Helkroppstråden

Home Forums Allmänt om gymträning Helkroppstråden

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 84 total)
  • Author
    Posts
  • #212330
    Alex N wrote:
    Börja med knäböj! Kör med stången om det så ska va i början, som alltid ska man börja lågt i vikter och leta kontakt och nöta teknik, efter ett halvår så kommer du sätta tekniken fint ska du se och du kommer oxå ha ökat vikterna mer än du trodde var möjligt:emo-thumb

    Tack för tipset! Ska prova det redan imorgon, då jag börjar mitt första helkroppspass. Ska börja prova med 6×6, sen får vi se vad det blir för eventuella ändringar ;).

    #212331
    Robin Andersson wrote:
    Tack för tipset! Ska prova det redan imorgon, då jag börjar mitt första helkroppspass. Ska börja prova med 6×6, sen får vi se vad det blir för eventuella ändringar ;).

    Du behöver inte köra så mycket volym i början, börja lugnt som sagt, 5×5 kanske, bli inte viktkåt nu i början! ta det lugnt och metodiskt, höj inte förrän du är bekväm på en vikt och tekniken sitter fläckfritt!

    #212332

    Körde mitt första helkroppspass idag, fy f*n! Det var en helt annan träning men kändes dock enormt skönt! Vet dock inte heller, hur känner ni er efter era pass som kör 5×5 helkropps? Känner mig inte så jätteseg i kroppen (ifall det borde vara så) trots att jag verkligen pressade ut allt i de sista repsen som fanns kvar, dock känns det mycket i trapsen och i arslet. Men ska i alla fall fortsätta med detta, det var riktigt kul :D!

    #212333
    Jon Larsson wrote:
    För närvarande är det var femte dag.

    Hur ser ditt schema ut med tanke på övningar, volym?

    #212334

    Hur reglerar ni volymen på träningen?
    Personligen så sänker jag volymen när jag känner mer och mer sliten och/eller ökningar uteblir. Dock så tål jag rätt så hög volym efter år av träning.

    #212335

    Tränar hemma nu och fastnat för att köra igång kroppen med lite kettlebell sen skivstång, jag vet att jag tröttar ut mig lite med kettlebell träningen men men… hellre varm i kroppen.

    Kör först en rad övningar kettlebell sen avrundar jag med tre skivstångsövningar för antingen överkropp eller underkropp. Tack vare kettlebell-träningen blir det helkropp ändå. Kan varm rekommenderas! Jag anpassar volym efter ork och tid. Mycket tid mer volym, lite tid mindre volym, mycket ork högre volym, lite ork lägre volym…

    #212336

    Hur länge brukar ni ligga å köra samma upplägg? Funderar på om man skulle köra 1 månad sen köra split på 3 dagar en månad å sen tillbaka (helkropps alltså)

    #212337
    Sprung wrote:
    Hur länge brukar ni ligga å köra samma upplägg? Funderar på om man skulle köra 1 månad sen köra split på 3 dagar en månad å sen tillbaka (helkropps alltså)

    Körde i stort samma upplägg hela sommaren (samma pass varje tillfälle), det gick bra men mot slutet kände jag av handleder och knän, ganska ordentligt faktiskt. Vilket gjorde att jag inte ens kunde köra bänk. Pratade med en erfaren kille som kör helkropp större delen av året, han måste köra split vissa perioder för att återhämta kroppen. Prova och se, byt inte så ofta att du inte hinner öka i styrka bara.

    #212338

    Ja det är ju ganska bra påfrestning på kroppen. Eftersom jag inte kört helkropp mycket och kört en månad nu så känns det som det kan va bra att köra split 2-4 veckor för att sedan kanske gå på en längre period helkropps igen.

    Tack för svaret!

    #212339

    Helkropp är coolt.

    Har en idé angående upplägg; att köra igenom hela kroppen varje pass (2-3 gånger i veckan), men att alternera ordningen på övningarna så att man kan fokusera på olika stora muskelgrupper varje pass.

