Armbågen knäpper

Home Forums Skador och rehabilitering Armbågen knäpper

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 28 total)
  • Author
    Posts
  • #256725

    Hej jag hade tränat drygt 1 år när jag överbelastade min armbåge (någon gång i maj/juni -08) så den började knäppa. De är när jag är på väg ner i bicepscurl och tillbaka i tricepsövningar samt i vissa bröstövningar på väg ner. Det är inget jätteknäpp men det är nog för att jag slutade träna hårt när jag fick det för att det inte skulle bli värre.

    Jag har i några månader tagit Primaforce Cissus (Cissus can help support optimal joint health, enhance recovery, support healthy weight management, and is a potent antioxidant) men det har inte hjälpt så mkt för armbågen, däremot en gammal knäskada har i stort sett försvunnit.

    Jag tränar på gymmet fortfarande men med små vikter o det funkar men jag kan absolut inte komma i närheten av att maxa seten. När jag har provat gå upp i vikter så har det kännts i armbågen direkt.

    Snackade med en kille som sa att det kan hjälpa med värme så föreslog tigerbalsam o nätstrumpa, dock har jag inte varit hemma än (lumpen) så har inte hunnit prova, men det känns ganska omständigt att kladda med det jämt så tänkte kolla om någon här har haft samma problem eller vet hur man kanske kan få bort det?

    Kan sånna blå grejer som stödjer upp leder hjälpa som finns i vissa sportbutiker?

    #56532
    #256726

    Hej
    Detta problem kan bero på skada i led,muskulatur, ligament eller ledkapsel.
    Utan att undersöka armbågen närmare är det inte möjligt att ställa diagnos. Min gissning är en irritation i fästet för biceps på radius ( strålbenet).
    Irritation kommer av överbelastning , du har belastat muskelfästet för hårt vilket ger bristningar med svullnad, inflammation och granulationsävnad som följd. Möjlig behandling är lätt excentrisk träning till att börja med under smärtgräns, detta stegras gradvis men aldrig så att smärtan tilltar eller kvarstår försämrad. Kombinera detta med specifik töjning a biceps samt ev akupunktur. Räkna med 6 mån rehab minst. Tänk på att muskelfästen behöver mycket längre tid för att orka med den belastning som muskeln klarar. Dvs muskeln blir starkare fortare än muskelfästet. Too much too soon är nästintill alltid orsaken till överbelastningsskador.

    lycka till
    Anders m

    #256727

    tack så mycket för svaret, stämmer in väldigt bra på det sdu skriver och jag kör somsagt varje dag med 2-3kg några övningar för armarna för att bygga upp o kommer väl få fortsätta med det. Ska se om jag kan hitta någon annan ”doktor” som kan kolla på det då det itne borde vara allt för ovanligt.

    #256728

    Hade exakt samma sak. För mig hjälpte de värmeskydd som du påpekar i ditt inlägg. Men se till att värma upp riktigt ordentligt innan passet!

    #256729
    Martin_Matti wrote:
    Hade exakt samma sak. För mig hjälpte de värmeskydd som du påpekar i ditt inlägg. Men se till att värma upp riktigt ordentligt innan passet!

    alltså sånna blå skydd som finns i sportbutiker till knän/armbågar mm? hur länge fick du ha de för att det skulle försvinna? och vilken butik köpte du de i?

    #256730
    AndersM wrote:
    Hej
    Detta problem kan bero på skada i led,muskulatur, ligament eller ledkapsel.
    Utan att undersöka armbågen närmare är det inte möjligt att ställa diagnos. Min gissning är en irritation i fästet för biceps på radius ( strålbenet).
    Irritation kommer av överbelastning , du har belastat muskelfästet för hårt vilket ger bristningar med svullnad, inflammation och granulationsävnad som följd. Möjlig behandling är lätt excentrisk träning till att börja med under smärtgräns, detta stegras gradvis men aldrig så att smärtan tilltar eller kvarstår försämrad. Kombinera detta med specifik töjning a biceps samt ev akupunktur. Räkna med 6 mån rehab minst. Tänk på att muskelfästen behöver mycket längre tid för att orka med den belastning som muskeln klarar. Dvs muskeln blir starkare fortare än muskelfästet. Too much too soon är nästintill alltid orsaken till överbelastningsskador.

    lycka till
    Anders m

    Ny medlem på denna sida, och helt plötsligt kommer man in på någons tråd, och som råkade ha samma problem som mig. Fast skillnaden är att jag vet inte fall jag har fått det från ”Musarm” så kallat, eller överbelastning, eller har det äns någon betydelse, kanske är mer eller mindre samma sak?
    Tacksam för svar !

    #256731
    MaxAndersson wrote:
    Ny medlem på denna sida, och helt plötsligt kommer man in på någons tråd, och som råkade ha samma problem som mig. Fast skillnaden är att jag vet inte fall jag har fått det från ”Musarm” så kallat, eller överbelastning, eller har det äns någon betydelse, kanske är mer eller mindre samma sak?
    Tacksam för svar !

    Jag krossade högerarmen 2001 då en häst gjorde en karatespark på armbågen..

    Det kan knäppa och ha sig i min armbåge men aldrig att det gör ont..Detta har jag kollat upp med läkaren och han sa som så att så länge det inte gör ont är det inge fara att det knäpper.
    Nu vet ju jag att jag har en skada iof och vet varför min arm knäpper. men jag rekomenderar alltid läkare så fort kroppen beter sig konstigt eller börja låta..
    En mkt billig väg till ett skadefritt träningslliv:D

    Jag masserar dagligen in linement på armbågarna i förebyggande syfte

    #256732

    Har samma problem med min armbåge.. Den knäpper och kan småvärka.
    Jag har fått för mig att det är en sena i armbågen som har hamnat lite fel :-/

    Vid tricepsträning har jag fått anpassa mig. Vissa övningar kan jag inte göra pga av smärtan när armbågen knäpper vid hög belastning.

