Kostdoktorn påstår muskelbygge med LCHF går bra!

Home Forums Kost och Näringslära Kostdoktorn påstår muskelbygge med LCHF går bra!

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 16 through 25 (of 25 total)
  • Author
    Posts
  • #698634

    Du vet för det första inte vad som hade hämt med din träning under den här tiden om du haft en annan kost. För det andra så säger du att det beror på proteininnehållet, inte det låga innehållet av kolhydrater. Det går alldeles utmärk att få i sig tillräckligt med protein i kosten fastän kolhydratintaget är ganska högt så denna motsättning som du beskriver för står jag inte.

    #698635

    Håller med, proteinintaget är ofta lite väl högt på de som satsar på att bygga muskler. Även om jag personligen trivs med ~3g/kg, så finns det ingen anledning rent teoretiskt att äta mer än 2g/kg (om ens så mycket). Att få i sig detta lär ju inte vara några svårigheter med helt vanlig kosthållning, som kompleteras med 1 proteindrink.

    #698636

    Det är praktiskt omöjligt att få i sig 0g kolhydrater i sin kost. Så lite kolhydrater lär du få i dig vare sig du vill eller inte

    #698637
    Eddie Vedder wrote:
    Kan man leva ett helt liv utan ett enda gram kolhydrat från kosten? Ja det kan man.

    Dock tror jag inte man skulle må såsär jättebra. Finns ju t. ex kopplingar till ökad risk för inflammationer, njursten, förstoppning. Tillgången till vissa antioxidanter, vitaminer och mineraler minskas väl också en del?
    Är inte ketonerna som bildas i kroppen vid en radikal kolhydratreducering sura?
    Finns det nån forskning hur kroppen kompenserar det under en längre tid?

    #698638
    Allan wrote:
    Dock tror jag inte man skulle må såsär jättebra. Finns ju t. ex kopplingar till ökad risk för inflammationer, njursten, förstoppning. Tillgången till vissa antioxidanter, vitaminer och mineraler minskas väl också en del?
    Är inte ketonerna som bildas i kroppen vid en radikal kolhydratreducering sura?
    Finns det nån forskning hur kroppen kompenserar det under en längre tid?

    Att försöka undvika kolhydrater så gott det går i längden tror jag inte är något vidare

    #698639
    Allan wrote:
    Dock tror jag inte man skulle må såsär jättebra. Finns ju t. ex kopplingar till ökad risk för inflammationer, njursten, förstoppning. Tillgången till vissa antioxidanter, vitaminer och mineraler minskas väl också en del?

    Vitamin C kan bli svårt. Men det fixas lätt i praktiken med grönsaker som broccoli, spenat och paprika.

    Mitt exempel handlade om ren överlevnad och det trodde jag framgick också. Forskningen om njursten, förstoppning etc. vid LCHF får du gärna visa.

    Halten AGE-produkter i blodet står dessutom i direkt proportion till blodglukoskoncentrationen så där spelar nog kolhydrater en större roll, likaså fria radikaler vid högt intag av fleromättat fett. Men den här sista delen är spekulationer.

    #698640
    Eddie Vedder wrote:
    Vitamin C kan bli svårt. Men det fixas lätt i praktiken med grönsaker som broccoli, spenat och paprika.

    Som inntehåller kolhydrater. Självklart extremt lite förvisso, men ändå. Vi pratar ju om total kolhydratsrestriktion. Det jag reagerade på var att du påstod att man överlever utan näringsämnet men frågan är hur länge?

    Quote:
    Mitt exempel handlade om ren överlevnad och det trodde jag framgick också. Forskningen om njursten, förstoppning etc. vid LCHF får du gärna visa.

    Finns ingen större forskning om ämnet förstoppning, dock kan man dra några slutsatser om man bannlyser fiberrika grönsaker. En LCHF-diet ger väl inte så mycket för magen att arbeta med?

    När det gäller njursten bidrar väl ketoner till en viss försurning av kroppen:

    Yancy WS Jr, Olsen MK, Dudley T, Westman EC. Acid-base analysis of individuals following two weight loss diets. Eur J Clin Nutr. 2007 Dec;61(12):1416-22.

    Dock kompenserar väl kroppen för detta. Finns väl inga studier hur man påverkas på längre sikt?

    En surare miljö ökar väl också risken för njursten?

    Reddy ST, Wang CY, Sakhaee K, Brinkley L, Pak CY. Effect of low-carbohydrate high-protein diets on acid-base balance, stone-forming propensity, and calcium metabolism. Am J Kidney Dis. 2002 Aug;40(2):265-74.

    #698641
    Allan wrote:
    Som inntehåller kolhydrater. Självklart extremt lite förvisso, men ändå. Vi pratar ju om total kolhydratsrestriktion. Det jag reagerade på var att du påstod att man överlever utan näringsämnet men frågan är hur länge?