    T ex köra en viktig övning för bröst och axlar först ett pass, ben ett annat, rygg ett tredje etc. Annars kan det bli lite segt att öka i en del övningar om man redan är lite seg i kroppen när man ska göra dem.

    #212340
    Alex N wrote:
    F-n va lite volym ni kör pöjka ;)

    Mitt upplägg. Volyminriktat, mål: massa!

    Dag 1
    Knäböj 5×10-12
    Raka mark 5×10-12
    Bänkpress 5×8-10
    Sitt rodd 5×8-10
    Sitt hantelpress(axlar 5×8-10
    Hammercurls s/m Frenchpresses eller pushdowns 3×8-10
    Mage eller vader 5 set

    Dag 2
    Marklyft 5×6
    Stående militärpress 5×8-10
    Chins 5xmax
    Lutande h-press 5×8-10
    Z-curls s/m dips 3×8-10/3xkv
    Mage eller vader 5 set

    Dag 3
    Knäböj 5×10-12
    Raka mark 5×10-12
    Bänkpress 5×8-10
    Sitt rodd 5×8-10
    Sitt hantelpress(axlar 5×8-10
    Hammercurls s/m Frenchpresses eller pushdowns 3×8-10
    Mage eller vader 5 set

    Det enda som har fasta dagar är böjen, raka marken och marklyften, övriga övn körs rullade varannat pass.
    Vikterna stegras upp på samma repsantal i de flesta övn.

    Mycke mat och bra sömn är ett måste för att det ska va effektivt, men uppfyller man dom kriterierna så är det kanon:emo-thumb

    Vilka dagar tränar du med detta upplägg? Eller rättare sagt, hur många dagar vilar du mellan passen?

    #212341
    nic wrote:
    Vilka dagar tränar du med detta upplägg? Eller rättare sagt, hur många dagar vilar du mellan passen?

    Mån, ons, fre. Eller tis, tors, lör. Spelar ingen roll, alla icke två dagar i följd funkar. Tre pass i veckan tot.

    Detta är dock inget för nybörjare, man behöver jobba sig upp mot denna höga volymen, det tar ett tag..
    Många ”erfarna” skulle säkerligen tycka att detta är lite för hög volym med, men jag tål det. Det är heller inget jag skulle köra utan att äta som en tok.
    Det är heller inget failuretänk på helkropp, tänk på det.

    #212342
    Alex N wrote:
    Mån, ons, fre. Eller tis, tors, lör. Spelar ingen roll, alla icke två dagar i följd funkar. Tre pass i veckan tot.

    Detta är dock inget för nybörjare, man behöver jobba sig upp mot denna höga volymen, det tar ett tag..
    Många ”erfarna” skulle säkerligen tycka att detta är lite för hög volym med, men jag tål det. Det är heller inget jag skulle köra utan att äta som en tok.
    Det är heller inget failuretänk på helkropp, tänk på det.

    Men om t ex jag skulle köra 2-3 set (nybörjare) isf dina 5?

    #212343
    nic wrote:
    Men om t ex jag skulle köra 2-3 set (nybörjare) isf dina 5?

    Då skulle jag rekommendera att du kör ngt 5*5 upplägg ist, bygga en stabil grund.

    #212344
    Alex N wrote:
    Då skulle jag rekommendera att du kör ngt 5*5 upplägg ist, bygga en stabil grund.

    Jag hittade den här, som jag kan köra två vändor i veckan?
    Pass A:
    Militärpress 5×5
    Marklyft 5×5
    Hantelcurl 5×5
    Maskincrunch 5×10

    Pass B.
    Knäböj 5×5
    Bänkpress 5×5
    Sittande rodd 5×5
    Pushdowns 5×5

    Eller menade du typ [http://madcow.hostzi.com/5x5_Program/Periodized_5x5.htm denna]?

Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 84 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.