Matbilder !

Home Forums Matlagning och Recept Matbilder !

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1,816 through 1,830 (of 6,783 total)
  • Author
    Posts
  • #223885
    Maod wrote:
    Dom där skulle jag inte tacka nej till :)

    Får väl bjuda dig på middag nån gång då. ;)

    #223886
    nenya wrote:
    Ingen regelrätt måltid på bilden men jag kan inte låta bli.

    Nån med tips på vad jag ska göra med dem mer förutom sååååås??

    Crepes är ju supergott!

    Själv brukar jag alltid ta en del av det jag plockar, steka i mycket smör och äta som snacks framför tv:n 😮

    #223887
    Sweetie wrote:
    Får väl bjuda dig på middag nån gång då. ;)

    Ja tack :nod

    #223888

    Samma matlåda igår som i förrgår egentligen, dock med vanligt vitt och långkornigt ris samt mer noggrant vasslad yoghurt. Vasslan hade stått hela natten så konsistensen var ännu bättre faktiskt. Dessutom väldigt gott med vanligt ris som omväxling.:) Riset, både fullkornsriset från förra gången och gårdagens långkorniga vita ris, är för övrigt från Uncle Ben’s som enligt mig är klart godast.:thumbup:

    Tog en bild på yoghurten samt burken jag vasslat av den i. Och vätskan ligger där i botten.:)

    #223889

    varför gör du så eddie? Alltså filtrerar bort vasslen?

    #223890
    Sweetie wrote:
    Kvällens måltid. Enchiladas. Första gången jag gjort det och det blev rätt bra iaf.

    Recept? :up:

    #223891
    Mranderson wrote:
    varför gör du så eddie? Alltså filtrerar bort vasslen?

    Det skrev jag väl? Konsistensen.

    I matlådan vill jag inte ha yoghurten som den är, då rinner den så förbannat. Det här blir både tjockare och mer ”matlådepassande” konsistens samt matigare och godare.:up:

    Nu har jag personligen inga problem med laktos men för den som HAR det kan ju detta vara ett tips också. Det är ju vasslen som är den mest laktosrika delen. Så något att testa för er som upplever lite mildare laktosintolerans och tycker om yoghurt.:)

    #223892
    Eddie Vedder wrote:
    Det skrev jag väl? Konsistensen.

    I matlådan vill jag inte ha yoghurten som den är, då rinner den så förbannat. Det här blir både tjockare och mer ”matlådepassande” konsistens samt matigare och godare.:up:

    Nu har jag personligen inga problem med laktos men för den som HAR det kan ju detta vara ett tips också. Det är ju vasslen som är den mest laktosrika delen. Så något att testa för er som upplever lite mildare laktosintolerans och tycker om yoghurt.:)

    Ja de var nått sånt jag hade i tanke. Bra o veta faktiskt :up:

    #223893
    Eddie Vedder wrote:
    Samma matlåda igår som i förrgår egentligen, dock med vanligt vitt och långkornigt ris samt mer noggrant vasslad yoghurt. Vasslan hade stått hela natten så konsistensen var ännu bättre faktiskt. Dessutom väldigt gott med vanligt ris som omväxling.:) Riset, både fullkornsriset från förra gången och gårdagens långkorniga vita ris, är för övrigt från Uncle Ben’s som enligt mig är klart godast.:thumbup:

    Tog en bild på yoghurten samt burken jag vasslat av den i. Och vätskan ligger där i botten.:)

    Ser faktiskt gott ut :) N-värde på den?

    #223894
    JakobMinell wrote:
    Ser faktiskt gott ut :) N-värde på den?

    Ja det var gott.:)

    Näringsvärdet har jag ingen som helst koll på mer än att man ganska enkelt kan räkna ut energivärdet för riset. Eftersom jag använde en hel ”boil-in-bag” så innebär ju det 125g okokt vikt. 100g av riset är enligt paketet 7.3g protein, 76g kolhydrater och 1.25g fett samt totalt 344 kcal.

    Så multiplicera det med 1.25 så har du ju näringsvärdet för riset iaf.:)

    #223895

    Du dricker väl vasslet Eddie! Det måste väl också vara proteinrikt? :D

    #223896

    7st ”bullar”
    totalt 560kcal
    12,2g kolhydrater
    88,2g protein
    15,6g fett

    #223897
    Insulinus wrote:
    Du dricker väl vasslet Eddie! Det måste väl också vara proteinrikt? :D

    Proteinrikt?

    Jämför messmör med ost eller t.ex. keso/kvarg. Vilket är mest proteinrikt?;)

    Om du läser mitt svar till MrAndersson så är det alltså tvärtom, vasslen är främst laktos och vatten. Det som består i högre grad är fett och protein (kaseinet).

    Det är ju så man gör inom livsmedelsindustrin vid t.ex. osttillverkning, vasslen separeras bort och kvar blir ostmassan som man sedan använder till t.ex. hårdost av olika sorter, kvarg och grynost m.m.

    Vasslen används bara till mesprodukter. Det här är för övrigt anledningen till att vassleprotein är mycket billigare än kasein som kosttillskott. Det är inte alls lika eftertraktat inom livsmedelsindustrin utan snarare en biprodukt vid osttillverkningen.

    Men jag har sparat vasslen dock, funderar på att göra min egen surkål och då är vassle en utmärkt starterkultur.:up:

    #223898
    Alex Thunholm wrote:
    7st ”bullar”
    totalt 560kcal
    12,2g kolhydrater
    88,2g protein
    15,6g fett

    hur fan? :D

    #223899
    Alex Thunholm wrote:
    7st ”bullar”
    totalt 560kcal
    12,2g kolhydrater
    88,2g protein
    15,6g fett

    88,82 g. Inte illa ^^

Viewing 15 posts - 1,816 through 1,830 (of 6,783 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.