Synen på Kroppsbyggare!

Home Forums Repan Synen på Kroppsbyggare!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • Author
    Posts
  • #703518

    Tjenare, jag håller på med ett skolarbete om Satir. Alltså om ironiska texter som t.ex: ”Västtrafiks spårvagnar är alltid på pricken i tid:emo-thumb”

    fast nu ska jag göra detta om Kroppsbyggare/bodybuilders. Hur ser folk på er som bygger muskler? Osmarta och bråkiga typer som bara bygger muskler för att slåss t.ex :|

    ge mig massa grejer (skulle även uppskatta om ni kunde översatt de till ironi direkt) Om ni förstår mig:yikes:

    Har ett svagt minne om att det fanns nån liknande tråd typ om myter kring denna byggarvärld. Länka isåfall den sidan.

    Jag ska alltså skriva om att jag hatar att synen på kroppsbyggare är som den är.(dålig)
    Vänligen

    #78837
    #703519

    Bodybuilder = dörrvakt = kriminell = organiserad kriminalitet = kåkfarare.

    #703520
    Robert Svensson wrote:
    Det klassar då inte jag som ironi, just eftersom dom verkligen tror det – och inget dom ”skämtar” om, snarare fördomar.

    Jag utgick bara från den här raden han skrev ”Hur ser folk på er som bygger muskler? Osmarta och bråkiga typer som bara bygger muskler för att slåss t.ex”.

    Så nej, det är väl inget skämt direkt, snarare myt.

    #703521

    Jag tror inte jag förstår trådens syfte.

    Ska vi skriva uppenbart ironiska påståenden om kroppsbyggare?

    #703522

    Om jag var du skulle jag avspegla ironin i att folk inte ser på sina bekanta som farliga, trots att dessa bygger. Alltså, vad ska vi säga. Någon som ser djävligt hal ut i ansiktet, typ Lars Forss t.ex. som kan se riktigt djävla livsfarlig ut om han biter ihop lite. 193cm lång och 125-130kg freakig kroppshydda. Folk tappar ju hakan när en kille i den sizen går i t-shirt på stan, och man ser trädgårdsslangarna till ådror slingra sig runt armarna. Men däremot, hans bekanta t.ex. som vet om att det är en väldigt trevlig och sympatisk högst hedersvärd herre, tror såklart inte att han ska äta upp dem.

    Många är ju sådär t.ex. att de känner en byggare, eller har en på gymmet som de snackat med lite, ”Micke på gymmet är minsann trevlig, han är inte som andra kroppsbyggare, men han är rätt stor ändå.” och dylik skit där de genast börjar acceptera byggare för människor så fort de öppnar käften och de facto säger något som inte är helt efterblivet. Där är en fördom värd att rota i, om du vill få till något halvironiskt lite distanserat sådär.

    Sen har du ju hela det vanliga träsket med droger, kriminalitet, kvinnomisshandel och all annan ohederlig skit som byggare anklagas för i media ständigt – och framförallt hur mediavärlden ser på kroppsbyggare. En byggare i aftonbladet behöver inte ens vara vältränad, så länge han tränar regelbundet på gym och har åkt fast för doping så har de en djävulsfigur. Där finns det också mycket kul att skriva.

    Om du är duktig på att skriva kan detta bli vansinnigt roligt faktiskt. :)

    #703523
    Robert Svensson wrote:
    Det klassar då inte jag som ironi, just eftersom dom verkligen tror det – och inget dom ”skämtar” om, snarare fördomar.

    Därför ännu större anledning att göra narr av det. Om man framför det på ett ironiskt sätt och lyckas visa hur jävla kassa fördomar vissa har så kan det bli mycket bra :)

    #703524
    henkebenke wrote:
    Jag tror inte jag förstår trådens syfte.

    Ska vi skriva uppenbart ironiska påståenden om kroppsbyggare?

    Tråden syfte är som marcus och de andra ovanstående har skrivit. Myter och saker som folk tror att kroppsbyggare är. Jag har lika svårt att förklara vad jag menar men hittills så har jag fått rätt svar.

    Marcus Syvertsen wrote:
    Om jag var du skulle jag avspegla ironin i att folk inte ser på sina bekanta som farliga, trots att dessa bygger. Alltså, vad ska vi säga. Någon som ser djävligt hal ut i ansiktet, typ Lars Forss t.ex. som kan se riktigt djävla livsfarlig ut om han biter ihop lite. 193cm lång och 125-130kg freakig kroppshydda. Folk tappar ju hakan när en kille i den sizen går i t-shirt på stan, och man ser trädgårdsslangarna till ådror slingra sig runt armarna. Men däremot, hans bekanta t.ex. som vet om att det är en väldigt trevlig och sympatisk högst hedersvärd herre, tror såklart inte att han ska äta upp dem.

