Hur mycket omega3 är hälsosamt?

Home Forums Kost och Näringslära Hur mycket omega3 är hälsosamt?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author
    Posts
  • #510108

    Jag har googlat och googlat nu men har inte hittat några svar det är så här att i går fick jag 3L raps/linfröolja av mamma brukar i vanliga fall ta en decilliter vanlig rapsolja om dagen såg däremot att denna nya oljan innehöll 27g omega3 per deciliter vågar man inta så mycket omega3 per dag jag undrar om jag kan dricka den precis som den andra eller om jag ska använda den till annat och köpa ny olja själv

    #70006
    #510109

    1 dl rapsolja varje dag låter först och främst vidrigt och en dålig trist extremmetod för att öka energiinnehållet. Om vi pratar enskilda fettsyror så är det definitivt inte för mycket omega-3 som är problemet där.

    Snarare att det överhuvudtaget blir väldiga mängder fleromättat (lättoxiderat) fett men stora mängder omega-6. Dessutom är konverteringen av alfa-linolensyra (som finns i vegetabilier) låg hos människa.

    Är du inte vegetarian eller allergisk mot fisk så ät fisk. I övrigt är det bra med ett balanserat fettintag, varken frosseri i olja eller grädde tycker jag.

    Om fett i allmänhet:

    [http://traningslara.se/blogg/om-mattat-fett-kolesterol-samt-tips-for-att-oka-pa-fettet-i-kosten/]

    Tips för viktuppgång (om du vill hitta andra vägar än att dricka ren olja):

    [http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/]

    #510110

    grejen med rapsoljan handlar snarare om att jag faktiskt har extremt svårt att öka i vikt kanske är lite OT att ta upp men ungefär såhär äter jag varje dag utan att öka i vikt kan verkligen inte klämma ner mer mat har liten aptit och äter nästan alltid utan att vara hungrig men när jag väl la till mellan 1-1,5dl olja så började faktiskt vikten att gå upp lite :D

    min matdag:
    runt 20 ägg, 500gram potatis, 100gram ris, ca 200gram köttfärs (som biffar), 4liter röd mjölk, 2liter gräddglass, 50gram dextrosol, 100gram whey80 + en del grönsaker men det är ju inte precis några kalorier :P

    men det är alltså ingen risk att dricka 1dl av denna oljan då?

    #510111
    svmannen wrote:
    grejen med rapsoljan handlar snarare om att jag faktiskt har extremt svårt att öka i vikt kanske är lite OT att ta upp men ungefär såhär äter jag varje dag utan att öka i vikt kan verkligen inte klämma ner mer mat har liten aptit och äter nästan alltid utan att vara hungrig men när jag väl la till mellan 1-1,5dl olja så började faktiskt vikten att gå upp lite :D

    min matdag:
    runt 20 ägg, 500gram potatis, 100gram ris, ca 200gram köttfärs (som biffar), 4liter röd mjölk, 2liter gräddglass, 50gram dextrosol, 100gram whey80 + en del grönsaker men det är ju inte precis några kalorier :P

    men det är alltså ingen risk att dricka 1dl av denna oljan då?

    Vadfan är du för skit karl:p
    Minus bajset som dextrosol och glass är det ju en svältkost.
    Nu överdriver jag lite, men själv kan jag äta 400 g ris och 1000 g potatis med 1 kg kött/fågel samt proteindrinkar, kvarg, keso, ägg mm på en dag.

    #510112
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Minus bajset som dextrosol och glass är det ju en svältkost.

    20 ägg och en liter standardmjölk är en hel del bara det. Nu vet vi inget om varken vikt eller aktivitetsnivå men någon energisnål kost känns det definitivt inte som. Om nu inte vikt och/eller aktivitetsnivå är väldigt högt.

    #510113
    Eddie Vedder wrote:
    20 ägg och en liter standardmjölk är en hel del bara det. Nu vet vi inget om varken vikt eller aktivitetsnivå men någon energisnål kost känns det definitivt inte som. Om nu inte vikt och/eller aktivitetsnivå är väldigt högt.

