Världsrekord i de 3 gyllene

Home Forums Styrkehörnan Världsrekord i de 3 gyllene

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 46 through 59 (of 59 total)
  • Author
    Posts
  • #688070
    samutown wrote:
    Håller med mjukglass. Utrustning är riktigt tråkigt för oss som inte tävlar i SL.

    Varför? Vad spelar det er för roll? Ni behöver ju inte använda den?

    #688071
    samutown wrote:
    Petter Jonsson ? Klart att utrustningen ger mycket, inte en chans att någon bänkar 350 kg utan bänktröja och om du inte klarade att bänka med tröja så var det ju för att du inte visste hur man använde den, men utrustning ger många många extra kg, utan tvekan.

    Då förstod du inte riktigt vad jag menade… Självklart KAN utrustningen ge en hel del om man tränat mycket med utrustning och hittat en tröja som passar lyftaren. Det jag menade var alltså att väldigt många verkar tro att de ska bli mycket starkare så fort de sätter på sig en bänktröja men så är inte fallet alla gånger. Vissa lyftare får inte ut speciellt mycket av en bänktröja (vad gäller knälindor och dräkt i samband med knäböj och marklyft är det lättare att ”tjäna” några kilon).

    #688072
    Petter__Jonsson wrote:
    Då förstod du inte riktigt vad jag menade… Självklart KAN utrustningen ge en hel del om man tränat mycket med utrustning och hittat en tröja som passar lyftaren. Det jag menade var alltså att väldigt många verkar tro att de ska bli mycket starkare så fort de sätter på sig en bänktröja men så är inte fallet alla gånger. Vissa lyftare får inte ut speciellt mycket av en bänktröja (vad gäller knälindor och dräkt i samband med knäböj och marklyft är det lättare att ”tjäna” några kilon).

    Nej.. Utrustningen GER en hel del, inte kan. Att man inte vet hur man bänkar med bänktröja första gången man provar är ju lätt att förstå, men man lyfter mer med tröja än utan i slutändan..

    mini wrote:
    Varför? Vad spelar det er för roll? Ni behöver ju inte använda den?

    Nej det är väl därför det är tråkigt?

    #688073
    samutown wrote:
    Nej det är väl därför det är tråkigt?

    Nu förstår jag inte.

    #688074
    Grus wrote:
    Jag själv skulle vilja att tröjjorna försvinner helt i från styrkesporten att göra !

    Dom har inget att göra i styrkesammanhang.. man mäter väl sin (EGNA) styrka imot andras lr hur? och inte vems tröjja som är bäst?…

    Jag tycker det är rent patetiskt med en jävla gummisnodd i form av en tröjja som man drar på sej o säger titta fan vad stark jag är i bänk oj oj oj…. PPFTTT…

    Tävlar du själv?

    #688075

    Precis.
    Man mäter inte vems tröja som är bäst, utan vem som kan lyfta mest vikt.
    Tröjorna är tillgängliga för alla, och om det är så enkelt att lyfta tuinga vikter med tröja så varsegod.

    Det som är riktigt patetiskt är gänget som kör kanylen i sig, och sen slår sig för bröstet och kallar sig starka.

    /the_PL_man

    Grus wrote:
    Jag själv skulle vilja att tröjjorna försvinner helt i från styrkesporten att göra !

    Dom har inget att göra i styrkesammanhang.. man mäter väl sin (EGNA) styrka imot andras lr hur? och inte vems tröjja som är bäst?…

    Jag tycker det är rent patetiskt med en jävla gummisnodd i form av en tröjja som man drar på sej o säger titta fan vad stark jag är i bänk oj oj oj…. PPFTTT…

    #688076
    Grus wrote:
    Ska börja tävla när RAW tävlingar arrangeras… sätter aldrig på en störtlöjlig tröjja för att kunna tävla i bänk..

    Då kan du börja tävla nu! Norrländska mästerskapet brukar ha en RAW tävling så anmäl dig och visa vad du går för. Tävlingen hålls någon gång under våren så du har en massa tid på dig att träna.

    #688077
    the_PL_man wrote:
    Precis.
    Man mäter inte vems tröja som är bäst, utan vem som kan lyfta mest vikt.
    Tröjorna är tillgängliga för alla, och om det är så enkelt att lyfta tuinga vikter med tröja så varsegod.

    Det som är riktigt patetiskt är gänget som kör kanylen i sig, och sen slår sig för bröstet och kallar sig starka.

    /the_PL_man

    Men är det inte 100% rättvist om alla kör utan tröjjor då??

    #688078

    Det är klart att man lyfter mera med utrustning än utan, framförallt när man blivit van med utrustningen.

    För oss som vill syssla med tävlingsstyrkelyft inom IPF – som åtminstone här i Norden är det enda seriösa styrkelyftsförbundet – så gäller det att följa de internationella styrkelyftsreglerna. Detta betyder i praktiken att man är tvungen att använda utrustning, oberoende av vad man personligen tycker om den – i annat fall ger man alltför stor fördel till sina motståndare. Det betyder också, att man blir tvungen att skaffa den utrustning som passar en bäst, samt att man (i alla fall i någon mån) måste utforma sitt träningsprogram så att man lär sig utnyttja utrustningen (och för många lyftare så, att man lyfter något mindre raw än man skulle ha gjort om man skulle tävla raw).

