Armbågen knäpper

Home Forums Skador och rehabilitering Armbågen knäpper

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 16 through 28 (of 28 total)
  • Author
    Posts
  • #256739

    Glömde att säga att du du kör med nyponsoppa. Ska vara det bästa för att snabbt återhämta lederna. Sen finns det ju hur mycket som helst som är bättre. Men enda livsmedlet jag hittade med tillräckligt höga halter av dom sockerarter.

    #256740
    DannyN wrote:
    Uppdatering. Gick till vårdcentralen idag för att få en remiss.
    Jag har en sena i armbågen som tydligen rullar över strålbenet. Därav knäppandet.
    Han sa att han inte trodde det gick att göra ngt åt det och ville ge mig en kortisonspruta.
    Men fick övertalat han att jag inte ville ha en temporär lösning utan verkligen ville kolla om det gick att göra ngt..

    Kort sagt fick jag en remiss till ortopeden…Kanon, men får antagligen vänta innan jag får en tid :-/ … Återkommer när jag varit där….

    Ursäkta men var är de för stolle till läkare du har??;)

    TROR inte de går att göra nått åt?? tror de gör vi i kyrkan en läkare ska VETA.
    Och är man osäker ska man ju alltid tro de värsta hellre kolla/undersöka för mkt än för lite enligt mig!

    Hoppas du får hjälp inom snar framtid=)

    #256741

    Och jag sällar mig till denna digra skara med samma problem. Jag märker att en sena glider av och på ”knölen” på insidan av armbågen. I vissa övnignar knäpper det verkligen obehagligt mycket, bara undrar när senan ska gå av!

    Övningar som absolut inte kan köras: Smal bänkpress, smala armhävningar, frenchpress/skullcrusher, dips går halvbra, triceps exenstion är kört. Bredare pressövningar som bänkpress, militärpress och hantelpressar går dock bättre, vanlig triceps pushdown funkar faktiskt också hyfsat.

    Känner inte direkt någon stor smärta i armbågarna men knäppandet är väldigt obehagligt, smäller ju och rycker i hela armen.
    Vet inte om ni upplever problem i båda armbågarna men det gör jag, dock något mer i vänster.

    #256742
    OscarS wrote:
    Och jag sällar mig till denna digra skara med samma problem. Jag märker att en sena glider av och på ”knölen” på insidan av armbågen. I vissa övnignar knäpper det verkligen obehagligt mycket, bara undrar när senan ska gå av!

    Övningar som absolut inte kan köras: Smal bänkpress, smala armhävningar, frenchpress/skullcrusher, dips går halvbra, triceps exenstion är kört. Bredare pressövningar som bänkpress, militärpress och hantelpressar går dock bättre, vanlig triceps pushdown funkar faktiskt också hyfsat.

    Känner inte direkt någon stor smärta i armbågarna men knäppandet är väldigt obehagligt, smäller ju och rycker i hela armen.
    Vet inte om ni upplever problem i båda armbågarna men det gör jag, dock något mer i vänster.

    Smalbänk går inte. Inte heller stående tricepspress. Frenchpress funkar men då med lite fusk. Allt handlar om vinklar.

    Eftersom det är en skada har jag turligt nog bara skadat min högra armbåge. Man kan känna hur senan hoppar.

    Jag fick ett brev hem från sjukhuset.
    3-6 månader kommer jag få vänta för att få tid. Kan kanske fatta att det inte är så prioriterat men ändå.
    Allt jag vill veta är om det går att göra något åt detta eller om jag får dras med det resten av mitt liv.

    Har märkt att det inte finns någon direkt tråd om detta innan där ett svar skrivits om skadan och om det går att operera. Jag återkommer därför som sagt direkt efter besked.

    #256743
    DannyN wrote:
    Har samma problem med min armbåge.. Den knäpper och kan småvärka.
    Jag har fått för mig att det är en sena i armbågen som har hamnat lite fel :-/

    Vid tricepsträning har jag fått anpassa mig. Vissa övningar kan jag inte göra pga av smärtan när armbågen knäpper vid hög belastning.

    Triceps kan jag träna ändå i vissa vinklar. Måste hålla armbågen i vissa vinklar så den inte knäpper när jag tränar.. Då funkar det..

    Kan inte tänka mig att denna skada går att fixa utan operation. Skadan kom vid felträning för många års sen och har varit kvar sen dess. Har haft uppehåll på några med träning men armbågen har fortfarande knäppt.

    Så nu handlar det alltså om att försöka träna ändå fast då i vissa vinklar så det inte känns eller operera..

    Har -Exakt- samma fel i mina armbågar.. I båda. Precis som du säger hjälper inget alls, så det är bara att träna på i de vinklar som går. för mig är det kickbacks, modifierad pullover/skullcrusher :D Har på senare år lyckats för det mesta inkorporera pressövningar i mina pass. Detta kunde jag definitivt inte för ca 5 år sedan.

