Helkroppstråden

Home Forums Allmänt om gymträning Helkroppstråden

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 84 total)
  • Author
    Posts
  • #212300

    Slutsats efter dagens pass: Mer än sex övningar blir mest flås! För bra styrkeökningar är det nog klokt att ha max 6 övningar/pass.

    #212301

    [http://www.muscleandstrength.com/articles/forget-steroids-5-fullbody-workouts-for-serious-gains.html]

    Kom igen nu tjejer och killar! Posta era helkroppspass :)

    #212302

    Pass 1
    Marklyft
    Smal bänkpress
    Vadpress
    Militärpress
    Situps
    Stångrodd
    Hantelcurl
    Latsdrag (reserv)
    Armhävningar (reserv)

    Pass 2
    Knäböj/benpress /utfall
    Bänkpress
    Hantelrodd
    Skivstångscurl/
    Upprätt rodd
    Dips
    Chins
    latsdrag (reserv)
    Armhävningar (reserv)

    Reserv utbytbara

    4-12-15 reps och 3-4 set (lättare-tyngre veckor)
    Första vecka tungt helkropps pass (tungt och uthållighet.
    Andra veckan uthållighet, fler reps mindre vikt, Statisk träning
    Måndag: Helkropp
    Tisdag: Vila
    Onsdag: kondition
    torsdag: Vila
    Fredag: Helkropp
    Lördag Vila
    Söndag kondition

    Bland dom bättre helkroppspassen den här schema är både för nybörjare och avancerade.

    #212303

    [http://oldschooltrainer.com/category/routines/full-body/]

    #212304

    Jag har de senaste fyra passen kört detta upplägget(3 ggr i veckan)

    Ryggresningar som uppvärmning 2×10-15
    Marklyft 2×15
    Bänkpress 2×15
    Latsdrag 2×15
    Militärpress 2×15
    Knäböj 2×15
    Vadpress 2×15

    Det känns riktigt skönt i kroppen faktiskt, men knäböjen känns kanske lite sega… Skulle ni bytt plats på mark och knäböj?

    I övrigt kommer jag inte ändra upplägg, gillar starkt att köra precis samma övningar varje gång. Blir starkare och mer uthållig med. Kommer snart att börja variera med tunga pass.

    #212305
    Fabrice wrote:
    Jag har de senaste fyra passen kört detta upplägget(3 ggr i veckan)

    Ryggresningar som uppvärmning 2×10-15
    Marklyft 2×15
    Bänkpress 2×15
    Latsdrag 2×15
    Militärpress 2×15
    Knäböj 2×15
    Vadpress 2×15

    Det känns riktigt skönt i kroppen faktiskt, men knäböjen känns kanske lite sega… Skulle ni bytt plats på mark och knäböj?

    I övrigt kommer jag inte ändra upplägg, gillar starkt att köra precis samma övningar varje gång. Blir starkare och mer uthållig med. Kommer snart att börja variera med tunga pass.

    Ja, men det är bara för att jag gillar att köra tung böj annars känns det som en prioriteringsfråga.
    Nyfiken fråga, vad är tanken med att just köra 2×15 på samtliga övningar?

    #212306
    DmnClnr wrote:
    Ja, men det är bara för att jag gillar att köra tung böj annars känns det som en prioriteringsfråga.
    Nyfiken fråga, vad är tanken med att just köra 2×15 på samtliga övningar?

    Kommer prova med ett byte nästa pass! Tanken bakom 2×15 är att jag börjar upplägget med endast två set för att ha ordentligt utrymme till att lägga till fler set. Jag skulle kunna tänka mig att 2×15 ger mer stimulans på proteinsyntesen än tex 2×8. Dessutom känns det faktiskt riktigt skönt att låta musklerna jobba, har mest kört lågreps de senaste året. Då det mest är basövningar är det flera muskler inblandade och för att trötta ut dessa krävs fler reps eller fler set. Snart tänker jag mig att ändra till 3×8-10.

    #212307
    Fabrice wrote:
    Jag skulle kunna tänka mig att 2×15 ger mer stimulans på proteinsyntesen än tex 2×8.

