Kalori som kalori?

Home Forums Kost och Näringslära Kalori som kalori?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 60 total)
  • Author
    Posts
  • #239996

    Visst, men i praktiken kan man äta låt oss säga +500 kcal per dag i en vecka utan problem och utan nämnvärd fettinlagring, OM fettet i kosten hålls lågt. Vilket du dock också är inne på. Men i praktiken kan du också ligga på totalt överskott under en lång tid utan att lägga på dig kroppsfett och samtidigt lägga på dig muskelmassa. Om man trixar lite med näringstiming och cykliska upplägg.

    Folk verkar i regel ganska aningslösa om att kolhydrater inte lagras in som kroppsfett i signifikant utsträckning under vanliga förhållanden (och om fettet i kosten hålls lågt minskar således fettinlagringen totalt sett). All överätning har inte samma effekt på kroppen, ergo är inte en kalori en kalori i praktiken.

    Finns ju fler exempel;

    *TEF för protein/kolhydrater/fett
    *Kolhydraters effekt på t ex leptin och leptinets effekt på en massa saker i kroppen som har med vikt att göra.

    osv.

    #239997
    Madball wrote:
    Visst, men i praktiken kan man äta låt oss säga +500 kcal per dag i en vecka utan problem och utan nämnvärd fettinlagring, OM fettet i kosten hålls lågt. Vilket du dock också är inne på. Men i praktiken kan du också ligga på totalt överskott under en lång tid utan att lägga på dig kroppsfett och samtidigt lägga på dig muskelmassa. Om man trixar lite med näringstiming och cykliska upplägg.

    Folk verkar i regel ganska aningslösa om att kolhydrater inte lagras in som kroppsfett i signifikant utsträckning under vanliga förhållanden (och om fettet i kosten hålls lågt minskar således fettinlagringen totalt sett). All överätning har inte samma effekt på kroppen, ergo är inte en kalori en kalori i praktiken.

    Finns ju fler exempel;

    *TEF för protein/kolhydrater/fett
    *Kolhydraters effekt på t ex leptin och leptinets effekt på en massa saker i kroppen som har med vikt att göra.

    osv.

    Jodå, det går att trixa en hel del, precis som du säger och förutsatt att makron är som den skall så kan man komma undan med en viss överätning om den sker vid rätt tidpunkt.

    Att kroppen inte gärna lagrar kolhydrater som fett stämmer såklart men det betyder ju inte att den inte gör det i alla fall om fettinlagringen överstiger fettförbränningen över tid–>kaloriöverskott.

    TEF spelar in såklart men då handlar det ju snarare om ett räknefel (att man inte räknar med TEF) och att man tror att man får i sig fler kalorier än man de facto får.

    Det här får du nog utveckla en aning:

    Quote:
    Men i praktiken kan du också ligga på totalt överskott under en lång tid utan att lägga på dig kroppsfett och samtidigt lägga på dig muskelmassa. Om man trixar lite med näringstiming och cykliska upplägg.

    Källa på det?

    #239998
    Jon Larsson wrote:
    Jodå, det går att trixa en hel del, precis som du säger och förutsatt att makron är som den skall så kan man komma undan med en viss överätning om den sker vid rätt tidpunkt.

    Att kroppen inte gärna lagrar kolhydrater som fett stämmer såklart men det betyder ju inte att den inte gör det i alla fall om fettinlagringen överstiger fettförbränningen över tid–>kaloriöverskott.

    Både här på BODY och på Kolo verkar det ha gått varvet runt som någon sorts motreaktion på LCHF-trenden. Helt plötsligt är folk livrädda för fett igen, plötsligt är fett i maten likställt med fett på kroppen vilket ju skjuter kunskapsnivån 10-15 år tillbaka.

    ”Fett lagras in obehindrat som fett och kolhydrater omvandlas inte lätt till kolhydrater” är ett påstående som är sant. Ett annat påstående som är sant är att insulin lagrar in fett i fettcellerna, sänker blodsockret och nedreglerar fettförbränningen. De här två sanningarna har en sak gemensamt: De är sanna men de är också kraftiga förenklingar och handlar om akuta effekter, inte långsiktiga.

    Det är ganska kul att se på trender på det här viset, en sak nyanseras men ersätts då av något fanatiskt och förenklat på ett annat sätt. Summan av nojjorna förefaller konstant. Om en sak försvinner så ersätts det direkt med något annat.

