kyckling bättre än vilt?

Home Forums Kost och Näringslära kyckling bättre än vilt?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • Author
    Posts
  • #528304

    Undrar lite på protein och liknande i kött. :what:
    alla snackar om att man ska äta kyckling för det är bäst.

    Är viltkött (här tänker jag älg) sämre näringsmässigt än kyckling? Själv får jag som för mig att älgkött måste vara bra eftersom det är rätt så magert och så..
    Eller är det kanske bara så att ni rekommenderar kyckling över exempelvis nöt och gris?

    #70416
    #528305

    jag skulle lätt välja viltkött om jag fick det lika billigt som kyckling

    #528306
    pepz wrote:
    jag skulle lätt välja viltkött om jag fick det lika billigt som kyckling

    +1

    #528307

    Älg innehåller ju 29g protein per 100, och kyckling runt 20 (23 i vissa sorter?) fettet är väll snarlikt, är inte mycket fett i en kycklingfilé heller.

    #528308

    Vilt alla gånger! Helt underbart uppe i norr när man kan få det i stort sett gratis ;)

    Ikväll blir det älggryta och rotfrukter, yummy.

    #528309
    norrbottenstjej wrote:
    alla snackar om att man ska äta kyckling för det är bäst.

    Så är det inte.

    norrbottenstjej wrote:
    Är viltkött (här tänker jag älg) sämre näringsmässigt än kyckling? Själv får jag som för mig att älgkött måste vara bra eftersom det är rätt så magert och så..

    Att det är magert är inget mått på kvalité. Jag anser knappast att torsk är nyttigare än sill t.ex. Men dock är viltkött suveränt eftersom det får beta fritt. Och älgkött är en bättre järnkälla bl.a. vilket är bra för dig som tjej.

    norrbottenstjej wrote:
    Eller är det kanske bara så att ni rekommenderar kyckling över exempelvis nöt och gris?

    Nej det kan jag inte säga. Sedan är det ju knappast så att det finns EN produkt, finns ju alla möjliga styckdetaljer och delar av djuren.

    #528310

    Vilt är godast, speciellt om man skjutit det själv :-)

    #528311
    Giorgio wrote:
    Vilt är godast, speciellt om man skjutit det själv :-)

    +1 för manligheten i att jaga sin egen mat

    Till TS, du inser att om du frågar om det som är näringsrikast så kan du inte räkna bort fettet? Då det också är ett näringämne (essentiellt dessutom)

    #528312

    Viltkött är kanon. Näringsrikare än uppfödd kreatur.

    #528313

    Osäker på om ja håller med om manligheten med att jaga sitt eget byte… Känner mig kanske inte så manlig…
    Däremot funderade jag mer i termer om man kan vara i behov av att lägga in fler dagar med kyckling men ja tolkar era svar som att ja kan sitta gode nöjd med mitt kött i frysen!

    #528314
    Challemannen wrote:
    +1 för manligheten i att jaga sin egen mat

    Till TS, du inser att om du frågar om det som är näringsrikast så kan du inte räkna bort fettet? Då det också är ett näringämne (essentiellt dessutom)

    Att jaga måste vara nått av det fjatigaste som finns, det ligger efter jakt-program i skalan, att göra jakt till någon jävla penis förlängare och tycka att man är manlig när man själv har all nödvändig utrusting och vapen medans te.x älgen har 0, att göra en sport av att ta liv är extremt töntigt.

    Fast nu gick jag Off-T, ledsen för de.

    #528315
    fredrik92a wrote:
    Att jaga måste vara nått av det fjatigaste som finns, det ligger efter jakt-program i skalan, att göra jakt till någon jävla penis förlängare och tycka att man är manlig när man själv har all nödvändig utrusting och vapen medans te.x älgen har 0, att göra en sport av att ta liv är extremt töntigt.

    Fast nu gick jag Off-T, ledsen för de.

    Där håller jag med. Vill man skjuta sitt eget kött så är det ok, inte värre än att köpa köttet.
    Men det är samma prestation som om jag tog med luftgeväret till willys och satte en kula i färsen.
    Skjuta djur av annan orsak än mat är bara tragiskt, som att laga en bil som inte är trasig.

    #528316
    fredrik92a wrote:
    Att jaga måste vara nått av det fjatigaste som finns, det ligger efter jakt-program i skalan, att göra jakt till någon jävla penis förlängare och tycka att man är manlig när man själv har all nödvändig utrusting och vapen medans te.x älgen har 0, att göra en sport av att ta liv är extremt töntigt.

    Fast nu gick jag Off-T, ledsen för de.

    Det manliga ligger inte i att ta livet av ett djur, utan i att skaffa sin egen mat. Som mest manlig är man alltså om man tillverkat vapen/jaktredskapen själv (gillra fälla? :D)
    :up:

    #528317

    Okay hur kommer det sig att en simpel fråga om näringsinnehåll urartar till att bli en fråga om jaktens vara eller icke vara???

    Köp ert kött eller nedlägg bytet själv upp till var och en så länge vi har dom lagar vi har i Sverige!! Själv ville jag bara veta om det kött som jag väljer att jaga, nedlägga och bära hem själv (joo jag har ett gevär och visst det är jätteorättvist) är bättre eller likvärdigt me exempelvis kyckling.
    Som ja tolkade av dem som faktiskt höll sig till ämnet så var det riktigt bra omän kanske kyckling skulle vara mer lättsmält för kroppen.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.