Kalori som kalori?

Home Forums Kost och Näringslära Kalori som kalori?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 60 total)
  • Author
    Posts
  • #239981
    Eddie Vedder wrote:
    Lustigs film är populär och intressant men den är knappast fri från kritik. Han, och många andra amerikanska forskare, är väldigt (VÄLDIGT) övertygad om sin sak och förenklar ett komplext problem till en enda faktor. Att fruktosen i frukt beter sig annorlunda än i läsk låter ju exempelvis konstigt.

    håller nog med att han förenklar ett komplext faktum, men så är det väl med många ”självutnämnda experter” eftersom de förmodligen vill låta kontroversiella och skapa uppmärksamhet! men att frukt beter sig annorlunda i frukt än läsk låter väl inte så konstigt om man istället tänker sig att ”fruktos beter sig annorlunda tillsammans med andra näringsämnen” var inte det som King grub resonerade i de tidigare inläggen av denna tråd? att sammansättningen av födan och näringsämnena i förhållande till varandra påverkar?

    jag vet inte, ni kan nog det där bättre än mig

    #239982
    nog_nog wrote:
    men att frukt beter sig annorlunda i frukt än läsk låter väl inte så konstigt om man istället tänker sig att ”fruktos beter sig annorlunda tillsammans med andra näringsämnen” var inte det som King grub resonerade i de tidigare inläggen av denna tråd? att sammansättningen av födan och näringsämnena i förhållande till varandra påverkar?

    jag vet inte, ni kan nog det där bättre än mig

    Ja det tas ju upp fortare såklart. Men Lustig menar väl att fruktosen även metaboliseras annorlunda när den väl tagits upp?

    #239983
    Eddie Vedder wrote:
    Om du syftar på studien jag hade med i min spalt så var det 40 gram fruktos, 80 gram fruktos eller 80 gram sukros vilket alltså är 40 gram fruktos det också. Så 25 gram var det inte där.

    Fast den handlade inte om fettoxidation i och för sig. Så du kanske tänker på en annan? Oavsett vilket så kommer inte en 20%-ig akut reduktion av fettoxidation betyda ett jota för kroppssammansättningen över tid och jag är inte ens säker på att 20% skulle vara dåligt ens i jämförelse med andra kolhydratkällor.

    har för mig det var en ny studie som nämdes i något av dom senaste episoderna av Bodyrx, även den på fruktos ej från intag av frukt. får kolla efter semestern

    #239984
    nog_nog wrote:
    eftersom bland annat fruktos kom upp som diskussionsämne, rekommenderar jag att ni ser ”Sugar: the bitter truth” där Robert H. Lustig, MD, UCSF Professor of Pediatrics in the Division of Endocrinology förklarar hur fruktos kan påverka kroppen skadligt likställt med alkohol. Men att detta inte alltid är så när fibrer är inblandat. Därför blir det en helt annan sak vid frukt som Eddie Vedder nog försökt påvisa ett antal gånger…

    [http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM]

    Inte bara fibrer utan även de mindre mängderna fruktos som trots allt finns i frukt.

    Intressant nog är ju glukos + fruktos bättre än endast de olika sockerarterna var för sig, när det kommer till konditionsträning.

    #239985

    Kalori in vs kalori ut eller IFFYM stämmer egentligen, men det folk inte förstår är att det är lika viktigt att tvinga sin kropp att bränna fett som att tänka på vad man sätter i sig, och det gör man genom att hålla den i ett anaboliskt tillstånd istället för ett kataboliskt tillstånd hela tiden, stimmulera rätt hormoner äta mat som höjer metabolismen osv.. Ämnesomsättningen är ju trots allt avgörande om man vill förlora fett och därför måste man göra allting för att hålla den så hög som möjligt kombinerat med att få i sig lite mindre energi än vad man gör av med

    #239986
    fitnesserik wrote:
    Kalori in vs kalori ut eller IFFYM stämmer egentligen, men det folk inte förstår är att det är lika viktigt att tvinga sin kropp att bränna fett som att tänka på vad man sätter i sig, och det gör man genom att hålla den i ett anaboliskt tillstånd istället för ett kataboliskt tillstånd hela tiden, stimmulera rätt hormoner äta mat som höjer metabolismen osv.. Ämnesomsättningen är ju trots allt avgörande om man vill förlora fett och därför måste man göra allting för att hålla den så hög som möjligt kombinerat med att få i sig lite mindre energi än vad man gör av med

    Vad är det för mat du tänker på, som höjer metabolismen och som skulle vara lika viktigt som ett energiunderskott?

    Du får nog utveckla lite.

    Och du är medveten om att det är rätt svårt att befinna sig i ett ”anaboliskt tillstånd” samtidigt som man bränner fett va?

    #239987

    te, koffein, chillipeppar är sånt man kan ta istället för fettförbrännande preparat men det jag tänkte på var att man oxå kan planera sina måltider och sitt energiintag genom att t.ex. konsumera majoriteten av kolhydratintaget i samband med träning, inte äta kolhydrater utan en proteinkälla, äta mycket fibrer, äta mat som inte höjer insulinet så mycket, äta mycket fisk för att få i sig omega3, äta rätt fett osv..

    jag menar helt enkelt att lura och tvinga din kropp att bränna fett istället för att lagra fett, vilket man t.ex. inte gör om man inte äter något på en hel dag och sen äter en stor påse godis på kvällen även om kalorimängden eller kolhydratmängden kanske inte överstiger det du gjort av med på dagen

    #239988

    jag menar att det är lika viktigt som ett kaloriunderskott eftersom om man inte bränner tillräckligt med kalorierna blir det inget underskott haha

    #239989

    Följande föreläsning från Dr. Scott Connelly kanske kan få någon mer att sluta räkna kalorier..

