Kroniskt Halsont

Home Forums Skador och rehabilitering Kroniskt Halsont

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 46 through 59 (of 59 total)
  • Author
    Posts
  • #304549

    Hej..tyvärr är jag också drabbad av det som ni andra nämner…tycker det har förstört stor del av mitt liv..=(

    Att hålla sig i form och träna är mycket viktigt för människan..det påverkar vårt psykiska mående, självkänsla och hälsan överhuvudtaget…har inte kunnat träna regelbundet på 3,5 år=(

    Har varit tävlingscyklist och långdistanslöpare..tyvärr också en typ a person…så har väl i princip bränt ut mig=( I samband med det fick ja problem med halsen..svullna körtlar utmattning osv..opererade bort mandlarna..men blev inte bättre för det….

    Nån som skrivit här och blivit bättre.?

    Vi behöver hopp=)

    Ha det gott alla..

    #304550

    Just d..va runt bland massor av läkare men ingen trodde på att jag va sjuk på riktigt..kände i min kropp att jag fått nåt nytt problem..trodde först åsså som någon nämnde att man fått cancer lr nåt liknande..men har sälvdiagnostiserat mig med CFS…läs igenom den texten..beskrivningen är alltför slående..men man ska inte ge sig själv diagnoser hehe..

    [http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Kroniskt-trotthetssyndrom/]

    #304551

    Jag har opererat bort mandlarna nu och känner mig mycket bättre. Dock har läktiden varit krånglig, såret blev infekterat och började blöda efter 1 vecka…
    Nu är det läkt men det känns inte helt hundra i halsen, dock kan jag äta normalt igen.

    Om nån vecka gissar jag att man är helt återställd och förhoppningsvis utan problem, för som ni andra säger så förstör det stora delar av ens tränande liv.

    Har tappat 20kg kropp nu :S

    #304552

    Vad det nu är värt, men jag lider med er, på riktigt. Verkar vara djävulskt jobbigt att ha halsproblem. Jobbar ni eller är det sjukskrivning som gäller?

    #304553

    Sjukskriven då mitt jobb är rätt krävande och oljigt.. Men har jobbat den här veckan iaf och det har gått rätt bra som tur är

    #304554

    du lever inte med en rökare? jag är känslig mot sånt och får ont i halsen.

    #304555

    Nej ingen rökare i min närhet. Röker eller snusar inte själv heller, dricker inte heller så mkt:)

    #304556
    holmberg87 wrote:
    Sjukskriven då mitt jobb är rätt krävande och oljigt.. Men har jobbat den här veckan iaf och det har gått rätt bra som tur är

    Nu läser jag inte igenom hela tråden, men har du testat någon inhalator med kortison, tex Symbicort? (astmainhalator)
    Den verkar ju mer lokalt i luftvägar än penicillin tab.
    Fick själv någon konstig hosta efter en utlandsresa i februari, hostan satt i fram till maj, men efter första inhalatorn blev jag i princip av med allt…

    #304557

    Nä jag har inte provat något sånt faktiskt. Återstår att se hur operationen har gått bara.. Inte återställd än men snart tror jag:)

    #304558

    hade fysiskt krävande jobb försökte sjukskriva mig..läkarna trodde ja vart hypokondriker erbjöd mig antidepressiva..aldrig att jag köäkar sånt..är grymt glad så behöver inte det..men fick säga upp mig från jobbet å loosa massa cash…men hittade ett jobb där jag inte behöver använda fysisk styrka..ska snart börja studera så den grundläggande försörjningsbiten blev räddad..men vill inte ens tänka på hur det skulle kännas att bli sjukskriven på lång sikt omg..

    #304559

    men hallå vilket problem det verkar vara, har aldrig hört talas om det. ja vad det nu är värt så hoppas jag att ni alla blir bättre så ni kan träna ordentligt igen

    #304560

    Vill operera bort huvudet snart jag också. Har haft halsont i 3 veckor nu och haft pencelin kur i 10 dagar men det är fortfarande inte bra. Blir galen, är van att träna 5 dagar i veckan och hårt samt äta mycket mat men kan ju ingenting längre.

    Går på skolan sen åker man hem och lägger sig, kul va?

    #304561

    Verkar inte vara jag som är den enda med sådana besvär. Precis som ni själva beskriver så har jag liknande symptom. Känner mig som ett monster som vill ut och pumpa på gymmet, men svullna körtlar i halsen, slemmig, ibland även ont i hörselgångarna stoppar mig. Vid minsta aktivitet känner jag mig som ett feberfall som har 39 grader feber och nästa morgon när jag vaknar upp så har jag återigen ondare i halsen än vad jag hade dagen före. Mitt liv har förändrats något extremt. Ifrån att börja tävla i BF, jobba med träning, personlig pt privat till att vara hemmasittande med lätta depressioner och 12kg mindre även om jag trycker i mig 3000ca+ om dagen. Detta började för 6 månader sedan.

    Jag har stått på mig. Har varit hos 6 olika speciallister. Jag har fått diagnos kronisk körtelfeber, överansträngda slemhinnor, blivit helt friskförklarad, halsfluss och en del läkare har även påpekat att sjukdomen har ”gått mig över huvudet” – alltså att jag inbillar mig sjukdomen. Har använt kortison, har gått på 2 olika kurer antibiotika, varav en funkade med var för kort:@) har gjort spirometri, har gått ner med kameror för att kolla slemhinnor, lungröntgen, ansiktröntgen. INGET FEL! HELT FRISKFÖRKLARAD.

    Åkte nu till en privatläkare i Göteborg förra veckan. Tagit prover på bland annat borrelia och 10 olika allergitester.

    Till slut har jag nu fått en remiss på TWAR. Twar kan förekomma i olika former. Allt ifrån en liten förkylning till andningsvårigheter i svår grad. TWAR bryter oftast ut hårdare på aktiva personer. Personer som blir riktigt svårt sjuk(inlagd) är elitidrottare som drabbas av TWAR.

    Till er som varit sjuka så länge, som jag varit! Gå och kräv tester på borrelia och TWAR. Många läkare har aldrig ordinerat ut en remiss på TWAR så därför skall du vända dig till större sjukhus. Stå på er!

    Lycka till

    #1084573

    Intressant att läsa denna tråd, då jag känner igen mig, i mycket av det som har skrivits.
    Jag har under de senaste 3 år haft halsont utan att vara förkyld.
    Har oftast inte ont på morgonen, men under dagen får jag en svag känsla som ökar, med halsont som känns upp i örongångarna, känner mig lätt febrig och trött. Men när jag kollat temperaturen så har jag ingen feber.
    Jag undviker numera all fysisk ansträngning, eftersom problemen med halsont och trötthet då blir värre.
    Ibland kan halsontet bara försvinna och jag känner mig pigg, detta kan vara några timmar eller i bästa fall några veckor.
    Har varit på några läkarundersökningar, resultatet har alltid varit att jag är fullt frisk.
    Jag lever förövrigt ett mycket bra liv, men att inte kunna motionera är frusterande, påverkar sömn, matsmältning och orken.
    Mitt plan just nu är att vila mig ”i form”, månaderna går och ibland känner jag bättre, men det vill inte släppa.
    Jag orkar att gå ca. 1-2 km, men inte längre, då blir jag trött och halsontet blir värre under några dagar.

Viewing 14 posts - 46 through 59 (of 59 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.