Mellanmål innan träning?

Home Forums Kost och Näringslära Mellanmål innan träning?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author
    Posts
  • #548065

    Ska börja jobba heltid imrogon vilket innebär att jag kommer att jobba längre & inte kunna starta träningen förrän ca kl 16.30.

    Min mat brukar se ut så här under dagen:

    6.30 whey-80+lätt mjölk
    9.00 havregrynsgröt 1 dl gryn
    12.00 Lunch, oftast ca 75 g pasta + ex 120 g kycklingfile, tomatsås & grönsaker eller ngt annat i liknande viktfördelning

    Nu har jag ju då slutat jobbet kl 14.30 & då åkt & tränat, innan träning så tar jag creatin complete extreme & amino pro & efter träning whey-80, 1 msk carbo flex & L glutamin.

    Sen brukar middagen bli ca 19.00 & va liknande som lunchen.

    Nu måste jag få in ett mellan mål efter lunchen & innan träning, vad tycker ni funkar bra?

    Mitt mål är att bygga muskler utan att lägga på mig alltför mycket fett. Vad tror ni förresten om min mat i allmänhet, jag är 34 år, 175 lång & 73 kg, har ett stillasittande jobb & enligt min uträkning så förbränner jag ca 2100 kcal/dag under arb.dag & ca 2500 kcal/ träningsdag. Jag har alltid tränat mkt har spelat fotboll på elitnivå under många år & även styrketränat från & till, sen i april ca 3-4g/v.

    Jag har som ett ”delmål” att senare i vinter starta en minideff innan jag ska till Thailand i mars/april :-) är trött på att gömma mig i vassen eftersom det ju är så himla svårt att hitta vass där… ;-)

    Kanske mkt info om en mellanmålsfråga men det blev ju lite mer fråga i allmänhet…

    Tacksam för hjälp!

    Mvh Anna

    #70843
    #548066

    Visserligen handlar det ju inte om någon lång tid mellan 12 och 16:30, 4 och en halv ynka timmar gör ingenting om du äter ordentligt till lunch.

    Men känner du att du gärna vill ha i dig något så är ju en ostmacka ett tips.:)

    Om du inte känner dig väldigt hungrig så kan du ju annars ta en vassledrink eller en portion EAA (6-10 gram) på tom mage innan passet.

    #548067
    Eddie Vedder wrote:
    Visserligen handlar det ju inte om någon lång tid mellan 12 och 16:30, 4 och en halv ynka timmar gör ingenting om du äter ordentligt till lunch.

    Men känner du att du gärna vill ha i dig något så är ju en ostmacka ett tips.:)

    Om du inte känner dig väldigt hungrig så kan du ju annars ta en vassledrink eller en portion EAA (6-10 gram) på tom mage innan passet.

    grovt bröd på den ostmackan då haha:)

    hur stor skillnad kan det vara om man tar EAA på tom eller inte? märkbart?

    #548068

    Jag håller med om att du ska inte behöva någon mellanmål om du äter ordentligt för din lunch.

    Men min lunch är 11:00 och jag brukar träna ca 17:30 altså jag måste ha en mellanmål ..?! Istället för att starta en ny tråd vill jag fråga ifall det finns någon näringsexpert här, om en sån där GAINOMAX är ett bra val, typ en timme innan träning ?

    Självklart skulle jag inte vilja lägga på mig onödig fett och såna drycker är ju fullproppade med kolhydrater.

    Jag vet att det är en protein dryck avsed för ”efter träning öppna fönstret” eller vad det kallas nu men jag finner det skulle funka utmärkt att ta det innan…

    #548069

    En burk kesella samt en rågad matsked jordnötssmör (ekologisk).
    Lovar du kommer känna den anabola effekten av fettet i form av styrka!:up:

    #548070
    ohly wrote:
    En burk kesella samt en rågad matsked jordnötssmör (ekologisk).
    Lovar du kommer känna den anabola effekten av fettet i form av styrka!:up:

    Skulle man ta det 1 timme innan träningen för bästa resultat ?