    [http://www.rxmuscle.com/videos/lifestyle/5555-dr-scott-connelly-seminar-on-how-to-build-muscle-burn-fat-part-1-of-3.html]

    #239990
    Johan Otterström wrote:
    Följande föreläsning från Dr. Scott Connelly kanske kan få någon mer att sluta räkna kalorier..

    [http://www.rxmuscle.com/videos/lifestyle/5555-dr-scott-connelly-seminar-on-how-to-build-muscle-burn-fat-part-1-of-3.html]

    Nej.

    Energi in/energi ut är en grundförutsättning för att fettförlust skall ske och hävdar du motsatsen så ligger bevisbördan på dig och ingen annan. Det går inte att komma runt den saken, hur många länkar du än postar.

    Upp med en rejäl studie om du vill att vi ska ta det där på allvar. (Du kommer inte att hitta någon, dessvärre.)

    #239991
    Jon Larsson wrote:
    Nej.

    Energi in/energi ut är en grundförutsättning för att fettförlust skall ske och hävdar du motsatsen så ligger bevisbördan på dig och ingen annan. Det går inte att komma runt den saken, hur många länkar du än postar.

    Upp med en rejäl studie om du vill att vi ska ta det där på allvar. (Du kommer inte att hitta någon, dessvärre.)

    Se filmen så förstår nog du med. Det finns mer än den första lagen om thermodynamics.

    #239992
    Johan Otterström wrote:
    Se filmen så förstår nog du med. Det finns mer än den första lagen om thermodynamics.

    Försök inte. Upp med en studie nu eller motsvarande vetenskaplig bevisning. Seså.

    Att sitta och titta på föreläsningar är ju meningslöst eftersom vem som helst kan låta övertygande om ingen är där och säger emot när det behövs.

    #239993
    Jon Larsson wrote:
    Nej.

    Energi in/energi ut är en grundförutsättning för att fettförlust skall ske och hävdar du motsatsen så ligger bevisbördan på dig och ingen annan. Det går inte att komma runt den saken, hur många länkar du än postar.

    Under vilken tidsperiod/mätperiod?

    Ponera att du fastar, dricker lite kaffe och drar till gymmet för att träna fastande. Du går till gymmet, vilket tar låt oss säga en halvtimme. Du tränar hårt i en timme, går hem, fortfarande fastande (med typ BCAA/lite vassle innan/efter). Resten av dagen är kolhydratsrika, proteinrika och väldigt fettsnåla måltider.

    Det finns en chans att fettförbränningen tidigare under dagen överstiger den minimala inlagring som sker senare under dagen, vid överätningen, samtidigt som du hamnar på kcal-överskott sett till dygnet och bygger muskler. Att vi dessutom har hormon som t ex leptin (som har en allsköns downstream-effekter på andra hormon och transmittorsubstanser) och för exempels skull lägger till att ovanstående exempel är en så kallad re-feed dag under en diet, gör det hela än mer komplext.

    Ovanstående är dessutom något jag upplevt i praktiken.

    #239994
    Madball wrote:
    Under vilken tidsperiod/mätperiod?

    Ponera att du fastar, dricker lite kaffe och drar till gymmet för att träna fastande. Du går till gymmet, vilket tar låt oss säga en halvtimme. Du tränar hårt i en timme, går hem, fortfarande fastande (med typ BCAA/lite vassle innan/efter). Resten av dagen är kolhydratsrika, proteinrika och väldigt fettsnåla måltider.

    Det finns en chans att fettförbränningen tidigare under dagen överstiger den minimala inlagring som sker senare under dagen, vid överätningen, samtidigt som du hamnar på kcal-överskott sett till dygnet och bygger muskler. Att vi dessutom har hormon som t ex leptin (som har en allsköns downstream-effekter på andra hormon och transmittorsubstanser) och för exempels skull lägger till att ovanstående exempel är en så kallad re-feed dag under en diet, gör det hela än mer komplext.

    Ovanstående är dessutom något jag upplevt i praktiken.

    Sant sant sant:)

    #239995
    Madball wrote:
    Under vilken tidsperiod/mätperiod?

    Minst en vecka för att det ska vara intressant ur viktminskningsperspektiv.

    I övrigt: Jag förstår vad du fiskar efter och jag har använt mig av cykliska dieter själv i ett antal år för att uppnå precis det du talar om men är ju inte det vi talar om här, endast om kalori in/kalori ut stämmer eller inte. Du kan cykla muskeltillväxt och fettförbränning hur mycket som helst men det är ändå underskottet/överskottet över en längre period som avgör om du går upp eller ner i fettvikt.

    (Fettförbränningen/fettinlagringen pågår konstant, den som är störst/minst över längre tid avgör om man går upp/ner i fett, och så vidare..)

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 60 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.