    Triceps kan jag träna ändå i vissa vinklar. Måste hålla armbågen i vissa vinklar så den inte knäpper när jag tränar.. Då funkar det..

    Kan inte tänka mig att denna skada går att fixa utan operation. Skadan kom vid felträning för många års sen och har varit kvar sen dess. Har haft uppehåll på några med träning men armbågen har fortfarande knäppt.

    Så nu handlar det alltså om att försöka träna ändå fast då i vissa vinklar så det inte känns eller operera..

    #256733
    DannyN wrote:
    Har samma problem med min armbåge.. Den knäpper och kan småvärka.
    Jag har fått för mig att det är en sena i armbågen som har hamnat lite fel :-/

    Vid tricepsträning har jag fått anpassa mig. Vissa övningar kan jag inte göra pga av smärtan när armbågen knäpper vid hög belastning.

    Triceps kan jag träna ändå i vissa vinklar. Måste hålla armbågen i vissa vinklar så den inte knäpper när jag tränar.. Då funkar det..

    Kan inte tänka mig att denna skada går att fixa utan operation. Skadan kom vid felträning för många års sen och har varit kvar sen dess. Har haft uppehåll på några med träning men armbågen har fortfarande knäppt.

    Så nu handlar det alltså om att försöka träna ändå fast då i vissa vinklar så det inte känns eller operera..

    Precis likadant är det för mig. Känns som du säger att en sena hamnar fel, och i vissa vinklar funkar det att träna utan knäppet.

    Jag har provat värmare ett tag men inte märkt någon skillnad.

    #256734
    Wargen wrote:
    Hej jag hade tränat drygt 1 år när jag överbelastade min armbåge (någon gång i maj/juni -08) så den började knäppa. De är när jag är på väg ner i bicepscurl och tillbaka i tricepsövningar samt i vissa bröstövningar på väg ner. Det är inget jätteknäpp men det är nog för att jag slutade träna hårt när jag fick det för att det inte skulle bli värre.

    Jag har i några månader tagit Primaforce Cissus (Cissus can help support optimal joint health, enhance recovery, support healthy weight management, and is a potent antioxidant) men det har inte hjälpt så mkt för armbågen, däremot en gammal knäskada har i stort sett försvunnit.

    Jag tränar på gymmet fortfarande men med små vikter o det funkar men jag kan absolut inte komma i närheten av att maxa seten. När jag har provat gå upp i vikter så har det kännts i armbågen direkt.

    Snackade med en kille som sa att det kan hjälpa med värme så föreslog tigerbalsam o nätstrumpa, dock har jag inte varit hemma än (lumpen) så har inte hunnit prova, men det känns ganska omständigt att kladda med det jämt så tänkte kolla om någon här har haft samma problem eller vet hur man kanske kan få bort det?

    Kan sånna blå grejer som stödjer upp leder hjälpa som finns i vissa sportbutiker?

    Uppsök läkare och hoppas du har bättre läkare än vad jag har som i går sa att jag skulle gå hem och äta ipren!!!;)

    Fasten jag har en gammal krosskada i just denna armbåge… men han förklarade samtidigt till mig att jag behöver ju inte träna denna arm så mkt utan kan träna den andra för då tränas denna skadade armen iallafall lika mkt…

    Ska man skratta eller gråta??

    Har bokat tid till en ny läkare som är över 25 år och som inte gått ut skolan i förra veckan!!! och tydligen sov sig igenom skolan i 7 år!

    #256735

    Nu är jag trött på detta och det börjar verka allt mer nu ju hårdare jag tränar. Att man inte kan föra alla övningar suger också.
    Så på Onsdag drar jag till vårdcentralen och försöker få ngn remiss till ngn idrottsläkare eller dylikt.. Jag återkommer med besked om vad det är för fel och vad som kan göras.

    Rent spontant tror jag det är en sena som ligger fel och att det krävs en titthålsoperation för att fixa. Om det nu går att fixa…

    #256736

    Uppdatering. Gick till vårdcentralen idag för att få en remiss.
    Jag har en sena i armbågen som tydligen rullar över strålbenet. Därav knäppandet.
    Han sa att han inte trodde det gick att göra ngt åt det och ville ge mig en kortisonspruta.
    Men fick övertalat han att jag inte ville ha en temporär lösning utan verkligen ville kolla om det gick att göra ngt..

    Kort sagt fick jag en remiss till ortopeden…Kanon, men får antagligen vänta innan jag får en tid :-/ … Återkommer när jag varit där….

    #256737

    hej! JAG HAR TRÄNAT I 8 ÅR,ALT GÅR BRA,TRÄNAR ALT I 3X8, TUNGT,HAR FÅTT ONT I LEDARNA P.G.A LEDER HINNER INTE MED BELASTINGEN SOM MUSKLERNA GÖR,MIN FRÅGA ÄR,HUR SKA JAG GÖRA FÖR ATT FÖRHINDRA MER SKADDA?T.E.X SKA JAG TRÄNA LÄTTARE O MER SET TYP 4X12??ELLER KÖRA PÅ HÅRT O LÅTTA LEDERNA ANPASSA SIG O HOPPAR PÅ DET BÄSTA??TACKSAM FÖR TIPS,HAR KÖRT FAST I DETTA.TACK

    #256738

    Jag har med knak i leder med mera. Det jag gör är att värma upp lite extra ibland om det kan behövas. Märker man att det blir värre så vila. Min läkare sa att det inte var någon fara alls med att det knakade lite.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 28 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.