Kreatin för underåriga???

Home Forums Kosttillskott Kreatin för underåriga???

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author
    Posts
  • #554317

    Tja, jag är 14 år och 10 månader. Jag har precis påbörjat min kreatin kur, är i den fasen då man ska ta 4 gg per dag. Jag fick precis höra att mina njurar skulle lägga av helt om jag körde med kreatin. Kan detta stämma? Ska jag lägga av eller kan jag köra på? Uppskattar snabbt svar!

    Mvh Joel

    #71289
    #554318

    Det är väl redan bevisat att kreatin inte gör så mycket skada på njurarna (eller om det ens gör någon skada i huvudtaget?)? Har för mig att jag läst att de slutade någon gång mellan 80-90-talet med att sälja kreatin för att det var skadligt mot njurarna, men undersökningarna visade att inte så var fallet.

    #554319

    Det finns inga långtidsstudier på kreatinbruk hos så unga som garanterar säkerheten. Någon risk att ”njurarna lägger av” akut finns inte.

    #554320

    min personliga åsikt är att är man 14 år så har man knappast uppnått den träningsvanan att kreatintillskott gör någon skillnad. alltså är det onödigt att använda det och precis som king grub säger – finns inget som kan garantera att det är säkert.

    #554321
    King Grub wrote:
    Det finns inga långtidsstudier på kreatinbruk hos så unga som garanterar säkerheten. Någon risk att ”njurarna lägger av” akut finns inte.

    Nu blev det väldigt svårt här, två personer säger att det är ofarligt och två andra personer säger att det kan vara farligt. Om det har nån eventuell inverkan så är jag 1,85 och väger som en fullvuxen man. Gör det någon skillnad eller inte? Vad kan hända i värsta fall då?

    #554322
    joooeln wrote:
    Nu blev det väldigt svårt här, två personer säger att det är ofarligt och två andra personer säger att det kan vara farligt. Om det har nån eventuell inverkan så är jag 1,85 och väger som en fullvuxen man. Gör det någon skillnad eller inte? Vad kan hända i värsta fall då?

    ingen som har sagt att det är farligt. men ingen kan säga att det är helt ofarligt för det är inte testat på unga.

    antagligen händer det ingenting.

    får man fråga varför du tar kreatin trots din ålder och varför du inte kollat upp det här innan du började?

    #554323
    Pepz wrote:
    ingen som har sagt att det är farligt. men ingen kan säga att det är helt ofarligt för det är inte testat på unga.

    antagligen händer det ingenting.

    får man fråga varför du tar kreatin trots din ålder och varför du inte kollat upp det här innan du började?

    På gymgrossistens hemsida står det inget om 18 års rekomenderingen, det stod inget på t ex wikipedia om underåriga. Men då man fick hem det så stod det på baksidan, jag har en moster som är sjukgymnast och som själv käkat de då hon styrketränade. Hon rekomenderade mig att testa det. Har styrektränat i ca 3-4 månader nu och ville se om det gjorde några resultat eller ej. Hur tycker ni att jag ska göra då??

    #554324

    Varför inte testa när du har tränat en längre tid och nåt en platå ? då kan det va fint med en boost. Men hade du varit min unge så hade jag bitchslappat dej och hotat med ståplats på älvsbotten. Tycker inte 14-15 åringar ska lägga pengar på kreatin.

    #554325
    Treo wrote:
    Varför inte testa när du har tränat en längre tid och nåt en platå ? då kan det va fint med en boost. Men hade du varit min unge så hade jag bitchslappat dej och hotat med ståplats på älvsbotten. Tycker inte 14-15 åringar ska lägga pengar på kreatin.

    Hur dyrt är det då? För en hundralapp får du kreatin som räcker nästan ett halvår.

    #554326

    Ja du nible tror du det stannar vi kreatin ? Den yngre generationen tror framgång och lycka är tillskott av olika slag.

    #554327
    Treo wrote:
    Ja du nible tror du det stannar vi kreatin ? Den yngre generationen tror framgång och lycka är tillskott av olika slag.

    Sant, även fast det inte stämmer in på alla men kanske på majoriteten. Är man dock lite påläst så kanske det stannar där, fast det är ju inte så många som styrketränar som är det.

    #554328

    [http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2573250&postcount=3]

    #554329
    nible wrote:
    Hur dyrt är det då? För en hundralapp får du kreatin som räcker nästan ett halvår.

    241kr för ett halvkilo kostade det. Jag kör på endå då. Och kreatinet gjorde en boost. Jag tar t ex 10kg mer i bänkpress nu bara 3 dagar efter att jag började använda det. Den enda bicerkningen jag känner är att jag e lite spänd/hård i magen till o från..

    #554330
    Treo wrote:
    Ja du nible tror du det stannar vi kreatin ? Den yngre generationen tror framgång och lycka är tillskott av olika slag.

    Och ja, det stannar där. Jag vet vad anabola och ryss femmor gör för inverkan på människor. Om det nu var det du syftade på?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.