Bcaa+ dosering

Home Forums Kosttillskott Bcaa+ dosering

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author
    Posts
  • #514178

    köpte en burk bcaa för några dagar sen och har blivit lite fundersam om hur jag ska ta det ”/
    på hemsidan står det. Rek användning: Inta 5 tabletter med vatten och frukt 30 minuter före och direkt efter träning.

    men på burken står det att den dagliga dosen är 5 tabletter..
    hur ska jag göra? :S kan man ta gainer samtidigt som tabletterna eller ska man vänta mellan dem? typ tabletter direkt sen 30 mins senare tar man gainer? efter träningen alltså

    #70108
    #514179
    viktors wrote:
    köpte en burk bcaa för några dagar sen och har blivit lite fundersam om hur jag ska ta det ”/
    på hemsidan står det. Rek användning: Inta 5 tabletter med vatten och frukt 30 minuter före och direkt efter träning.

    men på burken står det att den dagliga dosen är 5 tabletter..
    hur ska jag göra? :S kan man ta gainer samtidigt som tabletterna eller ska man vänta mellan dem? typ tabletter direkt sen 30 mins senare tar man gainer? efter träningen alltså

    Ta 2 st innan och 3 st efter träning.

    #514180

    Dagliga dosen är ju väldigt individuellt beroende på vikt, muskelmängd o.s.v

    Ibland slänger jag in nån tesked eller två i munnen och sköljer ner, ibland i pwo’n, ibland med proteindrinken o.s.v

    Brukar dock använda 10-15g dagligen när jag använder det.

    #514181
    Thomas Bergqvist wrote:
    Dagliga dosen är ju väldigt individuellt beroende på vikt, muskelmängd o.s.v

    Ibland slänger jag in nån tesked eller två i munnen och sköljer ner, ibland i pwo’n, ibland med proteindrinken o.s.v

    Brukar dock använda 10-15g dagligen när jag använder det.

    okej, men det är kapslar, jag är ganska liten fortfarande men musklerna börjar komma nu, runt 70kg och 1.85. ska jag ta typ 3st innan och 3 efter istället? vad är bra med att ta dom innan respektive efter? så man kan ta det samtidigt som gainern/proteindrinken efter träningen?

    #514182
    Clark wrote:
    Ta 2 st innan och 3 st efter träning.

    Hur får du det till det? Det viktigaste är ju inte att bara få i sig pillrena, det är ju mängden aminosyror som de innehåller. Aminosyrorna används för att stimulera proteinsyntes, och om han delar upp dem så, så kommer inte önskvärd effekt att uppnås.

    OnT: Skriv av från burken hur fördelningen är, hur många gram BCAA 5st tabletter innehåller, så går det ganska snabbt att räkna ut vad som ”behövs”.

    #514183
    viktors wrote:
    så man kan ta det samtidigt som gainern/proteindrinken efter träningen?

    Nej, du tar dem direkt efter ditt pass, 30 minuter senare kan du ta din gainer/proteindrink, att inte ta dem på tom mage förstör det snabba upptaget som aminosyrorna har.

    #514184
    grekelito wrote:
    Hur får du det till det? Det viktigaste är ju inte att bara få i sig pillrena, det är ju mängden aminosyror som de innehåller. Aminosyrorna används för att stimulera proteinsyntes, och om han delar upp dem så, så kommer inte önskvärd effekt att uppnås.

    OnT: Skriv av från burken hur fördelningen är, hur många gram BCAA 5st tabletter innehåller, så går det ganska snabbt att räkna ut vad som ”behövs”.

    828 mg :)

    #514185

    På min burk står ta 2 innan och 2 direkt efter gymmet funkar super på mig.. dock ska man ju kolla hur mkt aminosyrer det innerhåller perdaglig dos.. Jag körde med en bcaa ett tag 2 före och 2 efter.
    Köpte ett anant och den innehöll över det dubbla och enligt den burken skulel jag då ta 8 piller om dagen

    Så den var ju billigare tar 4 av den ist för 8 och får i mig samma mängd som den första burken jag köpte=)

    #514186

    hur mycket bcaa ska man få i sig då i mg,före träningen och sen efter träningen?

    #514187
    viktors wrote:
    hur mycket bcaa ska man få i sig då i mg,före träningen och sen efter träningen?

    6-12gram före och efter träningen är ganska lagom.

    #514188

    Vad folk inte verkar fatta är att det inte ”per daglig dos” som räknas i det här fallet.
    Allt handlar om en doseringsfråga, därför är inte antalet tabletter relevant om man inte till en början vet hur mycket aminosyror som tabletterna innehåller.

    Det är inte direkt som kreatin, att man kan dela upp intaget över hela dagen och ändå få samma effekt, då aminosyrorna har en mer direkt effekt på proteinsyntes, aminosyrenivåer i extracellulära vätskan m.m. Därmed är det doseringsrelaterat, och därför delar man inte upp den ”per dagliga dosen” utan tar såpass mängd tabletter/pulver att man når den dokumenterade dosen för att ge en såpass förhöjd aminosyrenivå i omlopp att proteinsyntesen förbättras.

    #514189

    Jag brukar blanda en starkare dos än ”normal dosering” i en shaker sedan ta 1/3 direkt före, 1/3 under passet och 1/3 direkt efter. Då har man garderat sig iaf och än så länge ser jag bara fina styrkeökningar trots att jag deffat på genomsnitt -~800kcal underskott / dag i över en månad.

    Har dock för mig studien som visade att bcaa gav mer muskelmassa och minskad fettmassa än whey osv så togs det bara under passet?

    #514190

    okej, hur hade ni gjort om ni skulle ta dessa?
    varje portion är 5 tabletter, 3.94g protein varav 828mg BCAA.

    #514191
    malawiglenn wrote:
    Kan du skriva ut vad produkten heter och dess kompletta innehåll?

    att en produkt som kallas BCAA-produtkt innehåller fler aminosyror än BCAA i denna oerhört kassa fördelning måste ju bara betyda att du har blivit lurad :(

    Proteinfabrikens BCAA+
    Ingredienser: speciellt utvalt Hydrolyserat vassleprotein. (genomsnittlig molekylär vikt 7.800 Daltons), inulin (fiber), tabletthjälpmedel (mikrokrystalinsk cellulosa), fyllningsmedel (magnesiumsalter av fettsyror).

    Aminosyreinnehåll per 100 g:
    Alanine 4800mg
    Arginine 2700mg
    Aspartic Acid 9400mg
    Cysteine 3300mg
    Glutamic Acid* 17700mg
    Glycine 2000mg
    Histidine 1400mg
    Isoleucine ** 6300mg
    Leucine** 10100mg
    Lysine 8400mg
    Methionine 2300mg
    Phenylalanine 3500mg
    Proline 7500mg
    Serine 4600mg
    Threonine 5900mg
    Tryptophan 1400mg
    Tyrosine 2600mg
    Valine** 6000mg

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.