    Många är ju sådär t.ex. att de känner en byggare, eller har en på gymmet som de snackat med lite, ”Micke på gymmet är minsann trevlig, han är inte som andra kroppsbyggare, men han är rätt stor ändå.” och dylik skit där de genast börjar acceptera byggare för människor så fort de öppnar käften och de facto säger något som inte är helt efterblivet. Där är en fördom värd att rota i, om du vill få till något halvironiskt lite distanserat sådär.

    Sen har du ju hela det vanliga träsket med droger, kriminalitet, kvinnomisshandel och all annan ohederlig skit som byggare anklagas för i media ständigt – och framförallt hur mediavärlden ser på kroppsbyggare. En byggare i aftonbladet behöver inte ens vara vältränad, så länge han tränar regelbundet på gym och har åkt fast för doping så har de en djävulsfigur. Där finns det också mycket kul att skriva.

    Om du är duktig på att skriva kan detta bli vansinnigt roligt faktiskt. :)

    Tack för det marcus, ja det kan bli en rolig och bra text, behöver bara lite olika synsett från olika grupper av folk. Jag har verkligen inte vart med om så många nerklankningar på byggare som jag vill höra till min berättelse.

    Dra gärna några historier som folk berättat osv :up:

    #703525

    Nu när det här ämnet är aktuellt kom jag att tänka på en tråd jag läste för ganska längesen.
    En kille som påstod att han kände sig dummare sen efter han börjat gymma. :D😀
    Någon som vet vilken jag menar?
    Sökte på massa ord men hittade inget..

    #703526
    Marcus Syvertsen wrote:
    Många är ju sådär t.ex. att de känner en byggare, eller har en på gymmet som de snackat med lite, ”Micke på gymmet är minsann trevlig, han är inte som andra kroppsbyggare, men han är rätt stor ändå.” och dylik skit där de genast börjar acceptera byggare för människor så fort de öppnar käften och de facto säger något som inte är helt efterblivet. Där är en fördom värd att rota i, om du vill få till något halvironiskt lite distanserat sådär.

    Om du är duktig på att skriva kan detta bli vansinnigt roligt faktiskt. :)

    Härligt att någon till slut påpekar det.:)

    Synd bara att det sker i en såpass tvetydig kontext.

    #703527
    The Dude wrote:
    Bodybuilder = dörrvakt = kriminell = organiserad kriminalitet = kåkfarare.

    I vissa fall är det ju dock så!

    #703528
    Rasmus Andersson wrote:
    Nu när det här ämnet är aktuellt kom jag att tänka på en tråd jag läste för ganska längesen.
    En kille som påstod att han kände sig dummare sen efter han börjat gymma. :D😀
    Någon som vet vilken jag menar?
    Sökte på massa ord men hittade inget..

    Den kommer jag med ihåg, hade vart kul om den fanns kvar.

    #703529
    Pontus Stridh wrote:
    Tråden syfte är som marcus och de andra ovanstående har skrivit. Myter och saker som folk tror att kroppsbyggare är. Jag har lika svårt att förklara vad jag menar men hittills så har jag fått rätt svar.

    OK. :) Ja, här är en tråd: [http://forum.body.se/showthread.php?t=30074&highlight=hur+blir+du+bem%F6tt]

    #703530
    MATTI wrote:
    I vissa fall är det ju dock så!

    I vissa fall ja, men långt ifrån alla. :)

    Den mediala bilden av en kroppsbyggare handlar väldigt sällan om de som tävlar eller bygger för skoj skull. Det är häftigare att visa upp stora, tatuerade, monster, som rånar banker och slår ihjäl folk istället. Bäst blir det om de jobbar i en dörr där vanligt folk går och tillhör någon av de stora MC-gängen vi har i landet. Du behöver ingen väst på dig när du går på stan och väger 100 kilo i rena muskler. Alla vet att du är lönnmördare åt Hells Angels ändå.

    #703531
    The Dude wrote:
    Bodybuilder = dörrvakt = kriminell = organiserad kriminalitet = kåkfarare.

    Hoppsan! Då måste jag omg. avbryta mitt doktorerande! Fan också! Jag som började se slutet på projektet….

    :)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.