Hur passar man bäst vid knäböj och marklyft?

Home Forums Allmänt om gymträning Hur passar man bäst vid knäböj och marklyft?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 35 total)
  • Author
    Posts
  • #660324

    Jag har det! Om det står en passare på vardera sida av stången, vid viktplattorna? Och de är totalt synkade? Ingen risk för att bryta ryggen, ingen risk för att komma på obehagliga sanningar om sin läggning!

    #660325

    En på varje sida är ju ganska mycket standard vid böj. I vilken fas av marklyft har du tänkt dig att bli passad egentligen?

    #660326
    primo wrote:
    En på varje sida är ju ganska mycket standard vid böj. I vilken fas av marklyft har du tänkt dig att bli passad egentligen?

    Innan utlåsningen genom att lägga hand/händer under stången för att minska belastningen antar jag.

    #660327

    Har du två kompisar så är standarden att de står på var sin sida i knäböj. dvs vid änden av stången. Har du bara en kompis så måste den kompisen stå nära dig för att kunna passa på ett vettigt sätt
    Marklyft behöver man ju definitivt inte bli passad i för där är det ju bara att släppa stången om man inte klarar repetitionen.

    marklyft putar du iof med rumpan så du får fundera om du verkligen vill göra denna övningen på gymmet- nån kan ju bli sugen

    #660328
    Quote:
    marklyft putar du iof med rumpan så du får fundera om du verkligen vill göra denna övningen på gymmet- nån kan ju bli sugen

    hahaha

    #660329
    Peter_Eriksson wrote:
    Ja oj tänk så farligt! om du skulle ramla och ligga fastklämd under stången, då kanske han ”passar på” att sätta på dig i röven. Eller så kanske han hjälper dig att slutföra repetitionen och säkert få den tillbaka i ställningen så du slipper skada dig allvarligt.
    Tomas O, kör i smithen om du är så livrädd för kroppskontakt, eller det kanske är en annan kille som tagit i stången innan.. tänk om han är bög, då kanske du blir smittad!

    ha ha :D

    #660330

    asså, ska nån passa i knäböj så kan han ju stå. framför dej, bakom dej, eller på sidorna. och man behöver inte ha nån som tar sina händer runt kroppen på en. man kan lyfta i stången!. så gör mina passare iallafall. tycker du att det känns gay:it att han följer din rörelse under setet, så kan han bara stå bakom dej 1 meter typ, så när du känner att du inte kommer klara 1 rep till själv så säg nått så han vet att han ska hjälpa dej.

    i marktlyft passar men vell inte folk??? jag har aldrig set det iallafall. tror det är en dålig ide!.

    #660331

    Att passa vid knäböj kommer inte minska skaderisken nämnvärt. Ingen passare i världen hinner ingripa om du t.ex skulle vrida ett knä. Powerrack är det bästa skyddet. Det är dessutom 100% heterosexuellt. Att passa för att få upp de sista repsen fungerar däremot säkerligen. Då anser jag det bäst att passaren står bakom och stiger närmre när det behövs

    #660332

    Omg lol den här tråden alltså.

    #660333

    jag tycker personligen att det sättet att passa vid knäböj är väldigt bra faktiskt….
    om det går åt skogen med lyftet så kan man otroligt snabbt rycka in och hjälpa till.
    drar man bara upp skivstången tycker jag man får mycket mer obalans.

    #660334
    mSJÖDIN wrote:
    Stå bakom och vara beredd att fånga honom ifall han tappar balansen efter setet, speciellt vanligt under tävling.

    vad svara du på?.

    #660335

    På mitt gym kör vi alltid marklyft i sked.
    Vi tom dushar o bastar i sked….

    Ok skall väl vara lite seriös då … ;)

    Marklyft är nog helt omöjligt att passa i.

    I benböj så ställer sig passaren strax bakom, och följer med i rörelsen ned, dvs båda putar med häcken samtidigt. Greppar killen/tjejen med händerna högt på sidorna av bålen, nästan under bröstmuskeln.

    #660336

    En sak till: kommunikation! En träningspolare frågade om jag kunnde passa när han böjde. Visst, inga problem, ställde mig bakom och hade beredskap, ingen spoon. Han går ner och tvärstannar ATG! Ett snabbt livtag och killen kommer upp, skitsur.” Faan, du skulle ju passa ju, det där var 10kg över mitt max! ” Skitbra information, hade gärna fått den innan lyftet!
    Ja jag vet, passar man så ska man vara med. Grejjen är att jag passat honom massor med gånger och då har han alltid tryckt en 5:a eller 6:a på sina vikter.

    #660337

    Hehe, ni vet väl vad man brukar säga om homofober… ;)

    Ni som är rädda för fysisk kontakt.
    Har ni glömt att samma kille som ni inte vågar ha nära er duschar tillsammans med er efter passet. *s*
    Det är inget sexuellt med att hjälpa en träningspartner. Skärpning för fn…

    #660338
    Marcus Syvertsen wrote:
    Den här tråden är ett uppenbart skämt…

    Vi har 88:er som tävlat på SM-nivå, och 89:er som debuterar i år. 90:erna kanske inte är så sjukt sämst ändå, bara för att de är födda på 90-talet? Tänk på att de är 18 år nu. Fyller 19 i år. Du tyckte antagligen att du var vuxen med flera år till godo när du själv var 18-19. Så försök att, om du nu ska det, skita på folk för att de är idioter. Inte för att de är två-tre år yngre än dig och anses odugliga med sin bristande livserfarenhet.

    Så nu lämnar vi det, helst utan vidare diskussion. Och försöker istället komma på hur man ska passa en kille utan att behöva komma nära honom. Det kan bli en riktigt kul tråd haha.

    Trevligt att du är politisk korrekt!

    självklart inge fel på 90,er de känns bara lite underligt…

    Antar att 2 kompisar och smithen är bäst, eller att den står bakom och sen får man prata,

    Tack till alla som har förståelse för att min inte vill ha en polare ståendes i 30 sekunder flåsandes i naken med sin kuk några cm från min röv.. Säg vad ni vill.. men jag är fan inte bekväm med det. Är det du är du mer homo vänlig än mig och kul för dig antar ja!

    Dusha med någon är inge problem, då är man ju inte nära varandra!.

    I marklyft är det väl bara som sagt, att se till att den som utför inte ramlar bakåt!

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 35 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.