Kebab vs gyros

Home Forums Kost och Näringslära Kebab vs gyros

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 24 total)
  • Author
    Posts
  • #474269

    Tänkte höra om det är någon som vet viket av dessa läckerheter som innehåller mest kcal?

    Mvh Jocke

    #67219
    #474270
    Jocke_J wrote:
    Tänkte höra om det är någon som vet viket av dessa läckerheter som innehåller mest kcal?

    Mvh Jocke

    kebab = lammkött

    Gyros = Fläskkarré

    Lammkött: Näringsvärde per 100g, Kolhydrater 0g, Protein 17,1-19,8 g, Fett 5,9-17,1 Kcal 133-221 , Kj 555-923

    Fläskarré = 170kcal , 18g p, 11g F

    var de jag fann när ja googla lite så de beror säkert på just hur mkt fett de e i den aktuella köttbitten dom skivar från.. (?)

    #474271

    Om du syftar på kebab kontra gyros som köpes från random grill skulle jag tippa på att gyrosen är mer näringsrik. Du får dessutom mer protein/100g och mindre fett från gyrosen.

    #474272
    Flessa wrote:
    intressant.. aldrig hört talas om gyros förut..

    WHAT! ;)

    Har du aldrig varit på en pizzeria som har gyrospizzor?

    #474273
    Niklas Sjöö wrote:
    Om du syftar på kebab kontra gyros som köpes från random grill skulle jag tippa på att gyrosen är mer näringsrik. Du får dessutom mer protein/100g och mindre fett från gyrosen.

    Nu blir jag lite fundersam.
    Är det verkligen så mycket mer protein i gyrosen än i kebaben så att gyrosen ger mer kcal OCH mindre fett?
    Om du är med på hur jag menar.

    #474274
    dilldipparn wrote:
    kebab = lammkött

    Gyros = Fläskkarré

    Lammkött: Näringsvärde per 100g, Kolhydrater 0g, Protein 17,1-19,8 g, Fett 5,9-17,1 Kcal 133-221 , Kj 555-923

    Fläskarré = 170kcal , 18g p, 11g F

    var de jag fann när ja googla lite så de beror säkert på just hur mkt fett de e i den aktuella köttbitten dom skivar från.. (?)

    Kebab = lammkött? Är du rolig eller? det kan vara olika sorters kött…

    Jag jobbar i en gatukök där vi säljer kebab som griskött elr nötkött har aldrig hört någon sälja kebab som lammkött :fever: fyfan vad äckligt jag tror jag skulle spy om jag fick lammkött serverad som kebab

    #474275
    Kalanka wrote:
    Kebab = lammkött? Är du rolig eller? det kan vara olika sorters kött…

    Jag jobbar i en gatukök där vi säljer kebab som griskött elr nötkött har aldrig hört någon sälja kebab som lammkött :fever: fyfan vad äckligt jag tror jag skulle spy om jag fick lammkött serverad som kebab

    :D
    Och hör sen!

    #474276

    vah? vad menar du

    #474277

    riktigt kebab skall vara LAMMKÖTT annars brukar det vara fuskkebab som tex fläsk/nöt kött som serveras på gatukök o diverse pizzerior

    #474278
    Rasmus Kjellberg wrote:
    Nu blir jag lite fundersam.
    Är det verkligen så mycket mer protein i gyrosen än i kebaben så att gyrosen ger mer kcal OCH mindre fett?
    Om du är med på hur jag menar.

    Jag har aldrig sagt att gyros innehåller mer kcal. Däremot kan jag sätta min högre pungkula på att kebaben som köpes från diverse pizzerior inte är lamm som någon i tråden angivit näringsdeklaration från!

    #474279
    BCAA wrote:
    riktigt kebab skall vara LAMMKÖTT annars brukar det vara fuskkebab som tex fläsk/nöt kött som serveras på gatukök o diverse pizzerior

    haha du har fel min pappa äger 2 pizzerior och vi bor i värnamo (småland)
    Han har jobbat i pizzeria branschen i många år 20år+

    Och ingen pizzeria jag har ätit eller varit i hela världen har dom serverat lamm kött

    Ingen pizzeria i hela värnamo säljer lammkött…. 20pizzerior finns kanske där och tro mig har bott i stockholm oxå där har jag aldrig träffat på heller någon pizzeria som säljer lammkött.jag vet att det inte är precis normalt och få Lamm som kebab efter så många år ätandet av kebab.

    #474280
    Niklas Sjöö wrote:
    Jag har aldrig sagt att gyros innehåller mer kcal.
    Niklas Sjöö wrote:
    Om du syftar på kebab kontra gyros som köpes från random grill skulle jag tippa på att gyrosen är mer näringsrik.

    Då var det bara jag som missuppfattade och tog för givet att du menade kalorier när du skrev näringsrik.
    My bad i så fall.

    #474281
    Kalanka wrote:
    haha du har fel min pappa äger 2 pizzerior och vi bor i värnamo (småland)
    Han har jobbat i pizzeria branschen i många år 20år+

    Och ingen pizzeria jag har ätit eller varit i hela världen har dom serverat lamm kött

    Ingen pizzeria i hela värnamo säljer lammkött…. 20pizzerior finns kanske där och tro mig har bott i stockholm oxå där har jag aldrig träffat på heller någon pizzeria som säljer lammkött.jag vet att det inte är precis normalt och få Lamm som kebab efter så många år ätandet av kebab.

    Du inser väll att även om din pappa och de flesta andra kebabhak inte serverar kebab gjord på lammkött så innebär inte det att kebab är tänkt att vara lammkött originellt sätt, ellerhur? Och då trådskaparen är luddig med vilken sorts kebab han menar så blir det svårt att få ett bra svar.

    #474282

    Kebab (av turkiska kebap, ”grillat kött”) är speciellt ett tunnskuret kött (ursprungligen lammkött) som träs upp på ett roterande grillspett och sedan skärs av allteftersom det blir färdigstekt.

    – wiki

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 24 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.