Lite info om Fruktos

Home Forums Kost och Näringslära Lite info om Fruktos

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 62 total)
  • Author
    Posts
  • #272137
    dunderolga wrote:
    Oki, men vart tar resten vägen då? Blir det fett eller vadå?
    För fruktos är väl en disackarid som ska omvandlas till monosackarider för att man ska kunna använda den som energi?

    är levern full lagras det som fett. därav mitt hat för fruktos :|

    #272138
    Alex Thunholm wrote:
    är levern full lagras det som fett. därav mitt hat för fruktos :|

    Undviker du fett i kosten också, för det lagras alltid som fett…

    Energi i maten lagras nästan alltid som fett vid energiöverskott, visst är det besvärligt.

    #272139

    Trevlig läsning Ola, bra initiativ

    #272140
    Ola Wallengren wrote:
    Undviker du fett i kosten också, för det lagras alltid som fett…

    Energi i maten lagras nästan alltid som fett vid energiöverskott, visst är det besvärligt.

    det besvärliga är att jag blir alltid en badboll o fettet kryper på en direkt om jag t ex käkar ngt med mkt fruktos i några dagar i rad. däremot skulle jag käka pizza osv ngra dagar i rad mkt dåligt fett är de noll skillnad. men med mkt fruktos blir det vattenöversvämning. svullet o hård runt fettcellerna. och vikten går väldigt fort upp.
    fruktos har i min bok en enda funktion. det smakar gott på fredagen eller lördagen i godiset.

    #272141

    I vilka fall använder kroppen leverglykogen?

    #272142
    Bearik wrote:
    I vilka fall använder kroppen leverglykogen?

    När man ätit och glukos tas upp från tarmen, vidare i blodet och till levern så byggs leverglykogenet upp. När alla (eller nästan alla) kolhydrater från kosten tagits upp och tillflödet av glukos till leverna minskar så börjar leverglykogenet brytas ner och släpps ut i blodet för att användas som energi till resten av kroppen. Leverglykogenet används alltså i första hand att reglera blodsockret mellan måltiderna.

    #272143

    vad heter fruktos på engelska?? jag vill kolla om mina produkter innehåller de?? o de står bara på engelska…

    #272144

    Fructose.

    #272145

    jag har just köpt star nutritions diet pro. så undrar jag : finns de fruktos i den produkten för jag kan inte se att de står me?

    #272146
    HiDEN wrote:
    jag har just köpt star nutritions diet pro. så undrar jag : finns de fruktos i den produkten för jag kan inte se att de står me?

    Med tanke på att de går ut med ett GI på 47 så är det troligen en viss mängd fruktos. Det är nog inga problem så länge du ligger på totalt kaloriunderskott.

    #272147

    Tycker gott denna kunde vara en sticky! Den bästa av alla fruktostrådarna.

    #272148
    Allan wrote:
    Tycker gott denna kunde vara en sticky! Den bästa av alla fruktostrådarna.

    /word

    #272149
    Allan wrote:
    Tycker gott denna kunde vara en sticky! Den bästa av alla fruktostrådarna.

    Absolut. :)

    Fan vad många bra trådar det finns här inne om man bara orkar leta lite.

    #272150
    Allan wrote:
    Tycker gott denna kunde vara en sticky! Den bästa av alla fruktostrådarna.

    Your wish is my command! Eller något. Sticky nu iaf:)

    #272151

    Ypperligt Hr Guiance!

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 62 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.