Viktig information från SKKF

Home Forums SKKF informerar Viktig information från SKKF

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 36 total)
  • Author
    Posts
  • #694956
    arya wrote:
    tycker att det är riktigt bra så som de har tänkt, enligt mig ska man inte kunna dansa för att vinna, utan det ska dömmas på bästa fysiken.

    Jag kan inte förstå hur man kan tro att man måste dansa för att göra ett bra fritt program.

    #694957
    Jorgen wrote:
    Jag kan inte förstå hur man kan tro att man måste dansa för att göra ett bra fritt program.

    så du tycker att 50-50, är rättvist????

    #694958
    arya wrote:
    så du tycker att 50-50, är rättvist????

    Va?

    Frågan var varför folk (du) tror att man måste dansa för att göra ett bra fritt program?

    #694959

    Bra nu får dom riktigt långa killarna betydligt mer chans att blanda sig i leken…rättvist o kul!

    #694960

    Synd detta.

    Skulle vara längden -100 istället.
    Nu kommer ju det vara enorma killar i CBB och man själv har ingen chans att ställa upp inom en överskådlig framtid- (Jag får väga 92kg i tävlingsform. Då kan man ju lika gärna tävla i bb)

    trodde hela poängen med CBB var att man kunde vara lite lättare.

    #694961
    Pepz wrote:
    Synd detta.

    Skulle vara längden -100 istället.
    Nu kommer ju det vara enorma killar i CBB och man själv har ingen chans att ställa upp inom en överskådlig framtid- (Jag får väga 92kg i tävlingsform. Då kan man ju lika gärna tävla i bb)

    trodde hela poängen med CBB var att man kunde vara lite lättare.

    Jag kan se till mig själv som exempel. Jag får nu väga +8kg =89kg i CBB. För att hävda mig i Bodybuilding på SM nivå skulle jag behöva väga 10kg mer, i ren muskelmassa, mycket stor skillnad.

    #694962

    Hur kommer klassindelningen se ut i framtiden, kommer det framöver bli 4a klassindelningar eller läggs vissa samman om uppslutet blir för få?

    Mvh hammerin

    #694963
    Christer Hammerin wrote:
    Hur kommer klassindelningen se ut i framtiden, kommer det framöver bli 4a klassindelningar eller läggs vissa samman om uppslutet blir för få?

    Mvh hammerin

    Hej,

    Det kan vi i dagsläget inte svara på men högst troligt är, att vi med dagens antal tävlande, har för tunt underlag för att det ska delas upp i fyra klasser. Jämför gärna med Bodyfitness för damer, där det internationellt är fyra klasser men två tillämpas i Sverige.

    Mvh,
    Mirjana Ivanic

    #694964

    Nu försvinner verkligen meningen med CBB för gott.
    Det som skiljer är byxor samt att man har vridningar annars samma sak.
    Lite tråkigt… synd att man inte kan hålla nere vikterna så att man kan få upp mer tävlande i stället och att de som väger mer fyller på upp till byggningen i stället.
    //Marcus

    #694965

    dumt resonemang, christer som vann långa hade nästan två kg till godo, varför tror folk att han som väger mest är bäst fattar jag ej

    #694966
    Johannes Eshak wrote:
    dumt resonemang, christer som vann långa hade nästan två kg till godo, varför tror folk att han som väger mest är bäst fattar jag ej

    Det är din syn på saken… men när man hela tiden flyttar vikten uppåt så blir det oundvikligt att folk hänger på viktmässigt.
    Inom några år kommer troligen de flesta som har något att komma med ligga precis på vad som är tillåtet i kg.
    Naturlig utveckling med problemet är då att linjen mellan byggning och cbb försvinner.
    Meningen när cbb kom var ju att man skulle särskilja det ganska mycket från byggningen. Deltagarna skulle så får en sundare fysik inte lika hård och stor osv osv… dock svårt att dra en rättvis linje där.
    Samma gäller bodyfitness där gränsen snart har försvunnit nu är tjejerna där lika hårda som i bodybuilding vilken är en tråkig utveckling.
    //Marcus
    Ps. Nog inte många som vet lite om tävlingar osv som tror att vikten är det primära.

    #694967

    Fattar nu inte vad menar du, Marals? Whats your point there? Själv ser jag inga problem med det. Väger man under max vikt, det är CBB. Enkelt. Och om man gör lite jämförelse mellan top bber och top cbber, finns det fortfarande en stor skillnad i storlek. Och hur så var meningen att de inte är lika hårda?

