1 eller 2 gånger i veckan?

Home Forums Allmänt om gymträning 1 eller 2 gånger i veckan?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 37 total)
  • Author
    Posts
  • #519653
    Martin Löwgren wrote:
    Det orkar jag inte ta fram just nu men det är inte så svårt. Gäller att vila alla muskler 48timmar och inte träna synergister.

    Mvh

    Ursäkta min okunnighet, men vad betyder ”synergister”?

    #519654
    metafoxx wrote:
    Ursäkta min okunnighet, men vad betyder ”synergister”?

    Muskler som hjälper till att utföra en rörelse. I bänkpress t.ex är Brösten (Pectoralis major) agonist medan triceps och deltoideus anterior är synergister då de hjälper till att utföra rörelsen (bänkpressen).

    [http://sv.wikipedia.org/wiki/Synergist]

    #519655
    Tommy Ivarsson wrote:
    Ju mer man läser desto mer inser man hur svårt det är att ge ett rakt svar bara. Vågar de inte ge några klara besked så vågar inte jag heller.

    Jo det är sant, men som jag skrev; om man lyssnar på många duktiga coacher som haft många tränanden, så tycks resultatet i studien vara ganska väl förankrad även i praktiken.

    Edit: du skrev studie tidigare. Jag trooor nog att du har koll på det redan, men bara för att vara tydlig; det är en metaanalys som granskar stora delar av de studier som finns på området. Så det är alltså inte ett enda resultat, utan väldigt många olika.

    #519656
    Snake wrote:
    Jo det är sant, men som jag skrev; om man lyssnar på många duktiga coacher som haft många tränanden, så tycks resultatet i studien vara ganska väl förankrad även i praktiken.

    Edit: du skrev studie tidigare. Jag trooor nog att du har koll på det redan, men bara för att vara tydlig; det är en metaanalys som granskar stora delar av de studier som finns på området. Så det är alltså inte ett enda resultat, utan väldigt många olika.

    Jo, jag såg allt att det var en metaanalys, skrev studie i mitt inlägg av bara farten! ;)

    Dock har jag alltid kallat dessa metaanalyser för metastudier. Blir det fel eller fungerar det med?

    #519657
    Martin Löwgren wrote:
    Det orkar jag inte ta fram just nu men det är inte så svårt. Gäller att vila alla muskler 48timmar och inte träna synergister. Lättast är att köra halvkropp.

    Mvh

    J.v.K wrote:
    typ:

    Dag 1
    BEN, Mage

    Dag 2
    Rygg, biceps, baksida axel

    Dag 3
    Bröst, axlar(främre,mitt), triceps

    –repeat–

    dag 7 vila

    typ så?

    Hur går detta ihop? Att inte träna synergister borde väl betyda att man tränar typ:
    Bröst, Biceps
    Rygg,Triceps
    Ben, Axlar

    Eller?

    #519658
    Martin Löwgren wrote:
    Under samma pass måste du träna synergister om du ska hinna. Du ska inte träna synergister på vilodagarna för agonisten (den primära muskeln):

    Med andra ord ska man t,ex köra såhär?:
    Rygg, Bicep
    Bröst, Tricep och/eller Axlar
    Ben, Mage

    #519659
    Tommy Ivarsson wrote:
    Dock har jag alltid kallat dessa metaanalyser för metastudier. Blir det fel eller fungerar det med?

    Det går så bra så =)

    #519660
    Snake wrote:
    Det går så bra så =)

    Puuh, Lucky me! :happy:

    #519661
    Martin Löwgren wrote:
    2-3 är optimalast men då krävs det att man sköter kosten exemplariskt och följer ett bra schema.

    Men om man kör hårt men bara kör varje muskelgrupp 1 gång i veckan då?
    Det borde väl funka ändå? :p

    #519662
    metafoxx wrote:
    Men om man kör hårt men bara kör varje muskelgrupp 1 gång i veckan då?
    Det borde väl funka ändå? :p

    Uppenbart fungerar det då jag skulle tippa att de flesta procentuellt sett kör så, med viss variation.

    #519663
    Albin wrote:
    Uppenbart fungerar det då jag skulle tippa att de flesta procentuellt sett kör så, med viss variation.

    Nice!

    #519664
    Squashii wrote:
    Men säger absolut inte att det inte är optimalt med 2-3 ggr i veckan för varje muskelgrupp,
    behöver bara inte vara det absolut mest optimala.

    Antingen är det optimalt eller inte. Frågan är vad som är optimalt för den enskilda individen…

    #519665
    Martin Löwgren wrote:
    ”Om man sammanväger litteratur av god kvalitet visar det sig att träning av en och samma muskelgrupp 3ggr/vecka är det bästa för hypertrofi. Dock är skillnaderna så pass små jämfört med träning två ggr/vecka att det inte är försvarbart att träna samma muskel tre ggr/vecka. Däremot visar studierna att det är klart bättre att träna samma övning/muskelgrupp två ggr/vecka än att träna dem endast en gång/vecka”

    Vad vill du föra fram?

    #519666

    Ok. Det jag reagerade på var användandet av ”absolut mest optimala”. Lite som att säga att Kleopatra är mer död än Napoleon…

    #519667

    träna 5 dagar i veckan och träna varje muskel grupp 1 gång i veckan. så är det viktigt att du variera. ät mycket, ta kosttillskott som gainer, protein, creatine, glutamin och omega-3.
    lycka till!

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 37 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.