! vill ju inte ha för mycket ”hull” att måsta bli av med när väl deffen ska starta… Tack för visat intresse mannen.

    ingen fara, kör hårt nu.

    TT

    #654056

    Jag tycker att det är helt okej med en ätardag i veckan. Då har man något att se fram emot och faktiskt så tycker jag att jag tom kan gå ner lite av att äta ”onyttigt” en gång i veckan så jag tror att det är bra för kroppen att få i sig onyttigt ibland:)

    #654058

    Hmm men vad skiljer en ätardag från en ätstörning? Jag menar de finns massor med mäniskor som värker i sig mängder mat under svåra perioder. Liksom det finns människor som knappt äter något och sen plötsligt bara smäller i sig en stora mängder mat. Är således inte risken stor att man utvecklar en osund inställning till mat? :what:

    #654060

    Skillnaden på en ätstörning eller hetsätning är att personen i stortsett hela tiden äter massor av mat och då menar jag mycket mat det kan tex vara 2 liter glass, två pizzor mm som de sedan kräks upp för att inte kroppen ska lagra på sig maten som man ätit. Har man en ätstörning äter man inte man för då får man skuldkänslor och de är absolut inte tillåtet att äta mat:nono: . Har själv ett projektarbete om Anorexi och personerna beskriver som att det är en annan person inom dom som säger vad dom ska göra.

    Saken är den att har man en ätardag så får man äta vad man vill tex en pizza om så önskar det är långt ifrån vad en som har hetsätningsstörningar gör.
    Att ha en ätardag är för att det ska bli lättare att äta sunt de andra dagarna och man kan säga att man belönar sig själv med att äta vad man vill. Så jag tror att det är svårt att utlösa en ätstörning på att bara ha en ätardag i veckan.

    Så du kan med gott samvete ha en ätardag

    #654061
    Leroy Brown wrote:
    Jat tvivlar inte alls på vad som har förts fram i den här tråden ang ätardagens små (eller obefintliga) positiva sidor ur ett fysologiskt perspektiv. Dock för mig och säkert många andra är den viktig ur ett psykologiskt perspektiv. Utan möjlighet till ätardag vette fan om man skulle klara av en deff. Kalla mig gärna svagsinnt men det är så jag upplever det.

    Instämmer till fullo!:emo-thumb

    #654062

    Är inne på 6:e dietveckan nu och kör än så länge bara med en ätardag var 13:e- 14:e dag.

    Blir dessutom bara halva ätardagar eftersom jag dietar fram till träningen kl 13:00 inklusive morgoncardio, sedan äter jag vad jag vill mellan 15:00 och läggdags. Blir oftast mindre mat än planerat eftersom det inte var så gott som man trodde det skulle vara.

    Således både en mental motivationsgrej och en påminnelse om att skitmat inte är sååååå jäkla gott som man tror. Satsar mest av allt på en riktigt god middag med dessert, blir inte så mycket godis och snacks. Men något som aldrig missas är GLASS!!! Min största last här i livet!!!

    Nimrod

    #654063

    Kör också ”ätardag” max varannan var tredje vecka. F-n tänk på att det är var sjunde dag! Brukar också äta ganska sunt men betydligt mer av allt. Ligga på ett överskott på kanske drygt 3000 kcal en dag i veckan blir två extra kilon som skall brännas i månaden. Inte alls värt det tycker jag. Usch, 10 timmar på ett rullband!

    #654065

    Det kan utan problem hända att man kompenserar ut sitt energiunderskott ifall man kör ”ätardagar” eller ”ätartider”, och det är väl oönskat resultat, kanske?

    Men att öka kolhydratsintaget någon dag skadar väl aldrig när man tränar, men i sin helhet, nej, enligt mig själv.

    Känner du för det, och mår bättre av att ha en ”ätardag”, och har råd med det på din kalorilista och fortfarande ligger på minus i slutet av dagen, veckan, dieten eller vad du räknar efter, så kör på det.

Viewing 11 posts - 16 through 26 (of 26 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.