    Det tror jag inte är hugget i sten direkt. Förutsatt att 2×8 utförs med rätt intensitet. Du kan ju alltid börja med 2×15 och med linjär progression vända när du når en vikt som motsvarar 2×8 efter ett par veckor.

    #212308
    Allan wrote:
    Det tror jag inte är hugget i sten direkt. Förutsatt att 2×8 utförs med rätt intensitet. Du kan ju alltid börja med 2×15 och med linjär progression vända när du når en vikt som motsvarar 2×8 efter ett par veckor.

    Jag håller med, det är inte säkert alls. Men om man inte kör till failure känns det lite med 2×8. Körde heavy duty ett tag och visst med lite rest-pause och ordentlig intensitet i passen kan man ta ut sig bra. Men nu tränar jag ju 3 gånger/vecka så jag inbillar mig att man ska undvika failure. Visst kan det bli nåt extra andetag mellan de sista repetitionerna för att nå 15 reps, men formen är god. Kan säga att ibland blir det färre reps med, men målet är 15.

    När det gäller progression, nu höjer jag vikten när jag klarar 2×15 på en vikt. Anser du att det är ok att höja till en vikt där man klarar 8-10 för att sen jobba sig upp till 15 reps innan man byter vikt? (kommer inte köra så alltid men bara ett tag för att få lite uthållighet)

    #212309
    Fabrice wrote:
    Anser du att det är ok att höja till en vikt där man klarar 8-10 för att sen jobba sig upp till 15 reps innan man byter vikt? (kommer inte köra så alltid men bara ett tag för att få lite uthållighet)

    Javisst. De var ju så jag skrev. Öka med lite, lite varje pass för att sedan backa tillbaka till t.ex 15 reps om det är det du är ute efter.

    #212310
    Allan wrote:
    Javisst. De var ju så jag skrev. Öka med lite, lite varje pass för att sedan backa tillbaka till t.ex 15 reps om det är det du är ute efter.

    Förstår det nu! :)

    #212311

    [http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/totalbody_training;jsessionid=E00B5EE4338CE2505670F17E29009ACF-mcd01.hydra]

    kan någon beskriva denna till mig jag fattar inte riktigt. Hur ska jag göra i gymmet asså vad ska jag träna. Ska jag bra köra typ biceps och bröst eller vad? skulle vara tacksam för hjälp!

    #212312

    Hej killar jag läste denna tråden förra veckan och bestämde mig för att köra helkropp :D körde lite lugnt förra veckan 3 pass i veckan inte max vikter i alla övningar mesta för att känna på det där var några nya övningar ect,
    men det jag vill komma till är att jag valde ett riktigt basic schema från en länk här i tråden för jag vill öka i alla Basövningar och därför ska jag köra progressivt och tanken är att öka i varje pass om det så bara blir ett hekto :D

    jag undrar om ni vet någon tumregel eller egna erfarenheter på ungefär hur många procent jag ska lägga ökning varje pass (jag vill alltid undvika failur)

    stats nu
    176cm
    70KG

    bänk 80 kilo 1 gång
    Mark 110×5
    knäböjj 70×5

    #212313
    BenGeten wrote:
    jag undrar om ni vet någon tumregel eller egna erfarenheter på ungefär hur många procent jag ska lägga ökning varje pass (jag vill alltid undvika failur)

    1.25 – 2.5 % verkar vara en tumregel för ökning vid helkroppspass

    #212314

    Senaste passen ser ut så här;

    Ryggresningar – 2 lätta set som uppvärmning
    Knäböj 2×15
    Bänkpress 2×10-15
    Chins 2×10
    Militärpress 2×10-15
    Stångrodd 2×15
    Marklyft 2×10
    Vadpress 2×15
    Mage 2 set som avslutning, crunches.

    Det är faktiskt sköna pass! jag kör tre dagar i veckan ungefär, vanligtvis varannan dag. Ibland två vilodagar. Finns inget jag vill ändra på. Kan säga att jag äter mer kolhydrater än jag gjort på väldigt länge, utan att öka i fettmängd.

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 84 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.