Matbilder !

Home Forums Matlagning och Recept Matbilder !

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1,561 through 1,575 (of 6,783 total)
  • Author
    Posts
  • #223630
    Baboom wrote:
    Dagens torraste mål…

    Brorsan hade glömt att köpa grönsaker.

    Gud vad gott det såg ut:P
    Enkelt o smarrigt.

    #223631
    Niklas Sjöö wrote:
    Jag reste till USA i början av sommarn och där var standardhamburgarna 225 g (½ lb). Sen när man kom hem igen och fick äta ett normalt skrovmål på gatuköket, som jag tror är 150 g, kändes det som barnmat. Så jag blev tvungen att testa mina skills och drog på 200 g (som du ser på bilden) och de var riktigt goda :D Spec med en fin hemmagjord hamburgerdressing och massa klyftpotatis!

    hur gjorde du din hamburgerdressing?

    #223632

    Mumma för träningssjälar..

    #223633
    Razmeister899 wrote:
    Förmodligen, hon ser dock ut att leva på det hon bakar….

    …vilket får mig att tänka att hon möjligen skulle passa ypperligt i Bootytråden, om nu bildmaterial fanns att tillgå.

    On topic: Dessa muffins ser nästan vansinnigt delikata ut, och jag blir nästan lite taggad på att baka själv.

    #223634
    Jon Larsson wrote:
    …vilket får mig att tänka att hon möjligen skulle passa ypperligt i Bootytråden, om nu bildmaterial fanns att tillgå.

    On topic: Dessa muffins ser nästan vansinnigt delikata ut, och jag blir nästan lite taggad på att baka själv.

    :D Ja det skulle verkligen vara något!

    #223635

    Hejn jär stjita gott! :P
    [img=http://i37.tinypic.com/4r69z4.jpg]

    #223636
    Naturehunk wrote:
    Mumma för träningssjälar..

    Det här är sommar. :)

    #223637

    Snabbkurs i wok. Min wok, inte nödvändigtvis rätt utförd wok. Men still; min wok!

    • Step by step!
    • Möra upp limen! Knåda, kläm, rulla mot bordet. Så den blir mjuk och lättare att klämma ur senare.
    • Skär upp gul lök, purjolök och sockerärter och lägg dom i blöt. På så vis håller dom sig krispiga när du wokar/-t dom!
    • Stek/fräs/woka pressad vitlök, gärna 3 eller fler klyftor, och chili 1-2 stycken, gärna fler för mer styrka! Stek dom i jordnötsolja, som har en högre kokpunkt än många andra oljor, på så vis bränner du den inte lika lätt!
    • Riv av limeskalet över kycklingen du skurit i tärningar och lagt i den mysiga blandningen av chili samt vitlök.
    • Lyft av kycklingen till en skål eller en tallrik; var noga med att inte få med all mysig olja som blivit över, utan spara detta till grönsakerna!
    • Efter en liten liten stund då du wokat grönsakerna, dom får inte bli för mjuka, slår du i kycklingen och rör om!
    • Låt stå en liten stund, för att senare servera med riset du redan förberett.

    – Färsk ingefära är en mycket underskattad ingrediens; den kan du gott använda till denna rätt.
    – Även soya/soja ska användas, enligt min mening, det ger en härlig smak till maten och man slipper använda salt!
    – Istället för vanligt ris kan du istället använda: råris, quinoa, bulgur, couscous, mathavre eller rent av pasta. Whatever rocks your boat!

    Slängde ihop denna idag och kan säga…MMMMMMM!

    #223638
    Peewee wrote:
    Snabbkurs i wok. Min wok, inte nödvändigtvis rätt utförd wok. Men still; min wok!

