Kroniskt Halsont

Home Forums Skador och rehabilitering Kroniskt Halsont

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 59 total)
  • Author
    Posts
  • #304534

    Läkare har jag rännt hos ett antal ggr tidigare, nu var det ett tag sen. Men har just bokat ännu en tid.
    Det säger de också, att operera vill de inte göra för det är så ”besvärligt”. Men för mig är de fan besvärligt att gå runt me kroniskt jävla halsont. Bättre och chansa och testa om det hjälper trots att operationen är besvärlig.

    Annars får de använda mig som forskningsobjekt, eftersom att jag har ont utan att dom hittar nå fel. + att vara sjuk så ofta kan ju inte vara normalt. Ingen i min omgivning är det iaf.

    minns knappt hur det känns att ha det som du säger. Ge mig receptet på din mirakelmedicin som gör att du nästan aldrig är sjuk!

    #304535

    Hej!
    Det är svårt att hitta twar! Du kan vara smittad trots att tester gjorts – prover vid samma tillfälle kan t o m visa ett positivt och ett negativt. Helt sant!

    [http://info.uu.se/press.nsf/pm/twarbakterien.ar.id94.html]

    Hopp!?
    (Jag var tvungen att registrera mig på sajten bara för att svara dig!)

    #304536

    Nämen, vilken tur jag hade som råkade kika in här på min supergamla tråd! :)
    Här har det hänt massor med intressanta saker!

    Tack Andre för infon om operationen. Låter ju inte så kul, men kuligare än halsont varenda eviga dag.

    Och tack Arg Marina för infon om twar. Men hur gör man de testerna? Kan familjeläkaren ta de? Eller ska jag ta kontakt med Uppsala universitet?
    Och vad snäll du var som registrerade dig :)

    Skönt att det är fler med liknande problem som också kan få hjäp och råd.

    Jag är fortfarande intresserad av att höra om fler med liknande symptom och hur ni tänker, eller hur ni lyckats bli av med eländet. Jag har fortfarande samma problem med halsen. Har orkat träna 5-6 pass de senaste åren i hopp om att halsen ska ha blivit bättre men icke.

    Hade nästan gett upp helt men nu tack vare era inlägg fick jag nytt hopp! :)

    #304537

    Så lite så Bullen… Hoppas det inte är twar nu bara, då är mitt råd inte så lysande hehe :whistle:

    Och till dig iida_ så kan jag bara säga att jag efter min operation faktiskt vart sjukt mycket friskare :p Okej jag känner mig risig och så i kroppen någon gång, men sällan mer än så. Fick feber och hade ont i halsen och var riktigt risig under jul. Tyckte det var ovanligt att verkligen känna att ha hyfsat ont i halsen igen, det är riktigt ovanligt nu, och förut var det så vanligt.

    Jag är nöjd och ångrar mig inte.. :emo-thumb

    #304538

    Läste med intresse denna tråden. Har alltid lidit av halsont och ”seg” i halsen.
    Min bot var ”ren luft”..
    Provade olika luftrenare..luftfuktare m.m. det gjorde en viss förbättring. Men så lyckades jag hitta en luftrenare/jonisator som rengör luften oerhört bra och är godkänd av astma/allergiförbundet. Detta speciellt när jag sov för jag vaknade upp med en hals som kändes som om jag svalt bark hela natten.
    Bor mitt i stan och det inser jag varje gång jag rensar luftrenaren att allt det sotet satt i min hals innan.
    Nu är inte Sverige känt för sina luftföroreningsproblem, men sot finns överallt och speciellt i stan. Och vem vill inte sova med öppet fönster då och då..?

    #304539

    Fler än jag som är konstant småförkyld och riktigt förkyld varannan var tredje månad ser jag. Min hals är som värst på mornarna när jag vaknar då det känns precis som i början på en förkylning. Kan även harkla upp en del otrevliga slemklumpar med lite varierande färg på. Liksom er andra kan jag inte träna för hårt, då blir jag riktigt sjuk 1 2 dagar efteråt. Pga av en opererad axel så kör jag bara konditionsträning med pulsklocka. Vill jag vara någorlunda frisk så måste jag hålla mig runt 130 i puls. Har även varit hos öron näsa hals mot för 10 år sen men inte var det nå fel på mig inte. Läste robbies inlägg om luftrenare och det lät ju bra så jag åkte till elgiganten och köpte en. Även om det inte hjälper mot min hals å näsa så är det ju bra med ren luft hemma. Återkommer med rapport efter tag. [http://www.tretti.se/z8010]

    #304540

    Ramlade in på den här tråden av en slump. Har haft konstant halsont i över två år. Har börjat ge upp helt nu, vill bara kunna träna som vanligt igen! Vad sjutton gör man? enligt de läkare jag besökt är det inget fel på mandlarna men jag börjar fundera på om man inte ska ta väck dem ändå…

    #304541

    Jag tänkte jag skulle få liv i denna diskution igen. Jag registrerade mig på siten för att jag hittade det här och kände igen mig exakt vad bullen skrev.