    Tycker förtfarande att det är enklare med en GAINOMAX (har inte kylskåp på jobbet), men om du rekomenderar så starkt…

    #548071
    ohly wrote:
    En burk kesella samt en rågad matsked jordnötssmör (ekologisk).
    Lovar du kommer känna den anabola effekten av fettet i form av styrka!:up:

    :what:

    #548072
    wolfshade wrote:
    Skulle man ta det 1 timme innan träningen för bästa resultat ?

    Tycker förtfarande att det är enklare med en GAINOMAX (har inte kylskåp på jobbet), men om du rekomenderar så starkt…

    Gainomax är bara dyrt i längden. Kesella köpt på Lidl och ekologisk jordnötsmör från Coop. Kanonmellanmål innan träning 30-45 min innan.

    Gainoimax i nödfall.

    #548073
    ohly wrote:
    Gainomax är bara dyrt i längden. Kesella köpt på Lidl och ekologisk jordnötsmör från Coop. Kanonmellanmål innan träning 30-45 min innan.

    Gainoimax i nödfall.

    Priset spelar ingen roll.
    Köper gainomax för 11 spänn på willys, så det är ingen big deal…

    Som sagt är bara orolig att gainomax innan skulle ge mig kulmage på sikt…ingen som kan bekräfta/dementera detta ??

    #548074
    wolfshade wrote:
    Priset spelar ingen roll.
    Köper gainomax för 11 spänn på willys, så det är ingen big deal…

    Som sagt är bara orolig att gainomax innan skulle ge mig kulmage på sikt…ingen som kan bekräfta/dementera detta ??

    Förespråkar bra fett som energikälla före snabba kolhydrater.
    Snabba kolhydrater före ett pass är inte helt fel heller om du vill ”bulka”,
    men effekten av ett fettintag tillsammans protein innan träning är enligt mig oslagbar.

    #548075
    wolfshade wrote:
    Priset spelar ingen roll.
    Köper gainomax för 11 spänn på willys, så det är ingen big deal…

    Som sagt är bara orolig att gainomax innan skulle ge mig kulmage på sikt…ingen som kan bekräfta/dementera detta ??

    Ingen fara med det egentligen, men socker, mjölk och lite proteinpulver för 11 kr är inte ett bra val enligt mig.
    Får du kulmage av en Gainomax skulle du få det av samma mängd energi från något annat.
    Men har du problem med formen blir ju en Gainomax mycket energi på lite mättnad

    #548076
    ohly wrote:
    Förespråkar bra fett som energikälla före snabba kolhydrater.
    Snabba kolhydrater före ett pass är inte helt fel heller om du vill ”bulka”,
    men effekten av ett fettintag tillsammans protein innan träning är enligt mig oslagbar.

    OK, du pratar om ren uppladdning inför en tränings pass,…men om du ser min första post så har jag lunch cirka 6 timmar innan min träning – jag måste helt enkelt få i mig ett bra mellanmål.

    Med detta sagt vad skulle du rekomendera till mig nu:
    -gainomax + kessela ?
    -gainomax + jordnötsmör?
    -kessela + jordnötsmör + gainoimax
    -…eller en ost/skinka macka ?? …eller något helt nytt ???

    #548077
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Ingen fara med det egentligen, men socker, mjölk och lite proteinpulver för 11 kr är inte ett bra val enligt mig.
    Får du kulmage av en Gainomax skulle du få det av samma mängd energi från något annat.
    Men har du problem med formen blir ju en Gainomax mycket energi på lite mättnad

    Vad skulle du rekomendera då, tack… ?

    #548078
    wolfshade wrote:
    Vad skulle du rekomendera då, tack… ?

    Har du tillgång till mixer på jobbet rekommenderar jag dig att göra en shake allt från 30 min till 2h innan träningen. 1-2 matskedar jordnötssmör + 250 gram kesella blandat med hälften vatten hälften mjölk, massa bär som hallon blåbär, hjortron, (innehåller viktiga antioxidanter)

    Vet att det låter krångligt med mixer och skit, men att bara slänga i sig en gainomax känns slentrian. Kosten är A och O för ett lyckat träningsresultat.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.