Kostdoktorn påstår muskelbygge med LCHF går bra!

Home Forums Kost och Näringslära Kostdoktorn påstår muskelbygge med LCHF går bra!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • Author
    Posts
  • #698620

    ”Annars brukar det gå rätt bra att bygga muskler på LCHF-kost. En del tror att man behöver kolhydrater i kosten för att få tillräckligt med insulin för muskeltillväxt. Sanningen är att protein i sig ger tillräckligt med insulinfrisläppning för att musklerna skall ta upp aminosyror (proteinets beståndsdelar) och växa.

    Det viktigaste för de som vill bygga muskler tror jag är att regelbundet (gärna var 3:e – 4:e timme) få i sig rejält med protein. Det är vad musklerna skall byggas av.” Säger Kostdoktorn på sin sida, när han kommenterar ett påstående att muskelbygge behöver kolhydrater!

    Min egna kommentar till är att: Jag ser allt fler som påstår att det går bra att bygga utan kolhydrater, men jag tror inte det håller med endast fettladdning.
    Det är helt klart att det går under en period, men inte hela tiden. Ola W gav ett ganska utförligt svar i förra nr av Body om just kolhydrat och fettladdning.

    Har båda rätt eller? Vad säger du!!

    #78697
    #698621

    Det går väl, men måste väl vara bra mycket svårare att hamna på ett överskott utan kolhydrater?
    Bara man till godoser tillräckligt med protein.

    #698622

    Självklart kan man bygga muskler utan kolhydrater, det finns inget motsägelsefullt i det.

    Kolhydrater är den primära energikällan vid träning på högre intensiteter och framför allt vid anaerob aktivitet. Men prestationsförmågan är en sak och rent fysiologiska mekanismer en annan.

    Och muskler som byggs är ju trots allt muskelprotein som nybildas. Och för det behövs inte ett gram kolhydrater, kolhydrater behövs inte för överlevnad överhuvudtaget.

    #698623

    Men det här med att man måste äta var 3:e – 4:e timme är väl fortfarande tjurbajs?

    #698624
    Eddie Vedder wrote:
    kolhydrater behövs inte för överlevnad överhuvudtaget.

    Hur svarar det mot det käcka tillropet att kolhydrater är ”hjärnans bränsle”?
    :p

    Räcker de omvandlade proteinerna som hjärn-smörjmedel?

    #698625
    FlexMasterMick wrote:
    Räcker de omvandlade proteinerna som hjärn-smörjmedel?

    Ja, glukoneogenes från glukogena aminosyror och triglyceridernas glyceroldel räcker.

    Observera att jag inte sitter här och ”tipsar” om varken det ena eller det andra utan bara svarar på strikt teoretisk grund.

    Kan man leva ett helt liv utan ett enda gram kolhydrat från kosten? Ja det kan man.

    #698626
    Eddie Vedder wrote:
    Ja, glukoneogenes från glukogena aminosyror och triglyceridernas glyceroldel räcker.

    Observera att jag inte sitter här och ”tipsar” om varken det ena eller det andra utan bara svarar på strikt teoretisk grund.

    Kan man leva ett helt liv utan ett enda gram kolhydrat från kosten? Ja det kan man.

    Ingen fara där. De saker jag älskar innehåller kohydrater i drivor.

    #698627
    Rickard Bengtsson wrote:
    ”Annars brukar det gå rätt bra att bygga muskler på LCHF-kost. En del tror att man behöver kolhydrater i kosten för att få tillräckligt med insulin för muskeltillväxt. Sanningen är att protein i sig ger tillräckligt med insulinfrisläppning för att musklerna skall ta upp aminosyror (proteinets beståndsdelar) och växa.

    Det viktigaste för de som vill bygga muskler tror jag är att regelbundet (gärna var 3:e – 4:e timme) få i sig rejält med protein. Det är vad musklerna skall byggas av.” Säger Kostdoktorn på sin sida, när han kommenterar ett påstående att muskelbygge behöver kolhydrater!

    Min egna kommentar till är att: Jag ser allt fler som påstår att det går bra att bygga utan kolhydrater, men jag tror inte det håller med endast fettladdning.
    Det är helt klart att det går under en period, men inte hela tiden. Ola W gav ett ganska utförligt svar i förra nr av Body om just kolhydrat och fettladdning.

    Har båda rätt eller? Vad säger du!!

    Bygga muskler går. Men jag tror inte det går lika bra utan kolhydrater. Två orsaker. Den ena för att den finne en del studier gjorda på protein eller protein + kolhydrater efter träning. Protein + kolhydrater fungerar bättre i de flesta studier jag sett.

    Anledning två är lite mer teoretisk. Att bygga muskler är lite ”lyx” för kroppen. Detta görs bara om allt ”viktigt” fungerar. Kroppen har flera sätt att på kemisk nivå i cellen mäta av hur det står till. Flera av dessa signalsystem påverkas indirekt negativt vid avsaknad av kolhydrater.

    Även om vi överlever helt utan kolhydrater så bör man inte glömma bort att flera näringsämnen som normalt inte är essentiella blir detta om du tar bort kolhydraterna. Tex räcker inte de 8 aminosyror som normalt är essentiella för överlevnad om du inte får i dig kolhydrater utan helt plötsligt är det fler som kroppen behöver.

    Kolhydrater är det enregigivande ämne som ger högst prestation (energiutveckling per tidsenhet). Om du har hört tex en löpare prata om att ”gå in i väggen” så orsakas detta av att kolhydyraterna tagit slut under loppen och fett kan inte förbrännas lika snabbt som kolhydrater.

    #698628

    Funkar bra i teori, uselt i praktik. Finns även studier som visar att muskel- och leverglykogen spelar roll för muskelhypertrofi via genexpression (utan kolhydrater = lågt glykogen).

    #698629

    själv blev jag starkare under min ketogena diet,

    #698630
    Micke-S wrote:
    själv blev jag starkare under min ketogena diet,

    Är inte ovanligt om man drar ner på träningsvolymen och ökar/bibehåller intensiteten så som man bör göra under diet och i synnerhet på dieter med olika grad av kolhydratsrestriktion. Betyder inte att du bygger muskler.

    #698631

    Har legat lågt på kolhydrater, kanske runt 50-100 gram/dag i snart ett år och det har funkat bra för mig. Mindre fett och mer muskler så visst funkar det i praktiken också. Hade tränat ett bra tag innan jag lade om kosten.

    #698632
    ake_krakbar wrote:
    Har legat lågt på kolhydrater, kanske runt 50-100 gram/dag i snart ett år och det har funkat bra för mig. Mindre fett och mer muskler så visst funkar det i praktiken också. Hade tränat ett bra tag innan jag lade om kosten.

    Ja men hur hade det gått med lite mer kolhydrater i kosten?

    #698633
    Ola Wallengren wrote:
    Ja men hur hade det gått med lite mer kolhydrater i kosten?

    Förmodligen lite sämre. För min egen del är förklaringen att jag förmodligen inte fick i mig tillräkligt med protein tidigare. Men när man ersätter riset och potatisen med äggröra, feta (proteinrika) ostar och dylikt så blir näringsvärdet bättre. Med den sidedishen blir till och med den ugnsbakade falukorven en proteinrik måltid.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.