Klen nybörjare behöver hjälp med att börja!

Home Forums Allmänt om gymträning Klen nybörjare behöver hjälp med att börja!

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 31 through 40 (of 40 total)
  • Author
    Posts
  • #372242
    PoWeRKinGG wrote:
    nu har jag varit på gymmet idag för första gången. bra upplevelse :)

    måndag: ben och kondition
    tisdag: vila
    onsdag: armar/rygg/bröst
    torsdag: rygg/mage
    fredag:vila
    lördag:armar/rygg/bröst
    söndag: rygg/mage

    kör ca 1,5h-2h varje gång. tränar med dom vikterna som känns bra i dom maskiner som känns bra :)

    lär detta funka att göra under lång tid? bra resultat?

    Om jag får komma med ett förslag på schema så skulle det se ut så här:

    Måndag: Ben, Mage.

    Onsdag: Bröst, Axlar, Biceps.

    Fredag: Rygg, Triceps.

    Kör med maskiner i nån månad och be sedan någon instruktör på gymmet att visa dig övningar med fria vikter. Försök gärna göra alla basövningar!

    Försök som sagt att få i dig protein till alla måltider. Ägg till frukost är ju givet! Kalkon på mackan kanske? Lunch och middag brukar ju alltid innehålla någon proteinkälla om du äter i skolan och maten dina föräldrar serverar. Ät MYCKET kött! Blir du sugen på något mellan måltiderna kan du med fördel äta Keso med bär eller Kesella (Kvarg) blandat med lite högkoncentrerad saft typ. Bob eller Fun Light.

    Sluta inte att unna dig lite godis då och då men se alltid till att bli mätt på riktig mat!

    #372243
    Clark wrote:
    Om jag får komma med ett förslag på schema så skulle det se ut så här:

    Måndag: Ben, Mage.

    Onsdag: Bröst, Axlar, Biceps.

    Fredag: Rygg, Triceps.

    Kör med maskiner i nån månad och be sedan någon instruktör på gymmet att visa dig övningar med fria vikter. Försök gärna göra alla basövningar!

    Försök som sagt att få i dig protein till alla måltider. Ägg till frukost är ju givet! Kalkon på mackan kanske? Lunch och middag brukar ju alltid innehålla någon proteinkälla om du äter i skolan och maten dina föräldrar serverar. Ät MYCKET kött! Blir du sugen på något mellan måltiderna kan du med fördel äta Keso med bär eller Kesella (Kvarg) blandat med lite högkoncentrerad saft typ. Bob eller Fun Light.

    Sluta inte att unna dig lite godis då och då men se alltid till att bli mätt på riktig mat!

    låter bra :) dock blir det nog:

    Måndag: Ben, Mage.
    Tisdag: Rygg, kondition
    Onsdag: vila
    Torsdag: Bröst, Axlar, armar
    Fredag: Rygg, kondition
    Lördag: vila
    Söndag: Bröst, Axlar, armar

    vill hålla igång mer dagar i veckan :) dock så kör jag lite löst nu i början för att komma igång.

    Bdw: bra övning för att stretcha magen? efter träningen igår så har jag träningsverk men det är dock mkt synligare magrutor ^^

    ska dra dit nu iaf :)

    #372244
    PoWeRKinGG wrote:
    Bdw: bra övning för att stretcha magen? efter träningen igår så har jag träningsverk men det är dock mkt synligare magrutor ^^

    ska dra dit nu iaf :)

    Dela upp armarna så att du kör triceps de dagar du tränar rygg och biceps de dagar du tränar bröst. Biceps får kämpa en hel del i dragövningar (övningar för ryggen) vilket kan göra att du orkar mindre när du väl ska träna biceps specifikt. Eller tvärtom, att du orkar mindre i dragövningarna eftersom du pumpat slut på biceps i specifika bicepsövningar.

    Detsamma gäller triceps, som jobbar i alla pressövningar för bröst.

    Du slipper inte träningvärken genom att stretcha tyvärr. Om du nu vill stretcha magen i alla fall så lägger du dig på mage och svankar upp dig med händerna i golvet till du känner en sträckning i magmusklerna.