    • Step by step!
    • Möra upp limen! Knåda, kläm, rulla mot bordet. Så den blir mjuk och lättare att klämma ur senare.
    • Skär upp gul lök, purjolök och sockerärter och lägg dom i blöt. På så vis håller dom sig krispiga när du wokar/-t dom!
    • Stek/fräs/woka pressad vitlök, gärna 3 eller fler klyftor, och chili 1-2 stycken, gärna fler för mer styrka! Stek dom i jordnötsolja, som har en högre kokpunkt än många andra oljor, på så vis bränner du den inte lika lätt!
    • Riv av limeskalet över kycklingen du skurit i tärningar och lagt i den mysiga blandningen av chili samt vitlök.
    • Lyft av kycklingen till en skål eller en tallrik; var noga med att inte få med all mysig olja som blivit över, utan spara detta till grönsakerna!
    • Efter en liten liten stund då du wokat grönsakerna, dom får inte bli för mjuka, slår du i kycklingen och rör om!
    • Låt stå en liten stund, för att senare servera med riset du redan förberett.

    – Färsk ingefära är en mycket underskattad ingrediens; den kan du gott använda till denna rätt.
    – Även soya/soja ska användas, enligt min mening, det ger en härlig smak till maten och man slipper använda salt!
    – Istället för vanligt ris kan du istället använda: råris, quinoa, bulgur, couscous, mathavre eller rent av pasta. Whatever rocks your boat!

    Slängde ihop denna idag och kan säga…MMMMMMM!

    Suveränt. En eloge till dig :up:

    Jag kan väl bidra med käk medan jag fortfarande är vaken.

    Bild 1 och 2 är dagens middag. Bild 3 och 4 är från i fredags om jag inte misstar mig. Ska försöka dokumentera mer mat i veckan!

    #223639

    Däm! Det där såg riktigt najs ut! *tummenupp*
    Även tummen upp för alla, inkl Niklas Sjöö, som lägger ned lite extra tid och energi på sin mat :)

    #223640
    Nån wrote:
    Ser ju lite tomat va vafan! Tar lätt igen det i morron :p

    Haha, sant. Men jag tycker man ska ha grönsaker till tacos.

    snuttan347 wrote:
    Gud vad gott det såg ut:P
    Enkelt o smarrigt.

    Enkelt… håller jag med om till 100%

    Dagens middag! JP där ser du att jag äter bra för det mesta :D
    Räkor o musslor + massa grönsaker, bönor och oliver.

    #223641
    Peewee wrote:
    Snabbkurs i wok. Min wok, inte nödvändigtvis rätt utförd wok. Men still; min wok!

    • Step by step!
    • Möra upp limen! Knåda, kläm, rulla mot bordet. Så den blir mjuk och lättare att klämma ur senare.
    • Skär upp gul lök, purjolök och sockerärter och lägg dom i blöt. På så vis håller dom sig krispiga när du wokar/-t dom!
    • Stek/fräs/woka pressad vitlök, gärna 3 eller fler klyftor, och chili 1-2 stycken, gärna fler för mer styrka! Stek dom i jordnötsolja, som har en högre kokpunkt än många andra oljor, på så vis bränner du den inte lika lätt!
    • Riv av limeskalet över kycklingen du skurit i tärningar och lagt i den mysiga blandningen av chili samt vitlök.
    • Lyft av kycklingen till en skål eller en tallrik; var noga med att inte få med all mysig olja som blivit över, utan spara detta till grönsakerna!
    • Efter en liten liten stund då du wokat grönsakerna, dom får inte bli för mjuka, slår du i kycklingen och rör om!
    • Låt stå en liten stund, för att senare servera med riset du redan förberett.

    – Färsk ingefära är en mycket underskattad ingrediens; den kan du gott använda till denna rätt.
    – Även soya/soja ska användas, enligt min mening, det ger en härlig smak till maten och man slipper använda salt!
    – Istället för vanligt ris kan du istället använda: råris, quinoa, bulgur, couscous, mathavre eller rent av pasta. Whatever rocks your boat!

    Slängde ihop denna idag och kan säga…MMMMMMM!

