Kebab vs gyros

Home Forums Kost och Näringslära Kebab vs gyros

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 16 through 24 (of 24 total)
  • Author
    Posts
  • #474283
    Rasmus Kjellberg wrote:
    Då var det bara jag som missuppfattade och tog för givet att du menade kalorier när du skrev näringsrik.
    My bad i så fall.

    Okej, då är jag med!

    #474284
    anton fräs wrote:
    kebab (av turkiska kebap, ”grillat kött”) är speciellt ett tunnskuret kött (ursprungligen lammkött) som träs upp på ett roterande grillspett och sedan skärs av allteftersom det blir färdigstekt.

    – wiki

    +1

    #474285
    Flessa wrote:
    nåringsrik & ernergirik, ;)

    Que?

    #474286

    där jag bor serverar dom alltid lammkött på kebabpizzorna

    #474287

    På vissa nattöppna pizzerior brukar det vara populärt för gamla fyllekärringar att jaga lammkött också:D

    #474288
    Challemannen wrote:
    Du inser väll att även om din pappa och de flesta andra kebabhak inte serverar kebab gjord på lammkött så innebär inte det att kebab är tänkt att vara lammkött originellt sätt, ellerhur? Och då trådskaparen är luddig med vilken sorts kebab han menar så blir det svårt att få ett bra svar.

    Jag ber om ursäkt om jag var luddig men jag menar vanlig helig pizzeria nöt kebab.

    Mvh Jocke

    #474289
    Jompa wrote:
    Vilka funderingar… Är det ens rätt att kalla köttskrapet på pinne som grillas för nötkött??

    Ja om det kommer från nötkreatur.;)

    #474290

    Vet inte om detta är en myt, men jag har hört att åsnekött är en relativt stor import till Sverige, men det finns inga butiker som säljer detta kött. Kanske hamnar i pitabröd runtom i landet, säkert bättre kvalite än den äckliga döner-kebaben(sammanpressade köttslamsor) som säljs på de flesta kebabställe numera.

    Kan vara en råttan i pizzan myt med åsneköttet, men det är folk inom handelsbranschen som berättat det för mig.

    Själv föredrar jag en riktig Gyros i hembakt bröd som man får på ett grekiskt favorithak :)

    #474291
    Gober wrote:
    Vet inte om detta är en myt, men jag har hört att åsnekött är en relativt stor import till Sverige, men det finns inga butiker som säljer detta kött. Kanske hamnar i pitabröd runtom i landet, säkert bättre kvalite än den äckliga döner-kebaben(sammanpressade köttslamsor) som säljs på de flesta kebabställe numera.

    Kan vara en råttan i pizzan myt med åsneköttet, men det är folk inom handelsbranschen som berättat det för mig.

    Själv föredrar jag en riktig Gyros i hembakt bröd som man får på ett grekiskt favorithak :)

    ”Råttan i pizzan” är en klassisk Klintbergare. :D Kan rekommendera Klintbergs böcker med sina samlade godingar för den som gillar underhållande läsning för att berika sitt ”onödigt-vetande-konto”. :D

    I övrigt låter åsnekött inte särskilt sannolikt. Vad vinner man på det? Känns som det borde vara betydligt dyrare.

Viewing 9 posts - 16 through 24 (of 24 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.