Världsrekord i de 3 gyllene

Home Forums Styrkehörnan Världsrekord i de 3 gyllene

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 59 total)
  • Author
    Posts
  • #688055
    MaQue wrote:
    Det finns RAW-tävlingar, det räknas väl till ”samma nivå”?

    Som det är nu är det 40000 sporter iom alla förbund med de olika reglerna.

    Du missförstår mig, skrev lite luddigt med.
    Om det fanns lika mycket Raw tävlingar med samma presige kunde dom få köra med dräkter.

    #688056
    Martin. wrote:
    Du missförstår mig, skrev lite luddigt med.
    Om det fanns lika mycket Raw tävlingar med samma presige kunde dom få köra med dräkter.

    Riktigt starkt, 250kg är nice RAW asså det är mer imponerande enligt mig. För som du själv säger det har gått för långt det håller jag med om, keep squating!

    #688057
    KARHA wrote:
    MaQue, när du säger, (släng på dig en böjjdräckt och böjj 250 kg, och säg sen att det var lätt) menar du att man inte har nån fördel med dräckt? tröjja osv, det jag tycker är kan man inte lyfta en vikt RAW så kan man inte, sen får du och andra tycka att det är okej med dräck och så. Men jag kmr att hålla mig till RAW,

    Man kan inte bara ta på sig och köra med en böjdräkt.Annars håller jag med om att grejjerna i pajasförbunden är rejält överdriven.

    #688058
    keisersose wrote:
    Kan man inte lyfta vikten i kortbrallor och t-shirt, kan man inte lyfta vikten….enligt mig

    precis! jag förstår inte varför man ska använda tröjor som hjälper att lyfta mer vikt än vad man klarar av, möjligvis på träning så man lär sig hanskas med högre vikter (mer vana osv) men tävling ska ju vara raw enligt mig.

    #688059

    Visst vore det fränt om bandyspelarna smällde till bollen med näven i stället för klubba, men nu är det så att i bandy använder man klubba annars blir det inte bandy. Ungefär så tycker jag att den här debatten känns, i SL använder man utrustning och så är det bara. Lyfter man RAW så blir det inte samma sport.

    Däremot kan jag tycka att alla dessa förbund borde enas om en gemensam regelbok. Jag tycker även att RAW tävlingar borde ges mer utrymme eftersom jag tycker det är intressant att se.

    Jag har för övrigt aldrig lyft med utrustning och jag är åt helvete för klen för att tänka på att tävla.

    #688060

    Jag tycker oxå att det borde finnas mera rum för RAW tävlingar!
    iof. tycker jag inget illa om dräkterna, men t.ex. en bänkskjorta kan hjälpa 20kg mer åt en person än en annan, vilket jag inte tycker är rättvist!

    Jag har själv prövat några lyft med bänkskjorta, både för liten och för stor, och visst är det en helt annan sport än att lyfta RAW!

    Med en 2 nr. för stor skjorta lyfte jag 150kg i bänken (140 raw) och med en skjorta som var rätt runt bröstet men hade för små ärmar, fick jag inte 150kg att röra sej mer än ca 5cm ner mot bröstet, så det handlar verkligen om att hitta rätt tröja, samt att öva in lyftandet med den!

    Med rätt tröja kunde jag slåss om medaljerna i finska mästerskapet, men jag har inte för tillfället varken lust eller ork eller råd att köpa och pröva olika stora tröjor och vänja mej vid dom!

    Men visst är det roligt att lyfta med tröja, men inget går upp mot RAW lyft!

    #688061
    KARHA wrote:
    MaQue, när du säger, (släng på dig en böjjdräckt och böjj 250 kg, och säg sen att det var lätt) menar du att man inte har nån fördel med dräckt? tröjja osv, det jag tycker är kan man inte lyfta en vikt RAW så kan man inte, sen får du och andra tycka att det är okej med dräck och så. Men jag kmr att hålla mig till RAW,

    Klart den är en fördel, men det är råjävulskt mycket krångligare att lyfta en vikt mellan punkt A och B när man lägger i utrustning i ekvationen.

    Jag tycker att dina och många andras kommentarer om utrustningens vara eller icket vara hör hemma runt köksbordet, och knappast i ett underforum som heter ”Styrkehörnan” som just behandlar styrkesport MED och UTAN utrustning.

    Martin. wrote:
    Du missförstår mig, skrev lite luddigt med.
    Om det fanns lika mycket Raw tävlingar med samma presige kunde dom få köra med dräkter.

    Aha, då förstår jag.