    Korfattat (och mindre ot): Vid ett givet proteinintag och en given kaloribalans finns det ingen anledning att tro att upplägg A, med pizza inkluderad, gör en mer än – på sin höjd – mätbart fetare, än ”optimala” upplägget B med tonfisk och potatis. Problemet med pizzan i praktiken är ju snarare kontrollen. ”En pizza” är inte direkt standardiserad och kan lätt diffa flera hundra kcal trots att den är till synes samma sak. Den missen riskerar man inte att göra genom att stå hemma och väga upp potatisen och tonfisken. Pizzaupplägget kan alltså i praktiken göra en fetare genom att överskottet blir mycket större än man väntat sig.

    #239999

    Undrar hur folk fick bra resultat innan alla dessa ”optiupplägg” fanns tillgängliga som tex madball förespråkar hela tiden. Undrar också varför många som faktiskt uppvisar väldigt bra resultat har en mycket mer avslappnad inställning och approach till kosten. Bara en liten tanke såhär på en söndagsförmiddag.

    #240000

    Kanske inte hör hemma här. Men spelar det någon roll hur man delar upp sitt kcal intag ?

    Låt säga att man skall äta 2500kcal för balans. Om man då väljer att äta allt på 3 tillfällen spelar det någon roll mot att äta 6tillfällen ?

    Hoppas ni förstår :D

    #240001
    otursmannen wrote:
    Kanske inte hör hemma här. Men spelar det någon roll hur man delar upp sitt kcal intag ?

    Låt säga att man skall äta 2500kcal för balans. Om man då väljer att äta allt på 3 tillfällen spelar det någon roll mot att äta 6tillfällen ?

    Hoppas ni förstår :D

    Nej men förmodligen fördelaktigt att äta större delen efter träning.

    #240002
    Eddie Vedder wrote:
    Både här på BODY och på Kolo verkar det ha gått varvet runt som någon sorts motreaktion på LCHF-trenden. Helt plötsligt är folk livrädda för fett igen, plötsligt är fett i maten likställt med fett på kroppen vilket ju skjuter kunskapsnivån 10-15 år tillbaka.

    ”Fett lagras in obehindrat som fett och kolhydrater omvandlas inte lätt till kolhydrater” är ett påstående som är sant. Ett annat påstående som är sant är att insulin lagrar in fett i fettcellerna, sänker blodsockret och nedreglerar fettförbränningen. De här två sanningarna har en sak gemensamt: De är sanna men de är också kraftiga förenklingar och handlar om akuta effekter, inte långsiktiga.

    Det är ganska kul att se på trender på det här viset, en sak nyanseras men ersätts då av något fanatiskt och förenklat på ett annat sätt. Summan av nojjorna förefaller konstant. Om en sak försvinner så ersätts det direkt med något annat.

    Korfattat (och mindre ot): Vid ett givet proteinintag och en given kaloribalans finns det ingen anledning att tro att upplägg A, med pizza inkluderad, gör en mer än – på sin höjd – mätbart fetare, än ”optimala” upplägget B med tonfisk och potatis. Problemet med pizzan i praktiken är ju snarare kontrollen. ”En pizza” är inte direkt standardiserad och kan lätt diffa flera hundra kcal trots att den är till synes samma sak. Den missen riskerar man inte att göra genom att stå hemma och väga upp potatisen och tonfisken. Pizzaupplägget kan alltså i praktiken göra en fetare genom att överskottet blir mycket större än man väntat sig.

    Exakt och det är ju därför det inte är någon idé att snöa in på livsmedel X eller makrofördelning Y eftersom det likförbannat alltid är kcal in/kcal ut som är avgörande i slutänden och i praktiken. (Förutsatt adekvata nivåer av protein så klart men skit i det nu.)

    Hela tanken med cykliska upplägg är ju för övrigt att man låter kroppen ha korta perioder av fettförbränning (fettförbränningen är större än fettinlagringen) och av ”anabolism” (fettinlagringen är större än fettförbränningen och om näringstajmingen är optimal – efter träning – så kan man alltså, teoretiskt, öka lite grann i muskelmassa den närmaste tiden efter passet. Teoretiskt.) inom samma tidsperiod. Säg en vecka, där timmarna efter träningspassen är ”anabola” och vilodagarna är ”fettförbrännande”. Huruvida det i slutet av veckan handlar om ett underskott, överskott eller underhållsintag avgör om det är en ”clean bulk” eller en ”deff där man bygger lite muskler samtidigt”.

    Typ så. Men det går ju likförbaskat inte att komma undan energilagarna. När man väger och räknar på det är det nästan kusligt exakt. Kanske inte över en vecka men över en månad eller längre så blir bilden väldigt klar.

