Aminosyror

Home Forums Kosttillskott Aminosyror

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 32 total)
  • Author
    Posts
  • #473874

    Hej

    Vilka aminosyror rekommenderar ni ihop med hård träning för maximal muskeltillväxt?

    #67163
    #473875

    Essentiella aminosyror, EAA.

    #473876
    Robert Lilja wrote:
    BCAA med ratio 2:1:1 eller EAA.

    Mvh
    Robert Lilja

    vad betyder ratio 2:1:1?

    #473877

    Robert, rekommenderar du BCAA före EAA i val?
    I USA är det BCAA som gäller, här e det EAA…

    #473878

    Kan bara hålla med Robert. BCAA helt klart – så länge man använder det korrekt.

    #473879
    Joachim Bartoll wrote:
    Kan bara hålla med Robert. BCAA helt klart – så länge man använder det korrekt.

    En liten fråga bara, hur ska man ta det under diet för att använda det korrekt? Dosering, tidpunkter osv? Uppskattas med en liten riktlinje bara, aldrig använt bcaa i fri form förut endast EAA. Och någon mega dosering på 80gram per träningspass har jag dock inte råd med 😮

    #473880
    Radikaal wrote:
    En liten fråga bara, hur ska man ta det under diet för att använda det korrekt? Dosering, tidpunkter osv? Uppskattas med en liten riktlinje bara, aldrig använt bcaa i fri form förut endast EAA. Och någon mega dosering på 80gram per träningspass har jag dock inte råd med 😮

    Under diet, för att uppnå en antikatabol effekt och minska mental trötthet, räcker det oftast med cirka 5g till 10g innan och/eller under passet. Kombineras gärna med 5-10g kreatin för bättre effekt.

    #473881
    Robert Lilja wrote:
    Mitt val är fortfarande BCAA.

    Din envisa j*vel.:p

    Här är en studie där man jämfört BCAA (leucin, isoleucin och valin) med tre andra EAA (treonin, metionin, och histidin). Har strukit under det vikigast för den som inte orkar läsa allt. Vill poängtera för dem som inte är insatta att när EAA nämns i detta sammandrag så är det inte samma som när vi normalt på forumet nämner EAA. Här får egentligen båda grupperna EAA men inte kompletta blandningar:

    Oral branched-chain amino acids decrease whole-body proteolysis.
    AV: Ferrando AA, Williams BD, Stuart CA, Lane HW, Wolfe RR.
    Biomedical Operations and Research Branch, National Aeronautics and Space Administration, Johnson Space Center, Houston, Texas, USA.

    BACKGROUND: This study reports the effects of ingesting branched-chain amino acids (leucine, valine, and isoleucine) on protein metabolism in four men.

    METHODS: To calculate leg protein synthesis and breakdown, we used a new model that utilized the infusion of L-[ring-13C6]phenylalanine and the sampling of the leg arterial-venous difference and muscle biopsies. In addition, protein-bound enrichments provided for the direct calculation of muscle fractional synthetic rate. Four control subjects ingested an equivalent amount of essential amino acids (threonine, methionine, and histidine) to discern the effects of branched-chain amino acid nitrogen vs the effects of essential amino acid nitrogen. Each drink also included 50 g of carbohydrate.

    RESULTS: Consumption of the branched-chain and the essential amino acid solutions produced significant threefold and fourfold elevations in their respective arterial concentrations. Protein synthesis and breakdown were unaffected by branched-chain amino acids, but they increased by 43% (p < .05) and 36% (p < .03), respectively, in the group consuming the essential amino acids. However, net leg balance of phenylalanine was unchanged by either drink. Direct measurement of protein synthesis by tracer incorporation into muscle protein (fractional synthetic rate) revealed no changes within or between drinks. Whole-body phenylalanine flux was significantly suppressed by each solution but to a greater extent by the branched-chain amino acids (15% and 20%, respectively) (p < .001).

    CONCLUSIONS: These results suggest that branched-chain amino acid ingestion suppresses whole-body proteolysis in tissues other than skeletal muscle in normal men.

    Publicerad i: JPEN J Parenter Enteral Nutr. 1995 Jan-Feb;19(1):47-54.

    #473882
    Joachim Bartoll wrote:
    Under diet, för att uppnå en antikatabol effekt och minska mental trötthet, räcker det oftast med cirka 5g till 10g innan och/eller under passet. Kombineras gärna med 5-10g kreatin för bättre effekt.

    Jag fortsätter kunskapssnyltandet då; hur ser ett optimalt upplägg utanför diet ut med BCAA då?

    #473883

    Henrik, vi som inte kan engelska så bra då?

    #473884
    Ganymedes wrote:
    Henrik, vi som inte kan engelska så bra då?

    Den säger att BCAA inte påverkar muskelproteinsyntes- eller nedbryning medan de andra tre essentiella aminosyrorna gjorde det.

    BCAA har en minskande effekt på muskelnedbrytningen man kunde inte se att det skedde i musklulaturen. Även de andra aminosyrorna hade en sån effekt.

    Kan poängtera att detta är kompetenta forskare som gjort massor med studier med aminosyror, bla flera studier med den EAA-mix vi använder.