    Visst hade Kolozzeum en virtuell RAW-tävling för något år sedan, men som fick avslutas för IPF-anslutna lyftare var med utan tillstånd från förbundet? Rätta mig någon om jag har fel, men visst känns det som att sporten definitivt har utrymme för både RAW och utrustade tävlingar.

    EDIT:

    När ska någon moderator plocka bort alla inlägg från byggarna som snackar om lika villkor?

    Jag blir så jävla less.

    #688062

    Utrustningen behöver inte ge så mycket som vissa verkar tro. När jag provade köra bänk med tröja första gången lyfte jag mindre än utan (utrustningen passade helt enkelt inte mig).

    #688063
    Petter__Jonsson wrote:
    Utrustningen behöver inte ge så mycket som vissa verkar tro. När jag provade köra bänk med tröja första gången lyfte jag mindre än utan (utrustningen passade helt enkelt inte mig).

    Precis. Det är därför man ser så många tävlandes utan utrustning. För den ger inget.

    Helt allvarligt. Jag förstår att de som är inne i ’sporten’ tycker att det är naturligt och analogt med andra sporters hjälputrustning – tex startblock i sprint osv. Men snälla, snälla förstå att för en som inte har något investerat i Styrkelyft ter sig hjälpfjädrar (dräkter) sjukt löjligt och helt galet.

    Det är som att använda GPS i orientering. Det förtar hela ideen med skiten.

    #688064
    mjukglass wrote:
    Precis. Det är därför man ser så många tävlandes utan utrustning. För den ger inget.

    Helt allvarligt. Jag förstår att de som är inne i ’sporten’ tycker att det är naturligt och analogt med andra sporters hjälputrustning – tex startblock i sprint osv. Men snälla, snälla förstå att för en som inte har något investerat i Styrkelyft ter sig hjälpfjädrar (dräkter) sjukt löjligt och helt galet.

    Det är som att använda GPS i orientering. Det förtar hela ideen med skiten.

    Har du samma syn inom bodybuilding där man smörjer in sig med oljor för att framhäva sina muskler mer?

    #688065
    YAO wrote:
    Har du samma syn inom bodybuilding där man smörjer in sig med oljor för att framhäva sina muskler mer?

    Faktiskt inte. Däremot tycker jag synthol och implantat är suger inom BB.

    Kan du se skillnaden mellan att smörja in sig i brunfärg och implantat? Det är som skillnaden mellan att ha ett stödjande bälte (lyftarbälte) och trä på sig 2 rör sammansatta med en jättefjäder (bänkpresströja).

    #688066

    En stor del av tävlings momentet ligger i att lära sig hantera och lyfta i utrustningen.
    Man får kämpa lika hårt för att bli bra med utr som att bygga muskler och styrka.
    Många timmar tunga teknik lyft.
    Sen är det svårare att lyfta godkända lyft med utr.
    I dagens läge i Sverige där vi tävlar inom ipf så är det synonymt med utr.
    Det är så regelboken är. Och att föringa någons resultat med utr är lågt.

    Jag garanterar att inte många hade vågat gå fram till någon av dom stora gossarna irl och säga att deras lyft är skit för att dom körde med utr.

    #688067

    Denna diskussionen är uråldrig, den fördes redan 1968 då sporten var 3 år….

    Något som gör mig konfunderad är följande: Många som är militanta utrustningsmotståndare har en väldigt liberal syn på dopingmissbruk….

    #688068
    the_PL_man wrote:
    Denna diskussionen är uråldrig, den fördes redan 1968 då sporten var 3 år….

    Något som gör mig konfunderad är följande: Många som är militanta utrustningsmotståndare har en väldigt liberal syn på dopingmissbruk….

    Precis samma tanke som slår mig när jag läser tråden. Mycket hojtande från random gymsnubbe om att det inte räknas om det inte är RAW (skrives med fördel med versaler för att understryka det hårda råa antar jag) men att lyfta fram tokdopade fuskare eller killar ur otestade specialförbund är tydligen okej? Att säga att man skulle tävla och troligen vara jävligt framgångsrik om bara inte utrustningen inte fanns är också vanligt. Upp till bevis säger jag.

    #688069

    Håller med mjukglass. Utrustning är riktigt tråkigt för oss som inte tävlar i SL.

    Petter Jonsson ? Klart att utrustningen ger mycket, inte en chans att någon bänkar 350 kg utan bänktröja och om du inte klarade att bänka med tröja så var det ju för att du inte visste hur man använde den, men utrustning ger många många extra kg, utan tvekan.

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 59 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.