    Ja man överlever ett helt liv. Jag utgår hela tiden från ett extremexempel där man i praktiken tillgodoser alla essentiella näringsämnen. Då behövs inte ett gram kolhydrater.

    Ska vi sedan prata om vad som sedan vore fallet i en verklig kost är det ju förstås en helt annan sak men det pratade jag ju aldrig om från början. Det var ju något som du läste in ändå.

    Allan wrote:
    Finns ingen större forskning om ämnet förstoppning, dock kan man dra några slutsatser om man bannlyser fiberrika grönsaker. En LCHF-diet ger väl inte så mycket för magen att arbeta med?

    Svårt att säga, jag har bara läst om anekdotiska bevis och det är ju svårtolkat. Mina egna erfarenheter är i alla fall en bättre mage med mindre fibrer och mer fett, likaså det jag läst i anekdotisk väg men jag är såklart medveten om att inga större slutsatser kan dras av det.

    Jag har heller aldrig läst något om att det rapporterats om magbekymmer vid olika koststudier där kolhydratintag och fettintag varierat mycket.

    Allan wrote:
    Dock kompenserar väl kroppen för detta. Finns väl inga studier hur man påverkas på längre sikt?

    En surare miljö ökar väl också risken för njursten?

    Ja hos en frisk individ tror jag knappast njurarna tar för mycket stryk. Och pratar vi om LCHF är det ju ingen särskilt proteinrik kost heller. Betydligt mindre protein än vad de flesta av oss här på BODY käkar t.ex.

    #698642
    henkebenke wrote:
    Men det här med att man måste äta var 3:e – 4:e timme är väl fortfarande tjurbajs?

    Det handlar väl mest om att förhindra glukogogenes/kortisolutsöndring (för att konvertera protein till glukos) om du äter mestadels kolhydrater (som ju tar slut). Äter du mestadels fett kan kroppen förbränna lagrat kroppsfett för att snickra ihop ketoner, som kan ersätta 50-75% av kroppens behov av glukos.

    Vilket alltså gör att man klarar sig längre tid utan stressreaktioner i kroppen. Jag själv har märkt att mina benmuskler blivit större utan någon träningsändring sedan jag började äta lågkolhydratmat. Mitt proteinintag, om än lite högt (~80-120g, 76 kg), är tämligen konstant på låg/högkolhydratkost, så jag tror inte att det är anledningen.

    #698643
    Allan wrote:
    Som inntehåller kolhydrater. Självklart extremt lite förvisso, men ändå. Vi pratar ju om total kolhydratsrestriktion. Det jag reagerade på var att du påstod att man överlever utan näringsämnet men frågan är hur länge?

    C-vitamin är primärt en antioxidant, och en större mängd krävs när man äter mer socker. Glukos och C-vitamin är ganska lika molekyler, vilket gör att insulinet ”prioriterar” (jag vet tyvärr inte exakt hur upptaget fungerar, ber om ursäkt) glukos eftersom högt blodsocker är farligt. Mycket försvinner alltså i urinen. Fytinsyra är en annan sak som förhindrar upptaget av en mängd vitaminer och mineraler (se Wikipedia för en lista). Finns framförallt i spannmål, särskilt i fullkornsvarianter. Försvinner vid surdegsjäsning, vilket alltså medför att pasta och jästbaserat bröd innehåller väldiga mängder av det.

    Quote:
    Finns ingen större forskning om ämnet förstoppning, dock kan man dra några slutsatser om man bannlyser fiberrika grönsaker. En LCHF-diet ger väl inte så mycket för magen att arbeta med?

    Jag äter grönsaker, men jag äter inte potatis/ris/pasta/bröd/spannmål. Fråga förresten de som har IBS vad de tycker om fibrer. ;-)

    Får man trög mage äter man för lite fett. När jag tränar blir det 300g/dag ungefär, 150-200g.

    Quote:
    När det gäller njursten bidrar väl ketoner till en viss försurning av kroppen:

    Yancy WS Jr, Olsen MK, Dudley T, Westman EC. Acid-base analysis of individuals following two weight loss diets. Eur J Clin Nutr. 2007 Dec;61(12):1416-22.

    Dock kompenserar väl kroppen för detta. Finns väl inga studier hur man påverkas på längre sikt?

    Mer kalium utsöndras från cellerna, läste jag någonstans ang. ketosacidos i typ 1-diabetiker. Kalium finns i kött, så. Någon sade att det är kalcium, och att det orsakar benskörhet, men oftast är det inte kalcium- utan D-vitaminbrist som orsakar den biten.

    Men visst, om man tror att det kan orsaka problem kan man äta 100g kolhydrater/dygn och undvika ketos. Fast då kan det bli svårare att träna eftersom kroppen aldrig hinner anpassa sig till ketonförbränning och man då ideligen får slut på energi.

Viewing 10 posts - 16 through 25 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.