Nybörjarstarten, Kreatin/Protein. Wall of Text!

Home Forums Kosttillskott Nybörjarstarten, Kreatin/Protein. Wall of Text!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author
    Posts
  • #541841

    Tja,
    Har gymmat nu i några veckor (ca: 5 gånger i veckan) och är sugen på att ta det lite längre, resultat är kul! Jag väger 93 kilo och är 1.96 lång. Målet med mitt tränande är att bygga muskler, viktminskning är totalt orelevant sålänge det inte kommer ”på köpet” med något bra muskelbyggande alternativ. Det som jag ber utav er i denna tråden är råd angående produkter och dosering. Och några extra gymtips är inte helt fel heller :)

    Har hittills märkt stor skillnad på så kort tid och tycker det är jättekul, piggare, starkare samt mer fokuserad.

    Är fortfarande en student så har inte en drös med pengar att lägga ut, utan vill hålla allt som allt för mitt gymmande så billigt som möjligt.

    Till saken: Jag är nu inställd på Mono-Kreatin och Vassleprotein(79%). Vågar inte riktigt fördjupa mig i exakta sorter pga. forumets regler. Men proteinet är i princip endast protein.

    Har tittat runt på flera forum men alla är totalt inriktade på Whey80/100 och liknande som också innehåller magnesium osv, hur viktigt är det egentligen? I muskelbyggande syfte är det endast protein som spelar roll? Proteinet tänkte jag mer för muskelbyggande, utan att tänka på själva återhämtningen, vilken kanske magnesium och det är till för? Whey80 kräver f.ö. stor dosering, därav för högt pris för mig.

    Det med kreatinet vet jag vad jag vill ha och hur man doserar det enligt vänner, skrev det mer så ni ska veta vad jag äter det andra tillskottet parallellt med, om det inte finns ett bättre alternativ?

    Tackar så mycket på förhand :)
    Simon

    #70501
    #541842

    Blande egen gainer köp maltodextrin och protein så får du dom prortionerna du själv vill ha, och kreatin

    det är ett bra bas sortiment.

    #541843

    Ska du ha ett protein så tycker jag att du ska använda Whey80, det är billigt och bra! Så tar du kreatin efter träningen och gärna även aminosyror, kan du även ta före träningen men om du vill hålla det billigt så ta det efteråt.

    #541844
    J.v.K wrote:
    smakar röv dock.

    wheyfx eller ON’s 100% whey :up:

    Haha tycker att Whey80 smakar illa? Jag tycker det är gott men man har börjat tröttna på smaken efter alla dessa shakers….
    Men mkt smakar mindre bra av tillskotten man äter, det är ju resultaten vi vill ha

    #541845

    Januarirea på GymGrossisten – 4 kg Whey 80 för 569:-, få 1 kg på köpet.
    Det har jag köpt och jag tycker det är billigt för den mängden :)
    Tröttnar aldrig på smaken Choklad, blanda med mjölk!

    #541846

    Tack för alla svar!

    Angående Whey80 så vad jag har förstått det ligger en portion på 1dl, och på en 2 kilos påse som kostar dryga 350 så kommer man inte endast klara sig på en påse i månaden. Har jag missuppfattat portioneringen eller är det som jag tror?

    Angående smaker så spelar det inge större roll för mig. Ner ska det, that’s it :)

    Sedan blanda eget låter intressant, vilka proteiner och märken ska man satsa på och undrar samma angående maltodextrin? Sedan beställa allt från samma leverantör skulle vara guld, GG kommer jag köpa kreatinet ifrån.

    Och aminosyror bidrar till återhämtning då skulle jag gissa?

    Återigen tack för alla svar, blev positivt överraskad :)
    Simon

    #541847

    Jag tar alltid 2 skopor Whey80, antar att det blir mer än 1dl pulver, och en 4 kilos påse räcker ändå ganska länge för mig. Tränar 6 ggr/veckan..

    Du kan köpa Maltodextrin och blanda ner det tillsammans med Whey80, så blir det en mycket bra gainer! Jag blandar så och det är väldigt prisvärt!
    Aminosyror skulle jag rekommendera EAA-X, bra med energi och återhämtning! Finns mycket att läsa om det på forumet.

    Whey80, Malto och EAA, that´s the shit!

    #541848
    malawiglenn wrote:
    energi i EAA-X? skojar du??

    Till TS: skippa det överdyra whey 80 och kolla runt lite på nätet så kan du hitta mkt bättre och billigare saker

    Nej jag skojar inte, klart du får energi i musklerna av EAA-X. Håller du inte med mig alls?

    #541849

    Jag skulle inte köpt ett storpack direkt. Köp några olika sorters proteinpulver i små förpackningar för att testa vilken du tycker är godast. Annars kanske du sitter där med 10kg protein som smakar röva.

    Ni kan diskutera vad som är ”the shit” i timtal, ni kommer inte komma fram till något ändå. Protein, kolhydrat och fett funkar ganska bra har jag hört, men det är väl lite för enkelt för optionanist-maffian. Varför göra det enkelt när man kan göra det svårt lixom?

    #541850
    Flessa wrote:
    EAA-XX är i stort sett bara aminosyror och ger dig ingen extra energi, isåfall måste du mena EAA-XXX som innehåller stimulanten Koffein. Jag brukar själv EAA-XX och förespråkar den starkt då den intas i samband (under, innan eller efter) träning och det är verkligen en kvalitétsprodukt så inget ont om den. Men ger den dig energi? NEJ.

    Kanske formulerade mig dåligt, det jag menar är att EAA-X ger dig bättre ork i musklerna under träningen och att du återhämtar dig bättre. Inte att den piggar upp dig som tex Rage lr No Xplode..

    Så jag menar

    #541851
    Flessa wrote:
    Nej igen. Bra mat, EAA och komplement utöver det är ”the shit” bara för att du lyfter en hantel innebär det inte per automatik att du behöver pulverisera flera av dina måltider och det är inget magiskt med sådan (läs : flytande) mat.

    Nä tycker absolut inte att man ska pulvrisera sina måltider, vanlig mat är det bästa, men i det här fallet så tycker jag den combon passar ypperligt bra.

    #541852
    Flessa wrote:
    Då menar du fel. För att en Aminosyreprodukt ger dig inte bättre ”ork” i musklerna.

    Är jag alltså helt ute och cyklar eller motverkar inte EAA någon trötthet alls? Bara uppbyggande och återhämtande?

    #541853
    Flessa wrote:
    EAA stimulerar proteinsyntesen, muskeluppbyggnad. Motverkar inte trötthet på något sätt. Att inta EAA i samband med styrketräning etc är för att ha aminosyrorna tillängliga i blodet och på så sätt förhindra att du bryter ner musklerna till viss del och som sagt, ge signaler att stimulera nybildning av muskelmassa.

    Jo jag är med på det du säger, men nånting i mitt huvud har alltid varit inställd på att när du tillför aminosyrorna i blodet och proteinsyntesen blir stimulerad, bode det indirekt resultera i att motverka trötthet i musklerna. Dom får ju mer lättilgängliga byggstenar och mer ”mat”.

    Men det finns mycket i mitt huvud

    #541854
    Flessa wrote:
    Jag förstår lite hur du tänker. Men som sagt, EAA ger inte någon extra ”energi” till musklerna på det sättet alls.

    Höjer blodsockret. Det kallar jag för energi.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.