    Med andra ord tror jag inte ett dugg på att man kan ligga på 500 kcal överskott över en längre tid och slippa fettinlagring bara för att man äter kolhydrater istället för fett och tajmar det hela perfekt. Nope. Jag köper det inte.

    #240003

    Eddie_ Vedder: Håller med om att en pizza inte direkt är standardiserad ;) Snackar vi en ”artsy” pizza med ruccola och spenat, eller en enorm kebabpizza, täckt av pommes och dränkt i sås.

    För övrigt antar ni ju nu att man äter på ett visst sätt på lång sikt. Men om man cyklar sitt intag lite så hamnar ju saken i annan dager. Men visst, summan av kardemumman är ju att majoriteten (inklusive jag själv) inte alltid orkar pilla och trixa till den milda grad, men små opti-justeringar skadar ju inte om intresse finns och det inte gör saker alltför krångliga.

    Dessutom är din jämförelse med insulinexemplet och överätning av kolhydrat en aning haltande, då det första är väldigt akut som i att du ändå tappar vikt om du t ex äter en massa kolhydrater men ligger på underskott, medan du inte kommer att lagra in nämnvärt med fett om du överäter kolhydrater ett par dagar.

    Jag har för övrigt inget alls emot fett och äter en del dagar rikligt av det, men har inte heller några planer på att bulka på rapsolja.

    Jon Larsson: Fast kcal in- och ut är ju ändå en väldigt förenklad formel. Att rakt av säga att ”det är ändå kcal-in och ut som gäller” är ju att göra det väldigt lätt för sig. I ett trollslag ignorerar du gener, hormoner, insulinkänslighet etc. Det är fortfarande så att överätning av fett gör dig fetare än protein och kolhydrat (på kort sikt). Men jag antog att vi talade om på kort sikt, då det vore onödigt att vräka i sig 1000 gram kolhydrater varje dag bara för att följa ett studieupplägg.

    De två senaste amerikanska fackböcker jag läst om sport och nutrition gör för övrigt gällande att det är gynnsamt att överäta kolhydrat istället för fett om målet är att gå upp vikt, just för att lägga på sig företrädelsevis muskler och inte fett. Du är också välkommen att läsa studier på området. Men visst, definiera ”längre tid” osv. I praktiken vet jag ingen som ligger på exakta överskott varje dag, med samma makronutrientfördelning.

    #240004
    Madball wrote:
    Du är också välkommen att läsa studier på området. .

    Det har jag gjort. Nu vet jag ju inte exakt vad dina böcker säger, inte ens vilka de är, men du har ju en referenslista så kolla vad de hänvisar till.

    I övrigt är ditt inlägg bara en upprepning av vad som sagts. Ja fett lagras in enklast, alla vet det. Men du säger fortfarande saker med en säkerhet som inte motsvaras av hur starka belägg det finns. Och återigen, skilj på märkbart och mätbart. Det handlar ju inte om att jag, eller någon annan, påstår att du har fel. Jag kan tala för mig själv och jag tror till och med att du mycket väl kan ha rätt. Men varken du eller jag vet det.

    #240005
    Eddie Vedder wrote:
    Det har jag gjort. Nu vet jag ju inte exakt vad dina böcker säger, inte ens vilka de är, men du har ju en referenslista så kolla vad de hänvisar till.

    I övrigt är ditt inlägg bara en upprepning av vad som sagts. Ja fett lagras in enklast, alla vet det. Men du säger fortfarande saker med en säkerhet som inte motsvaras av hur starka belägg det finns. Och återigen, skilj på märkbart och mätbart. Det handlar ju inte om att jag, eller någon annan, påstår att du har fel. Jag kan tala för mig själv och jag tror till och med att du mycket väl kan ha rätt. Men varken du eller jag vet det.

    Jag har inte böckerna hemma eftersom jag läste dem på studentbiblioteket och referens-litteratur är svår att ta med sig hem tyvärr. En var denna i alla fall: [http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0736034048]

    Här har du två referenser t ex:

    [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8675642]

    Short-term alterations in carbohydrate energy intake in humans. Striking effects on hepatic glucose production, de novo lipogenesis, lipolysis, and whole-body fuel selection.

    [http://www.ajcn.org/content/45/1/78.full.pdf]

    [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8886565]

    High-fat and high-carbohydrate diets and energy balance.

    Självklart kan långtida överätning av kolhydrat leda till ökad DNL (om glykogenlagren ständigt är fulla d v s), men att det inte gör det i meningsfull grad i ett kortare perspektiv är givetvis intressant med tanke på att få människor vill lägga på sig fett när de går upp, utan muskler.

    Så att varva dagar med mindre kolhydrater med dagar med mer kolhydrater känns på många sätt naturligt, då kolhydrater inte behövs i särskilt stor omfattning i vila och lättare aktivitet.