    Och angående hårdhet i body fitness, finns ju fortfarande en stor skillnad mellan en hård FBBer och den hårdhet man har i body fitness. Här ser du HÅRD Fbber. Visst kan man vara ”för hård” i BF, men i så fall kan man se den i placering(Dock… oftast en låg placering beror på många andra saker, fast nästan alla tror att de var för hårda)[/b]

    #694968
    marals76 wrote:
    Det är din syn på saken… men när man hela tiden flyttar vikten uppåt så blir det oundvikligt att folk hänger på viktmässigt.
    Inom några år kommer troligen de flesta som har något att komma med ligga precis på vad som är tillåtet i kg.
    Naturlig utveckling med problemet är då att linjen mellan byggning och cbb försvinner.
    Meningen när cbb kom var ju att man skulle särskilja det ganska mycket från byggningen. Deltagarna skulle så får en sundare fysik inte lika hård och stor osv osv… dock svårt att dra en rättvis linje där.
    Samma gäller bodyfitness där gränsen snart har försvunnit nu är tjejerna där lika hårda som i bodybuilding vilken är en tråkig utveckling.
    //Marcus
    Ps. Nog inte många som vet lite om tävlingar osv som tror att vikten är det primära.

    Hela tiden flyttar vikten uppåt? den har flyttats 1 gång! Skriver det en gång till om du missat det, 1 GÅNG! Ännu ett konkret bevis på att vikten inte har en så stor betydelse som du betonar att den har. Murat Denis tillhör världseliten i CBB och han har ca 4 kg att lägga på sig innan han når maxvikt. Killen är före detta världsmästare då det hette Bodyfitness för herrar och kom nu senast 3:a på VM om jag inte tar fel på placering (möjligen kom han 4:a).

    Så än en gång skit i vikten! Det finns så mycket mer inom vår sport, saker som flex symmetri och hårdhet. Glöm aldrig att BB är en illusions sport, dvs det gäller att se så stor ut som möjligt inte väga så mycket som möjligt!

    Ett klockrent exempel på det är Flex Wheeler och Phil Heath….

    Vill du tävla i nåt där det gäller att va liten och ur form så får du leta vidare. Säg till när du hittar nåt, för vem vill inte va bäst utan att slita som en häst??

    #694969
    Johannes Eshak wrote:
    Hela tiden flyttar vikten uppåt? den har flyttats 1 gång! Skriver det en gång till om du missat det, 1 GÅNG! Ännu ett konkret bevis på att vikten inte har en så stor betydelse som du betonar att den har. Murat Denis tillhör världseliten i CBB och han har ca 4 kg att lägga på sig innan han når maxvikt. Killen är före detta världsmästare då det hette Bodyfitness för herrar och kom nu senast 3:a på VM om jag inte tar fel på placering (möjligen kom han 4:a).

    Så än en gång skit i vikten! Det finns så mycket mer inom vår sport, saker som flex symmetri och hårdhet. Glöm aldrig att BB är en illusions sport, dvs det gäller att se så stor ut som möjligt inte väga så mycket som möjligt!

    Ett klockrent exempel på det är Flex Wheeler och Phil Heath….

    Vill du tävla i nåt där det gäller att va liten och ur form så får du leta vidare. Säg till när du hittar nåt, för vem vill inte va bäst utan att slita som en häst??

    Anser fortfarande att det är fel väg att gå att tillåta att man höjer max vikten för de tävlande.
    Anser att skillnaden bör vara större mellan byggning och cbb än vad den är i dagsläget.
    Mycket väl med medveten om att allt inom denna sporten är illusion!
    Ps. Att försöka vara viktigpetter för ingen dialog framåt.
    //Marcus

    #694970

    Aa nu fattade jag va ni snackar om :D :blond:

    Got it , ville bara kommentera den ”höja max vikt” -sak..

    ”Höja max vikt” har man inte riktigt gjort in that meaning[/b], utan de ändringarna IFBB gjorde i max vikt berodde på att de addade en längdklass och i så fall behövde de göra lite förändringar i klasser / vikt i dem.Tittar man tex på de korta klasser, inget hände[/b].De ville också se till att de super långa tävlande har samma ”regler” innan var det samma +kilo till 180cm tävlande och till 200cm tävlande.[/b]

    Quote:
    IFBB has decided to extend from 3 to 4 categories the program of the next coming World Championships. As well, the tall class (over 180cm), will enclose for the tallest athletes the possibility to extend the bodyweight limit, in order to keep the proportion in the balance height – weight.

    Alltså skulle inte säga att de tar CBB närmare till BB..

    Jag gillar CBB som det är nu. Alla inte, men själv tycker jag att physique sport ska se ut som physique sport… ( = ha ”lite” muskler + vara hård)

    Intressant och se hurdana förändringar de ska göra nu, nämligen IFBB president Rafael Santonja sa i CBB VM i november, att de kanske kommer att ha till o med 6 klasser i CBB i framtiden.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 36 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.