en veckas vila ? Sant , falskt ?

Home Forums Styrkehörnan en veckas vila ? Sant , falskt ?

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 16 through 26 (of 26 total)
  • Author
    Posts
  • #527081

    De där lät väldigt bra må jag säga ! (Y):emo-thumb

    #527082

    Om du ska formtoppa t ex inför en styrkelyftstävling eller en explosiv gren inom friidrott så kan det vara värt att vila en vecka, för då bildas de snabbaste och starkaste muskelfibrerna. Annars finns det nog ingen vits att vila en vecka var femte vecka.

    #527083

    Att träna 4-5 pass tung styrketräning i veckan och samtidigt uppnå bra resultat kräver mer än bara träningen, man måste även sköta sömn, kost och det allmäna psykiska välbefinnandet också.
    Om alla dessa ingredienser sköts så är 4-5 hårda pass med bra utveckling möjligt.
    Ät mycket, vila mycket, träna hårt.

    Om resultaten uteblir så är nog inte det första steget att dra ner på antalet pass utan se hellre över de övriga faktorerna. Ät mer och bättre mat, vila mer, 8 timmars sömn per natt är inte fel.

    #527084

    Jag har haft en veckas vila från träning nu pga. renovering i hemmet. Nu känner jag mig laddad till 1000 att ge mig iväg till gymmet och lyfta skrot igen. Om det har varit bra för mig eller inte vet jag inte men det har varit skönt att rensa skallen på träningstankar ett par dagar i alla fall.

    #527085

    Jag vilar när jag blir sjuk! Det får räcka! :)

    #527086

    Sen är det stor skillnad är om man är 20år eller 40 år, orkade träna 6 dagar i veckan vid 20 nu känns som 4 dagar i veckan är max vid 40.

    #527087
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Nej, men min erfarenhet sträcker sig längre än till egna framgångar/motgångar.
    Den som behöver vila 7 dagar efter 28 dagars träning gör något fundamentalt fel.
    Sen hur många träningsdagar/vilodagar man har varje vecka är en annan sak, det beror ju på mål och hur man tränar.

    Helt rätt, men att hävda att vila är sjukt underskattat stämmer inte.
    Oavsett hur man definierar vila.

    #527088
    Indec wrote:
    Helt rätt, men att hävda att vila är sjukt underskattat stämmer inte.
    Oavsett hur man definierar vila.

    Jo, jag fortsätter hävda att det är överskattat hos dom flesta just nu.
    Men utvecklar det lite.

    Eliten inom det flesta sporter tränar mycket och hårt.
    Förr tränade även garanterat dopingfria lyftare/byggare/motionärer 2 timmar om dagen 5-6 dagar i veckan.

    Är det för mycket enligt mig?
    Ja.

    Men det innebär inte att en hobbylyftare behöver vila var femte vecka eller bara kan träna 30 minuter 3 dagar i veckan.

    Sista tiden tycker jag det läggs för mycket fokus på behovet att vila.
    Många tror dom blir övertränade om dom ens blir lite trötta av ett träningspass.

    #527089

    Beror helt på träningserfarenhet, gener och hur hårt man kör, samt det kanske viktigaste, hur mycket, vad och när man äter.

    En som nästan aldrig lyft eller lyft relativt ”lätt” och ger sig på ett program som DC eller Max-OT med mycket failure träning så gör en vilo vecka förmodligen endast positiva effekter efter kanske någon månad om man verkligen tagit ut det till 100%. Man tappar långt ifrån muskler denna vecka som kanske vissa personer tror utan sköter man näringen rätt ökar man istället och kommer tillbaka helfräsch och utvilad i kroppen, själv gjorde jag mina största ökningar efter en vilo vecka när jag tränade med Max-OT för ett par år sedan. Men visst finns det folk som säkert rent kan köra 5-6pass i veckan failure träning utan viloveckor utan att bli slitna/sjuka, men de är nog i en minoritet.

    #527090

    Då jag känner mig sliten brukar jag ta en lång helg, jag brukar då vila från torsdag till söndag. Känner jag mig bättre så tränar jag på i vanlig ordning på måndag!

    #527091

    känner du dig övertränad? vila en vecka..

    [http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=1903]

Viewing 11 posts - 16 through 26 (of 26 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.