    Nej, alla verkar verkligen inte veta att fett lagras in lättast. Du kanske vet det, men jag tror nog inte många vet det om jag ska vara helt ärlig.

    Visst, frågan är hur märkbart det blir vid mindre överskott eller kring kcal-balans. Då är det möjligtvis hugget som stucket såklart, givet det lilla överskottet.

    Jag säger inte heller att det nödvändigtvis är särskilt viktigt att hänga upp sig på det här i praktiken, men det är intressant kunskap och kan uppenbarligen användas vid t ex refeeds på diet och om man vill ligga på större överskott och minska fettinlagring. Men visst, många äter väl inte enorma mängder mat på deff, då trenden verkar vara att man ska traggla på kcal-balans i flera år nuförtiden. Så då är ju DNL rätt irrelevant.

    #240006

    Du behöver inte länka och citera. Jag vet det där redan. Det ändra som sagt ingenting av det vi diskuterat. Det verkar på det sista du skriver som att vi ändå är någorlunda överens.

    #240007

    Ja vi är absolut överens om att det sannolikt inte är jätterelevant för folk som inte bulkar på större överskott eller är nitiska och optimala in absurdum, d v s majoriteten.

    Vad jag ville få fram var bara att det kan spela roll i t ex cykliska dieter. Dessutom tangerar det ju trådens tema; så nej, en kalori är inte en kalori i praktisk bemärkelse men jag antar att vi redan är överens om det också.

    Edit: Är det bara mitt internet eller är sidnumreringarna lite off på forumet? Här står det att det finns nio sidor i tråden men det finns bara åtta.

    #240008
    Quote:
    Så att varva dagar med mindre kolhydrater med dagar med mer kolhydrater känns på många sätt naturligt, då kolhydrater inte behövs i särskilt stor omfattning i vila och lättare aktivitet.

    Det var ju precis det här som Martin Berkhan gjorde populärt runt 2006 och jag är nog den sista som skulle säga käfta emot just detta då jag själv cyklat makron på detta sätt de senaste 5-6 åren. Det fungerar så klart utmärkt, vilket inte minst alla testimonials på Leangains visar.

    Men över en längre tid är det ändå kaloribalansen som är avgörande.

    #240009
    Jon Larsson wrote:
    Det var ju precis det här som Martin Berkhan gjorde populärt runt 2006 och jag är nog den sista som skulle säga käfta emot just detta då jag själv cyklat makron på detta sätt de senaste 5-6 åren. Det fungerar så klart utmärkt, vilket inte minst alla testimonials på Leangains visar.

    Men över en längre tid är det ändå kaloribalansen som är avgörande.

    Jag tänker snarare på Bodyopus och Anabolic diet som kom långt tidigare men det är många som har en take på det och leangains-konceptet har ju också det tänket. Även Lyle McDonalds Ultimate Diet osv är ju cykliska om än inte TKD’s.

    Men att säga att kcal-balansen är det avgörande är återigen att göra det lätt för sig. Självklart är kcal-balansen avgörande för viktpåverkan men hur mycket fett du lägger på dig kan variera rätt mycket.

    Och ja det fungerar bra för att hålla fettinlagringen nere och ändå lägga på sig muskler.

    #1066195
    Madball wrote:
    Visst, men i praktiken kan man äta låt oss säga +500 kcal per dag i en vecka utan problem och utan nämnvärd fettinlagring, OM fettet i kosten hålls lågt. Vilket du dock också är inne på. Men i praktiken kan du också ligga på totalt överskott under en lång tid utan att lägga på dig kroppsfett och samtidigt lägga på dig muskelmassa. Om man trixar lite med näringstiming och cykliska upplägg.

    Folk verkar i regel ganska aningslösa om att kolhydrater inte lagras in som kroppsfett i signifikant utsträckning under vanliga förhållanden (och om fettet i kosten hålls lågt minskar således fettinlagringen totalt sett). All överätning har inte samma effekt på kroppen, ergo är inte en kalori en kalori i praktiken.

    Finns ju fler exempel;

    *TEF för protein/kolhydrater/fett
    *Kolhydraters effekt på t ex leptin och leptinets effekt på en massa saker i kroppen som har med vikt att göra.

    osv.

    Tycker jag du ska prova det med +500 kalorier från fruktos om dagen, inga problem antar jag eftersom det är fettet man blir fet av? Hur man nu kommer fram till ett energibalansvärde med något så trubbigt som kalorier som mätare, kalorier från vad? Timing? Sömn? Etc

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 60 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.