    #256744

    Jag behöver råd. Efter att varit hos kirurgen för konsolation trodde han att jag fått en ärrbildning i venen som då är blivit tjockare just där och därför rör den sig över strålbenet. Han vill operera och jag har fått tid.
    Nu min fråga. Någon som har opererat senan någon gång? Jag antar att dom kommer ta bort den skadade delen sen sy ihop venen.
    Jag har inga större besvär från detta och det gör inte ont men det stör och hämmar min träning och är obehagligt.
    Jag vill inte vara borta från träningen i flera månader vilket det säkerligen kommer bli.
    Ngn som har gjort ngn liknande operation och kan berätta om rehaben och när jag kan börja träna igen.
    Jag funderar nämligen på att skita i operationen och fortsätta träna. Kanske ta den vid senare tillfälle.
    Inga råd som gör Operationen och ät upp dig under tiden å träna benen. Detta har jag funderat på men om ni som jag älskar att träna och verkligen vill fortsätta bygga är det väldigt svårt. Kanske får vara borta 3 månader ??!! Vad hade ni gjort??

    #256745

    Om du verkligen besväras av detta låter det dumt att skjuta det på framtiden. Själv har jag snart tagit uppehåll på 3 månader och lär blir mer därtill pga värk i högra armbågen, förmodligen golfarmbåge. Men jag har också knäpp i min vänstra armbåge, känns som någon sa att en sena glider fel, men det gör inte direkt ont och jag kommer ju förbi problemet att undvika övningar som smalbänk och i viss mån dips där ”knäppet” aktiveras. Dock låter det som du har lite mer problem kanske med din knäppande armbåge och om det då går att operera med bra resultat så finns det ju ingen anledning att skjuta på det.

    #256746

    Jag har inga problem diret med detta utan det är mer en besvärlig skada. Gör inte ont alls men trycker jag på senan så känns det.
    Vet att det är dumt att skita i en Operation men ett uppehåll på tre månader känns svårt. Lutar väl att jag gör den ändå och får hoppas en snabb läkning.
    Sen finns det ju inga garantier att det blir bättre.. hmmmm

    #256747
    DannyN wrote:
    Jag har inga problem diret med detta utan det är mer en besvärlig skada. Gör inte ont alls men trycker jag på senan så känns det.
    Vet att det är dumt att skita i en Operation men ett uppehåll på tre månader känns svårt. Lutar väl att jag gör den ändå och får hoppas en snabb läkning.
    Sen finns det ju inga garantier att det blir bättre.. hmmmm

    Hur gick det för dig? står inför exakt samma problem

    #1083950

    Hej alla!

    En gammal tråd jag vet. Men jag har själv haft stora problem med min armbåge/triceps sena och jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter i hopp om att folk som googlar på detta ska kunna få hjälp.

    Mitt största råd. Gå till en sjukgymnast som är inriktad på idrott!! Detta är en vanlig skada för folk som gymmar mycket och dom brukar ha koll på läget. Jag gjorde detta efter en tid med olika läkarbesök hos vanliga läkare och osteopater. Jag fick förklarat för mig att när man drar på sig en sådan här ”helvetesskada” så är det bara tålamod och strikt excentrisk träning två gånger om dagen (morgon och kväll) som gäller. Jag har nu kört rehab (excentrisk träning) i 9 veckor och är inte helt återställd. Men känner stora förbättringar och hoppas kunna vara tillbaka på gymmet igen om 3-4 veckor.

    Hur jag har kört:

    Jag inledde med 4 *10 med 4 KG. Och ökade successivt.
    Nu kör jag 3 *6 med 14 KG.

    Hantel bakom huvudet (hålla emot på ned vägen och hjälpa till med den friska armen på uppvägen). Jag har laborerat lite med hur jag kör övningarna (ligga ner, sitta upp stå upp osv) men huvudsaken är att du arbetar under triceps förlängnings fas. Viktigt att ha med sig är att det kommer göra ont i början när du kör detta och det kommer kännas värre än det gjort innan de 3-4 första veckorna. Det är också viktigt att man verkligen kör detta 2 gånger om dagen, så att det inte blir 2-3 gånger i veckan. Då kommer det inte ge resultat.

    Läs detta: http://www.medfak.umu.se/forskning/smartande_senor/
    Det fungerar på samma sett med triceps senan.

    Men som sagt. Besök en bra sjukgymnast så ni får klart att det är just senan som är skadad. Jag har tidigare haft problem med armbågsleden och detta löstes med bara ett knäckande hos en osteopat. Så få en diagnos innan ni sätter igång. Och som sagt. Ha tålamod!!! Det tar tid sånt här. Kämpa på! Jag vet hur jävla pissigt det är att inte kunna gymma överkropp som man vill. Det gäller att bara acceptera att man är skadad och trots att man mår skit över det försöka blicka framåt och försöka göra något åt det. Du kommer inte att vara skadad för all evighet. Tänk på det.

    Fråga gärna om det är något ni undrar.

    /K

    #1084607

    Jo gör min armbåge också. Jobbigt. =(

    #1084627

    Har du testat att smörja in armbågen med Voltaren ett tag och låta den vila?

    #1084711

    Min armbåge håller också på sådär, särskilt i ytterläge. Har aldrig blivit varken bättre eller sämre, men det är ju störigt.

Viewing 13 posts - 16 through 28 (of 28 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.