    #473885
    Robert Lilja wrote:
    Det var bara 2 essentiella, eftersom studien gjordes på vuxna män och inte på barn så är inte Histidin essentiellt :p

    Vad jag tycker är lustigt är också det faktum att Leucin är den aminosyran som ensam kan påverka proteinsyntesen mest och trots att Leucin är en av de grenade aminosyrorna så visades ingen höjning på proteinsyntes i studien :D

    Mvh
    Robert Lilja

    Det är essentiellt för maximal proteinsyntes. ;)

    Jo det är lite konstigt att BCAA inte visade någon effekt men det kan beror på testmetoderna. I de studier som tex PatArnold lagt in i sin tråd Kliniska Studier har man ju inte mätt faktisk muskelproteinsyntes utan bara själva translationsinitieringen… det där med fosforylering av p70(s6k), mTOR osv. Det finns flera djurstudier som tyder på att leucin enbart inte leder till ökad muskelproteinsyntes…. man kommer liksom vara halvvägs, se denna t ex:

    J Nutr. 2004 Dec;134(12):3313-8.
    ”We conclude that leucine supplementation had an anabolic effect on proteins in skin wounds and muscle”

    #473886
    Henrik Eiselt wrote:
    Den säger att BCAA inte påverkar muskelproteinsyntes- eller nedbryning medan de andra tre essentiella aminosyrorna gjorde det.

    BCAA har en minskande effekt på muskelnedbrytningen man kunde inte se att det skedde i musklulaturen. Även de andra aminosyrorna hade en sån effekt.

    Kan poängtera att detta är kompetenta forskare som gjort massor med studier med aminosyror, bla flera studier med den EAA-mix vi använder.

    Det finns olika testmetoder i studier och det kommer alltid finnas studier som säger att det funkar.För att i en annan studie säga att det inte funkar osv.
    Men det är bevisat att BCAA aktiverar proteinsyntesen via M-TOR,sänker mjölksyran vilket gör att musklerna kan jobba längre under träning,ökar proteinet som transporterar tillväxt hormon i kroppen,minskar smärtan ifrån träningsvärk.
    Jag tycker att BCAA är grymt av dessa anledningar och använder det en hel del.
    Ökad proteinsyntes under 90 min som orsakas av aminosyror som senare faller till normal nivå kommer inte göra mkt för muskeltillväxten.
    Däremot är det intressanta är att aminosyror innan träningen ökar ork och prestation.

    #473887
    PatArnold wrote:
    Det finns olika testmetoder i studier och det kommer alltid finnas studier som säger att det funkar.För att i en annan studie säga att det inte funkar osv.
    Men det är bevisat att BCAA aktiverar proteinsyntesen via M-TOR,sänker mjölksyran vilket gör att musklerna kan jobba längre under träning,ökar proteinet som transporterar tillväxt hormon i kroppen,minskar smärtan ifrån träningsvärk.
    Jag tycker att BCAA är grymt av dessa anledningar och använder det en hel del.
    Ökad proteinsyntes under 90 min som orsakas av aminosyror som senare faller till normal nivå kommer inte göra mkt för muskeltillväxten.
    Däremot är det intressanta är att aminosyror innan träningen ökar ork och prestation.

    Jag har inte märkt någon ökad ork eller prestation när jag testat BCAA. Kanske är om man tränar längre pass? Jag brukar bara träna ca 40 min / pass och tar ju ändå alltid någon form av kreatinprodukt så det kanske är svårt då att märka om man skulle få ytterligare någon prestationshöjande effekt av BCAA.

    Finns det några studier som visar en prestationhöjande effekt av BCAA vid styrketräning?

    Antar att du hade denna i åtanke och den är ju inte på styrketränande:

    Plasma lactate, GH and GH-binding protein levels in exercise following BCAA supplementation in athletes.
    Amino Acids. 2001;20(1):1-11.

    Branched chain amino acids (BCAA) stimulate protein synthesis, and growth hormone (GH) is a mediator in this process. A pre-exercise BCAA ingestion increases muscle BCAA uptake and use. Therefore after one month of chronic BCAA treatment (0.2 gkg(-1) of body weight), the effects of a pre-exercise oral supplementation of BCAA (9.64 g) on the plasma lactate (La) were examined in triathletes, before and after 60 min of physical exercise (75% of VO2 max). The plasma levels of GH (pGH) and of growth hormone binding protein (pGHBP) were also studied. The end-exercise La of each athlete was higher than basal. Furthermore, after the chronic BCAA treatment, these end-exercise levels were lower than before this treatment (8.6+/-0.8 mmol L(-1) after vs 12.8+/-1.0 mmol L(-1) before treatment; p < 0.05 [mean +/- std. err.]). The end-exercise pGH of each athlete was higher than basal (p < 0.05). Furthermore, after the chronic treatment, this end-exercise pGH was higher (but not significantly, p = 0.08) than before this treatment (12.2+/-2.0 ng mL(-1) before vs 33.8+/-13.6 ngmL(-1) after treatment). The end-exercise pGHBP was higher than basal (p < 0.05); and after the BCAA chronic treatment, this end-exercise pGHBP was 738+/-85 pmol L(-1) before vs 1691+/-555 pmol L(-1) after. pGH/pGHBP ratio was unchanged in each athlete and between the groups, but a tendency to increase was observed at end-exercise. The lower La at the end of an intense muscular exercise may reflect an improvement of BCAA use, due to the BCAA chronic treatment. The chronic BCAA effects on pGH and pGHBP might suggest an improvement of muscle activity through protein synthesis.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 32 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.