Lunch tips – Nyttigt, Gott & Enkelt

Home Forums Matlagning och Recept Lunch tips – Nyttigt, Gott & Enkelt

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 40 total)
  • Author
    Posts
  • #278891

    Måste bara tipsa, enklast och smalast är att blanda mjöl m vatten (ngn matsked mjöl och ngn dl vatten), superbra om man skakar alles i en shaker…. ös ner blandningen i en gryta, häll i curry efter behag samt salt, låt koka upp (inte på varmast möjligast, utan lagom varmt) dessutom ska du rör lagom slappt hela tiden annars hamnar mjölet längst ner i djupet och bränner fast . Testa dig fram!

    enkelt… eller har jag missat ngt?!

    Tjingeling, ping ping!

    #278892

    men mjöl är ju jättesnabba kolhydrater, få la ta det direkt efter träning då?? andvänder faktiskt bara soyamjöl lr dinkelmjöl i såser, gör inte ni de? Kall sås är gott, inte så strävigt att göra. E de knorr pulversås ? läste ngt om att det är härdat fett i det? lr ? Imo ska jag prova att göra kyckling med den goda currysåsen, hoppas att den blir god iallafall :)

    #278893

    Mia!

    Man får prova sig fram helt enkelt!…. Jag tycker i vilket fall som helst att det inte är stora mängder mjöl vi snackar om… man behöver ju inte låta kycklingen bada i sås?? :p

    Lycka till!

    #278894
    ekiscarro wrote:
    En lagom stor portion lagom fördelad med protein, kolhydrater och grönsaker.

    Och det kan man utan problem åstadkomma med nyttigt bröd, bra pålägg och en skål grönsaker bredvid samt t.ex. paprika och tomat på mackan.

    Ta t.ex. tre rågkusar, en med skivat kokt ägg och majonnäs samt två med ost och paprika. Bredvid har du en skål med broccoli, lite fräst lök och rårivna morötter. En alldeles suveränt komponerad måltid i mina ögon. ”Mjölmat” i form av pasta är ju inte mer ”riktig mat” än bröd och spannmål i form av ris är inte mer ”rktigt” än havregryn, havre är nog snarare det kanske mest näringsrika och välbalanserade spannmålet vi har. Åtminstone om man ser till de vanligaste i den svenska kosten, därutöver finns ju spannmål som t.ex. hirs och ”semicerealier” såsom bovete och quinoa.

    #278895

    Den allra lättaste lunchen som nästan går att laga!
    Gör 2st Luncher på samma gång!

    Köp Frysta lax fileér oavsett märke går bra brukar köpa på ICA så då blir det icas egna 4-pack på 140g per laxfilé. Klipper ur dem ur förpackingen (frysta) lindar in dem var för sig med matfolie samt lite kryddor kanske en liten bit lök, upp till var och en. Gör iordning riset vanligtvis fullkornsris 2-2.5dl i 4dl vatten. Efter detta så lägger jag de inrullade fileérna i risvattnet, på med locket låt koka på låg värme så när riset är klart är laxarna också det.

    Vad som gör detta så grymt!
    Tar ingen tid alls att förbereda!
    Väldigt lite disk! 1 kastrull
    Perfekt smalmat, går du på deff byt ut lite ris mot grönsaker.
    Går snabbt tar i runda slängar 20 min att göra, själv brukar jag sätta på det efter jag kommit hem ifrån gymmet så kan man duscha och göra sig iordning medans maten sköter sig självt

    Mvh

    #278896
    lill-eric wrote:
    Den allra lättaste lunchen som nästan går att laga!
    Gör 2st Luncher på samma gång!

    Köp Frysta lax fileér oavsett märke går bra brukar köpa på ICA så då blir det icas egna 4-pack på 140g per laxfilé. Klipper ur dem ur förpackingen (frysta) lindar in dem var för sig med matfolie samt lite kryddor kanske en liten bit lök, upp till var och en. Gör iordning riset vanligtvis fullkornsris 2-2.5dl i 4dl vatten. Efter detta så lägger jag de inrullade fileérna i risvattnet, på med locket låt koka på låg värme så när riset är klart är laxarna också det.

    Vad som gör detta så grymt!
    Tar ingen tid alls att förbereda!
    Väldigt lite disk! 1 kastrull
    Perfekt smalmat, går du på deff byt ut lite ris mot grönsaker.
    Går snabbt tar i runda slängar 20 min att göra, själv brukar jag sätta på det efter jag kommit hem ifrån gymmet så kan man duscha och göra sig iordning medans maten sköter sig självt

    Mvh

    Grymt! :up: Den stora frågan är ju om detta funkar lika bra i en riskokare??

    #278897

    Har faktiskt inte provat det i en riskokare, men jag tror att det skulle gå för snabbt att bli av med vattnet och då blir inte laxen klar. Men…. det är juh bara att testa skulle det skita sig helt kan man alltid värma upp lunch lådan i någon minut mer.

    #278898
    Candy Canary wrote:
    Mia!

    Man får prova sig fram helt enkelt!…. Jag tycker i vilket fall som helst att det inte är stora mängder mjöl vi snackar om… man behöver ju inte låta kycklingen bada i sås?? :p

    Lycka till!

    nä det har du rätt i, tackar för tipset :)

    #278899
    Nån wrote:
    En Burk Keso Naturell.

    Näringsvärde
    Per 100 g ca 1 dl:

    Energivärde 380 kJ/ 90 kcal
    Protein 12 g
    Kolhydrat 2 g
    Fett 4 g

    +

    Abbas tonfisk i vatten

    Näringsvärde per 100 g utan lag:
    Energi: 480 kJ / 110 kcal
    Protein: 25.0g
    Kolhydrat: 0.0g
    Fett: 1.0g

    gjorde liknande följande:

    3 ägg
    ca 250g keso
    1 burk tonfisk

    sen ett stort glas mjölk på 0,6L.

    smakade helt ok, men man får ha i baktanke att det innehöll drygt 100g proteiner! :)

    #278900

    Jäklar! Det är så sjukt svårt att komma på vad man ska äta.
    Får väl bli 300gram Keso, Havregrynsgröt någon grovbrödsmacka, 1-2Ägg, Ett äpple och ett stort glas mjölk. Undras om detta är så bra =)
    Sjukt svårt när föräldrarna inte är hemma.
    Mvh

    #278901
    Bolero wrote:
    Jäklar! Det är så sjukt svårt att komma på vad man ska äta.
    Får väl bli 300gram Keso, Havregrynsgröt någon grovbrödsmacka, 1-2Ägg, Ett äpple och ett stort glas mjölk. Undras om detta är så bra =)
    Sjukt svårt när föräldrarna inte är hemma.
    Mvh

    Det där lät klockrent.
    Havregrynsgröt med keso äter jag flera gånger i veckan. :up:

    Edit; Blanda gärna ner äpplet i gröten också och krydda med mycket kanel. :P

    #278902

    Köp en BBQ-krydda, duger till ALLA former av kötträtter:) Nöt, Fläsk, Fågel. You name it!

    #278903

    Ugnspannkaka men äpple är lätt och väldigt gott!

    Råg vetemjöl
    Havregryn
    ägg
    äpple
    mjölk
    kanel
    Nötter

    Bara blanda ihop och hälla i en form , sen ca 30 minuter i ungnen

    #278904

    vilket gradantal då?? låter kanongott

    #278905

    Kokt kyckling skuren i kuber, häll av vattnet när det är genomkokt, häll i en burk krossade tomater. Även så syltlökar, oliver och cashewnötter mmmm.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 40 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.