    Har tyvärr gått den vägen många föreslår att operera bort halsmandlarna och måste säga att det funkade inte alls för mig. Gjorde det för ca 4 år sen nu. Det enda som hände va att jag inte längre får lunginflamation nu en gång i månaden. (har käkat antibiotika lite för många gånger tror jag)
    Men jag har alltid ont i halsen och tränar jag det minsta, typ bara cyklar till jobbet så blir jag hängig och sjuk. Är så sjukt trött på allt det här.
    Har lagt ner min fotbollskariär pga av dessa problem och känner mig ofta som en deppig soffpotatis nu för tiden. Försöker röra på mig men väldigt försiktigt och trappa upp träningen men det slutar alltid med att jag blir rejält sjuk som håller i sig i 1-2 veckor.

    Kanske inte hjälper någon med min klagan men ville bara säga att operation inte alltid är vägen ur problemen.

    #304542

    Ansträngningsutlöst astma, kolla så du inte har det, jag är alltid slemmig som fan i halsen på morgonen men försvinner under dagen. Har hyffsat lätt att bli sjuk när jag tex löper ute när det är kallt, får småförkylningar osv.

    #304543

    Här har ni en till som har samma problem. Är riktigt trött på det. Det börjar oftast med en inflammation i halsen. Körtlarna..Sen går det över till mandlarna med.
    Går oftast över när jag tar en voltaren. (antiflammatorisk)

    Därav vet jag att det är inflammationer jag får.. Varför vet jag inte.
    Jag har inte gått till läkaren än. Men fortsätter det som det gjort detta år så är jag illa tvungen.

    Kommer att testa allergi tabl. samt luftrenare och se om det hjälper.
    Uteslutningsmetoden. Sen kan jag kontra med det ifall läkaren endast vill skicka hem mig med en påse vicks..

    Man vill ju inte träna lättare :-(

    #304544

    Det här verkar vara ett ganska vanligt problem.. Som även har drabbat mig, har haft halsont sedan januari och det har gjort lite olika ont. När det är som värst har jag inte kunnat svälja alls och blivit utan mat och dryck, sjukt jobbigt!

    Så nu efter 4 läkarbesök är jag inne på min andra kur antibiotika. Först hade jag en infektion i halsen och efter 1 vecka med penselin var det onda borta, men mandlarna var fortfarande svullna som satan.
    Var till läkaren igen förra veckan och då gav proverna utslag på streptokocker, vilket dom inte hittat dom 3 gångerna innan.. suck
    14 dagar penselin nu och det onda är borta, men mandlarna är stora som plommon iaf och jag tappar aptiten helt och även träningen..

    Fy fan vad less man blir! Jag har tappat 7 kg på 4 veckor och tävlingen går åt helvete..

    #304545

    Lider av samma problem tror jag, känns bra på något vis att det är fler som är drabbade, fast tråkigt förstås att ingen har hittat boten på problemet.

    För min del så ”går det tungt” att andas, har kollat upp detta med allergitest, gastroscopi (stavning?) men utan resultat. ”Du är fullt frisk” sa doktorn. Har bankat in detta i skallen och tuffar på med träningen sen några år tillbaks, inte för inte att man blir lite snurrig i bland och att jag är allmänt ”hängig” kan jag tycka. Fast nu efter några år med problemet så tänker man inte så mycket på det.

    Vore ju grymt om någon har hittat/hittar en lösning på problemet!!

    #304546

    Usch det lät förjävligt! Har också lite svårt med andningen ibland när mandlarna har svullnat rejält!
    Kommer troligen att operera bort mina i hopp om att bli fri från det här.. Känner mig relativt bra när jag äter pencelin men efter kurerna så blir det tokont igen.. 12 dagar kvar till nästa utlåtande av läkaren:)

    #304547

    Jag hade liknade problem som resulterade i 3 månader utan träning. Vad som hjälpte mig var att skaffa antibiotika eller kortison för nässlemhinnorna eller alternativt något som öppnar/gör det lättare att andas med näsan. För jag hade trång näskanal på grund av iriterade/kronisk inflamation i slemhinnorna i näsan, detta leder till att du under natten andas med öppen mun, då torkar du ut slemhinnorna i halsen, de spriker och du är väldingt mottaglig för alla visus bakterier som finns i vår omgivning. Om du dessutom använder en tandkräm som innehåller natriumlaurylsulfat blir du dessutom extra känslig. Natriumlaurylsulfat interagerar med cellmembranen i munnen/halsen och skapar iritation, köp tandkräm som innehåller Polyethylene glycol (PEG) istället som inte irriterar slemhinnorna i mun/hals.

    #304548

    Suck! Det närmar sig 12 veckor utan träning nu… Jag blir så jävla irriterad på halsen och sjukvården som bara krånglar och tar en oerhörd tid på sig!
    Men det som är mest jobbigt är att jag har gått ner 10kg, på ca 11 veckor…. Ja 10kg!

    Någon som opererat bort halsmandlarna och blivit fri från halsontet/inflammationerna och infektionerna?

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 59 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.