    Utrustningsdiskussioner har det – som PL_Man påpekar – förekommit lika länge som styrkelyft haft regler om utrustning. Vill man tävla på toppnivå får man lov att använda regelrätt utrustning. All utrustning som reglerna tillåter är möjlig att använda. Man följer SL-reglerna, precis som utövare av andra idrottsgrenar följer de regler som gäller i respektive gren.

    Exempelvis kan man naturligtvis säga att resultaten i 100 m löpning skulle vara betydligt sämre om löparna inte skulle använda specialgjorda skor eller springa på specialbanor. Man kan kanske påstå att SL-utrustningen hjälper procentuellt mera än hjälpmedlen för 100m-löpning. Men det är inte utövarna som bestämmer utrustningen, utan idrottsgrenarnas regelverk.

    Styrkelyft är en idrottsgren, som numera lyckats komma ut över källartröskeln och blivit accepterad som gren (även om dopingstämpeln finns kvar). För SL-utövarna gäller det alltså att acceptera reglerna.

    De främsta utrustningsmotståndarna finns i någon av följande två grupper :
    1) Lyftare, ofta under internationell nivå, som av olika anledningar är helt emot utrustning. Anledningarna kan vara många, t.ex att utrustningen är svåratt lära sig behärska, att den är ganska dyr eller att utrustningsmotståndarna anser sig ha större chans i rawtävlingar ;
    2) Icke-lyftare, som av olika anledningar är emot utrustning. Också här kan anledningarna vara många, t.ex att någon tycker man ser löjlig ut i utrustning eller just att somliga anser att utrustningen ger en fel bild av lyftarnas styrka.

    När det gäller människor i grupp 2 som vill jämföra sina resultat med styrkelyftarnas så skulle det inte vara så lätt även om styrkelyftarna skulle tävla raw. När man tävlar ska man toppa formen till en viss dag, kanske resa långt och sova dåligt, tävla klockan nio på morgonen eller 22 på kvällen. Man kanske inte hinner äta eller värma upp ordentligt. Man har tre försök i varje delgren, inte flera oberoende av om man lyckas med ett lyft eller ej. Motståndet kan vara hårt och tvinga en till taktiska risktagningar. Tre domare dömer lyften efter strikta regler. Det är många som blivit överraskade när de tävlat första gången och jämfört sina resultat med de resultat de gjort på träning i hemmasalen (och kanske med för snälla ”domare”).

    Som sagt så är det styrkelyftsreglerna som ställer gränser för utrustningen, och de tävlande får anpassa sig därefter. Vad icke-tävlande tycker kan man inte kosta på sig att bry sig om.

    I varje idrott finns en uppsättning regler man ska följa. I IPF-styrkelyft reglerar reglerna utrustningen. Den utrustning som är tillåten får användas. Doping är däremot förbjuden.

    För den som vill tävla raw finns som sagt rawtävlingar. Man får också delta raw i tävlingar där andra lyftare har utrustning, om man vill jämföra sina hemmalyft med sin verkliga styrka. Det ska bli intressant att se vad Grus klarar i sin första tävling – om det någonsin blir någon sådan.

    #688079

    Alla tävlar under samma förutsättningar.
    Regelboken definierar sporten.
    Du får tävla med & utan tröja, det är valfritt. Du får icke dopa dig.
    100% rättvist.

    Fidde_Mannen wrote:
    Men är det inte 100% rättvist om alla kör utan tröjjor då??
    #688080
    CLEANMACHINE wrote:
    Jag har vad jag tror letat upp världsrekorden i marklyft, knäböj samt bänkpress. Tänkte dela med mig av dessa bisarra rekord. :(

    Bänkpress: Ryan Kennelly 1074 (ca. 488kg) Och hur fan kan bänkrekordet vara mer än mark? Det är som att bajsa 3 meter högt seriöst!!!

    [http://www.youtube.com/watch?v=ZUU1HlRO4u8]

    Knäböj: Vlad Alhazov 1250 (ca. 568kg)

    [http://www.youtube.com/watch?v=SZp0PzNrZLU]

    Marklyft: Andy Bolton 1003 (ca. 455kg) Han har även knäböjt 550.5kg (nästan WR. där med) Och har en total på 2806 (Prick: 1273kg) vilket omfattar ett världsrekord!

    [http://www.youtube.com/watch?v=hTzKX2g5WM0]

    :pop: :pop: :pop:

    :worship:

    #688081

    fattar inte hur skelettet kan hålla för 568kg. det är ju för fan mer en ett halvt ton!

    #688082
    Insulinus wrote:
    Sjukt, riktigt sjukt starka människor! Mest imponerande enligt mig var ju Andy Boltons marklyft, såg nästan lite väl enkelt ut fram tills höften skulle framåt. Då började det ta emot. Men fortfarande ett grymt lyft. :)

    Ja och det faktum att han Inte använde drag remmar. grymt starkt grepp helt enkelt.

    #688083

    j*vlar vilka lyft. Benedict magnusson :worship:

Viewing 14 posts - 46 through 59 (of 59 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.