    4 liter rödmjölk till och med.
    Därför jag sade att jag överdriver, men känns som mycket energi men ingen rejäl mat.
    Utom äggen och mjölken är det lite potatis, ris, en blygsam mängd kött och inte så mycket mer.
    Känns som det finns bättre alternativ än glass, dextrosol och olja att fylla ut med.

    #510114
    Vincent Qvarfordt wrote:
    4 liter rödmjölk till och med.

    Oj missade 4 liter!

    Vilken del av landet bor du i? Jag syftar också på röd mjölk, men det ÄR standardmjölken från Arla. Men jag vet att olika producenter har olika färg så det kan ibland bli missförstånd när man pratar utifrån färgen. Hursomhelst syftar jag alltså på standardmjölk, dvs 3%-ig.:)

    Vincent Qvarfordt wrote:
    Därför jag sade att jag överdriver, men känns som mycket energi men ingen rejäl mat.
    Utom äggen och mjölken är det lite potatis, ris, en blygsam mängd kött och inte så mycket mer.
    Känns som det finns bättre alternativ än glass, dextrosol och olja att fylla ut med.

    Jo jag håller med dig. Att fylla upp med olja och druvsocker är inget jag tycker låter särskilt kul, särskilt inte 50 gram (!) druvsocker.

    Men så vet vi ju heller inget om trådskaparen som tyvärr gett för dåligt info. Det kan ju vara en 80-kilos skidåkare.;)

    #510115
    svmannen wrote:
    Jag har googlat och googlat nu men har inte hittat några svar det är så här att i går fick jag 3L raps/linfröolja av mamma brukar i vanliga fall ta en decilliter vanlig rapsolja om dagen såg däremot att denna nya oljan innehöll 27g omega3 per deciliter vågar man inta så mycket omega3 per dag jag undrar om jag kan dricka den precis som den andra eller om jag ska använda den till annat och köpa ny olja själv

    Livsmedelsverket rekommenderar 1 E% omega 3 i kosten och 4 E% omega 6, men säger samtidigt att man kan gå upp till 10E% fleromättade fettsyror, så då skulle man kunna äta 2 E% omega 3, det finns dock risker med ett så högt intag och det är att det tunnar ut blodet, vilket kan öka risken för näsblod i första hand, men även att om man blöder av annan anledning, så ökar blödningstiden, detta gäller dock i första hand omega 3 från fisk, som är mer potent än alfa linolensyra.

    1E% av 3000 kcal är 3,3g, följaktligen är 2E% 6,6g.

    #510116

    Haha svältkost är det verkligen inte för mig då jag väger 72kg och tränar styrka 5 gånger per vecka runt 30min per gång jag är liksom mätt dygnet runt

    #510117
    svmannen wrote:
    Haha svältkost är det verkligen inte för mig då jag väger 72kg och tränar styrka 5 gånger per vecka runt 30min per gång jag är liksom mätt dygnet runt

    Ta bort glass och dextrosol och ät mat istället.

    #510118

    Jag vet att jag inte borde välja bort glassen men den är ju så mkt enklare att få ner när aptiten är i botten några tips på vad man kan äta ist? Dextro tar jag efter träningen med proteinpulver så det ser jag inte som nåt större problem

    #510119
    svmannen wrote:
    Jag vet att jag inte borde välja bort glassen men den är ju så mkt enklare att få ner när aptiten är i botten några tips på vad man kan äta ist? Dextro tar jag efter träningen med proteinpulver så det ser jag inte som nåt större problem

    Glass är i mina ögon tveklöst nyttigare än 50 gram näringsfritt kolhydtratpulver. Och om du tränar så kort och så lite känns det ju ÄNNU mer onödigt.

    Okej om du tar det direkt efter en 13-kilometersrunda före lunch för att orka med intervallpasset till kvällen men det känns ju knappast nödvändigt med din träningsmängd.

    #510120

    ok men då har jag fått veta lite grann av vad ni tycker kanske ska försöka äta lite mer kött ist för kolhydraterna efter passet

    #510121
    svmannen wrote:
    ok men då har jag fått veta lite grann av vad ni tycker kanske ska försöka äta lite mer kött ist för kolhydraterna efter passet

    Jag har gett dig alla mina tips i länkarna. Om inget där duger så har jag inget mer att bidra med.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.