hur bra är protoinpullver i gentligen ??

Home Forums Kosttillskott hur bra är protoinpullver i gentligen ??

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 16 through 19 (of 19 total)
  • Author
    Posts
  • #689986

    ”Jag har läst många forskningsrapporter om kosttillskott och alla visar att äter man varierat behövs inga tillskott. Varför tror inte du på det?”:

    Det tror jag absolut på, om man får i sig en bra och varierad kost finns det absolut ingen anledning att ta några kosttillskott.

    Men, nu är det så att många inte får i sig tillräckligt med näring från sin vanliga kost. Det kan bero på att dem inte orkar äta tillräckligt med mat, för vissa är det ett stort problem. Som du säkert vet så har vissa skolor i landet väldigt dålig och näringsfattig mat och där har vi en annan anledning.

    Vi kan ta mig som ett exempel:
    Jag väger 80 kg, är man, och har som mål att öka i muskelmassa. För att öka i muskelmassa måste jag ligga på ett kaloriöverskott. Eftersom kroppen inte går efter en 24h-klocka som nollställs så bör jag ligga på ett kaloriöverskott varje dag.

    För att räkna ut hur många kalorier jag förbränner så använder jag den enkla metoden att multiplicera min kroppsvikt med 30. Den metoden rekommenderas av nutritionsrådgivaren Martin Berkhan i artikeln ”Deffa Smart, Inte Hårt” i Body Magazine, nr 292. Om man är kvinna multiplicerar man med 28.

    80 x 30= 2400 kcal. Jag förbränner 2400 kcal varje dag i vilande tillstånd. Sen adderar jag 150 kcal för gymträning, 300 kcal för att ligga på ett överskott och 150 kcal för övrig aktivitet. Detta är mycket överslagsräkning men det stämmer ganska bra. Jag måste alltså få i mig 2400+150+150+300= 3000 kcal varje dag.

    Nu har vi konstaterat att jag ska ha 3000 kcal varje dag, då går vi över till proteinerna. Man bör få i sig ca 2 gram protein per kg kroppsvikt varje dag.

    ”I en studie av Burke et al. gav man styrketränande män antingen 1.2 gram protein/kg kroppsvikt och dag eller 2.1 gram protein/kg kroppsvikt och dag. Männen i den senare gruppen hade efter sex veckor ökat i styrka och fettfri kroppsvikt mer än de som bara åt 1.2 protein/kg kroppsvikt. Tarnopolsky et al. konstaterade redan 1992 att styrketränande individer behöver nästan dubbelt så mycket protein som passiva personer.

    Det finns också studier vars resultat tyder på att gymbesökare inte behöver mer protein än andra individer. Många av dessa studier var kortvariga och pågick endast under några veckors tid, vilket kan ha gjort det svårt att upptäcka några fördelar med ett högt proteinintag.

    Inom styrketräningskretsar rekommenderas man ofta att hålla ett proteinintag på omkring två gram per kilo kroppsvikt och dag. Det finns rätt mycket som tyder på att det kan vara fördelaktigt för styrketränare att äta mycket protein.

    Exakt hur mycket protein man bör konsumera är svårt att fastställa. Med ett intag på 2 gram / kg kroppsvikt är man, enligt den hittills publicerade vetenskapliga litteraturen, helt klart på den ”säkra sidan” och kan vara säker på att man får i sig tillräckligt med protein för att ny muskelmassa ska kunna byggas och vävnader repareras.”,
    [http://www.halso.info/78.html]

    Jag behöver alltså 2 gram protein/kg kroppsvikt. Det betyder att jag ska få i mig 160 gram protein per dag. 3000 kcal och 160 gram protein måste jag alltså få i mig för att jag ska kunna bygga på mer muskelmassa. Om vi säger att jag har ätit mat och ätit mig proppmätt i varje måltid men ändå inte nått min gräns på varken kcal eller protein. Hur ska jag göra då?
    Jo, svaret är att jag tar ett proteintillskott eller en gainer. Om jag saknar 300 kcal men absolut inte orkar äta mer mat så kan jag då dricka en gainer som innehåller cirka 300 kcal för att nå upp till dagens kcal-behov. Saknar jag protein, ja då tar jag en proteindrink.

    Om jag däremot når upp till mina kcal respektive proteinbehov varje dag så behöver jag absolut inte ta några tillskott den dagen. Kosttillskott är som sagt ett tillskott, en komplettering till den vanliga kosten vid behov. Man skulle, teoretiskt sätt, kunna leva bara på kosttillskott men det är absolut inte att rekommendera eftersom man skulle bli hungrig och tillslut förmodligen galen av all avsaknad av fast föda.

    #689987
    MaxxN wrote:
    kosttilskotten gör dig helt galen, tro mig.

    I början av min karriär så gick jag ifrån 40 i bänkpress till 100 på bara 2 veckor tack vare whey 20!

    thaha, ajo vissst !

    #689988
    JakobMinell wrote:
    Om jag däremot når upp till mina kcal respektive proteinbehov varje dag så behöver jag absolut inte ta några tillskott den dagen. Kosttillskott är som sagt ett tillskott, en komplettering till den vanliga kosten vid behov. Man skulle, teoretiskt sätt, kunna leva bara på kosttillskott men det är absolut inte att rekommendera eftersom man skulle bli hungrig och tillslut förmodligen galen av all avsaknad av fast föda.

    För att inte tala om näringsbristen som förmodligen kommer infinna sig ganska snabbt då tillskotten saknar många utav de viktiga mikronutrienterna och absolut inte är vitaminberikade på något sätt.

    Iofs kan man väl ta multivitamintabletter också men det brukar alltid saknas något utav ämnena man behöver!

    #689989

    ni får förlåta min stavning är dyslektiker jag får skriva fel :p

Viewing 4 posts - 16 through 19 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.