    Tack för det tipset Peewee, gjorde ungefär likadant och det blev riktigt uppskattat.

    Min version:
    1Fräs 4 klyftor vitlök och en hackad spansk peppar i olja några minuter så oljan tar smak. Ville ha mer peppar men alla uppskattar inte stark mat på samma sätt som jag. :)
    2 I med hackad kyckling och tillsätt en påse Fajita Sizzling mix (hittade den bland tacosakerna i affären)
    3 Ta ur kycklingen och lägg på en tallrik och släng i en påse wokgrönsaker + en hackad gul lök (dessa har legat i blöt innan) sedan skvätter du i massa soja tills det känns bra och slänger även i en burk skivade championer.
    4 Koka nudlar (tar 3 minuter) släng sedan över dom till en stekpanna med gott om olja och stek dom snabbt på hög värme sedan ner med nudlar och kyckling i grönsaksmixen.
    5Häll i 3 dl matlagningsgrädde och lite mer soja och 2 händer med jordnötter, låt allt wokas i 5 minuter till, rör om ordentligt och servera.

    Skulle nog ha varit lite lime i också kände jag sen, hade behövt något surt som vägde upp sojan men det blir nästa gång.

    Gick åt 3 paket nudlar, 1 kg hackad kyckling och 800 gram wokgrönsaker samt en gul lök, 1 spansk peppar, lite matlagningsgrädde, championer, jordnötter, vitlök, Fajita mix och soja. Så det var inte jättesvårt men sjukt gott.

    Tack igen Peewee. :D

    #223642

    Mer maaat!

    Så här kan lunch och kvällsmat se ut om man inte är så hungrig.
    Men det mättar faktiskt bra och snabbt går det. Cirka 900 kcal totalt.

    [img=http://farm4.static.flickr.com/3148/2735751895_336ab81bdf_o.jpg][img=http://farm4.static.flickr.com/3129/2736586824_7aabb69777_o.jpg]

    #223643
    Peewee wrote:
    Snabbkurs i wok. Min wok, inte nödvändigtvis rätt utförd wok. Men still; min wok!

    • Step by step!
    • Möra upp limen! Knåda, kläm, rulla mot bordet. Så den blir mjuk och lättare att klämma ur senare.
    • Skär upp gul lök, purjolök och sockerärter och lägg dom i blöt. På så vis håller dom sig krispiga när du wokar/-t dom!
    • Stek/fräs/woka pressad vitlök, gärna 3 eller fler klyftor, och chili 1-2 stycken, gärna fler för mer styrka! Stek dom i jordnötsolja, som har en högre kokpunkt än många andra oljor, på så vis bränner du den inte lika lätt!
    • Riv av limeskalet över kycklingen du skurit i tärningar och lagt i den mysiga blandningen av chili samt vitlök.
    • Lyft av kycklingen till en skål eller en tallrik; var noga med att inte få med all mysig olja som blivit över, utan spara detta till grönsakerna!
    • Efter en liten liten stund då du wokat grönsakerna, dom får inte bli för mjuka, slår du i kycklingen och rör om!
    • Låt stå en liten stund, för att senare servera med riset du redan förberett.

    – Färsk ingefära är en mycket underskattad ingrediens; den kan du gott använda till denna rätt.
    – Även soya/soja ska användas, enligt min mening, det ger en härlig smak till maten och man slipper använda salt!
    – Istället för vanligt ris kan du istället använda: råris, quinoa, bulgur, couscous, mathavre eller rent av pasta. Whatever rocks your boat!

    Slängde ihop denna idag och kan säga…MMMMMMM!

    Snyggt med utförlig beskrvning och nice actionshot på limerivningen :emo-thumb

    #223644
    Maod wrote:
    Så här kan lunch och kvällsmat se ut om man inte är så hungrig.

    Men tacka fan för att du inte blir hungrig av det där.. :frust:

Viewing 15 posts - 1,561 through 1,575 (of 6,783 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.