    [img=http://files.marianova.com/files/imagecache/w200/files/602/e836b7f2795c60d1e33b179e2bda0b87.jpg]

    #372245
    Clark wrote:
    Dela upp armarna så att du kör triceps de dagar du tränar rygg och biceps de dagar du tränar bröst. Biceps får kämpa en hel del i dragövningar (övningar för ryggen) vilket kan göra att du orkar mindre när du väl ska träna biceps specifikt. Eller tvärtom, att du orkar mindre i dragövningarna eftersom du pumpat slut på biceps i specifika bicepsövningar.

    Detsamma gäller triceps, som jobbar i alla pressövningar för bröst.

    Du slipper inte träningvärken genom att stretcha tyvärr. Om du nu vill stretcha magen i alla fall så lägger du dig på mage och svankar upp dig med händerna i golvet till du känner en sträckning i magmusklerna.

    ok låter bra :) ska tänka på det där med biceps/triceps :)

    bdw. är 200kg i benpress mkt för en otränad 15åring? klarade iaf 10 reps med 200 kg :) tog typ 40 i bänkpress ;)

    kör lite olika grejer nu för att lära mig lite om maskinerna osv. kör iång riktigt nästa vecka :)

    #372246
    PoWeRKinGG wrote:
    ok låter bra ska tänka på det där med biceps/triceps :)

    bdw. är 200kg i benpress mkt för en otränad 15åring? klarade iaf 10 reps med 200 kg tog typ 40 i bänkpress

    kör lite olika grejer nu för att lära mig lite om maskinerna osv. kör iång riktigt nästa vecka :)

    Beror ju på hur mycket du böjer benen under lyftet men ifall du går djupt ner, så är de riktigt bra, svårt att tro på de ;) Kan vart lbs du sett på maskinen?
    Sen bör du ju lära dig att du inte får bättre resultat ifall du tränar biceps flera gånger i veckan osv. Musklerna behöver ÅTERHÄMTNING, vila!
    Jag kör endast samma muskelgrupper 1 gång i veckan, viktigt att äta mycket och sova mycket också.
    4 pass i veckan räcker gott och väl!
    Ett bra ex.
    Mån: Bröst triceps
    Tis: Rygg biceps
    Tors: Ben mage
    Fre: Axlar, traps, underarmar.

    Lycka till, som sagt, ät mycket, sov mycket! :up:

    #372247
    Crill wrote:
    Beror ju på hur mycket du böjer benen under lyftet men ifall du går djupt ner, så är de riktigt bra, svårt att tro på de ;) Kan vart lbs du sett på maskinen?
    Sen bör du ju lära dig att du inte får bättre resultat ifall du tränar biceps flera gånger i veckan osv. Musklerna behöver ÅTERHÄMTNING, vila!
    Jag kör endast samma muskelgrupper 1 gång i veckan, viktigt att äta mycket och sova mycket också.
    4 pass i veckan räcker gott och väl!
    Ett bra ex.
    Mån: Bröst triceps
    Tis: Rygg biceps
    Tors: Ben mage
    Fre: Axlar, traps, underarmar.

    Lycka till, som sagt, ät mycket, sov mycket! :up:

    aja. har iaf börjat värma upp nu lite och testar grejerna först. kör igång på måndag med:

    Mån: Ben Mage
    Tis: Rygg triceps
    Tors: Bröst biceps
    Fre: Axlar, traps, underarmar
    sön: Bröst biceps

    kör lagom tungt med lagom många reps.

    sen äter jag mkt mer mat än vanligt men fortfarande bra mat anpassat för träning talriksmodellen och kolhydrater innan gymet och massa proteiner efter :) äter även mkt proteiner nu i övrigt med ;)

    som sagt. kör igång på måndag och nu testar jag lite bara ;)

    #372248

    varför äter du inte protein innan också?

    #372249

    Ja direkt innan kan en skvätt protein hjälpa till :) men är väl inte absolut nödvändigt såläge du har en del i dig. Kolisar innan borde ju bara boosta lite extra energi hur som som jag förstått det

    #372250

    ngt glas mjölk eller ägg eller något tycker jag du kan köra, men det är upp till dig :)

    #372251
    Phresh wrote:
    ngt glas mjölk eller ägg eller något tycker jag du kan köra, men det är upp till dig :)

    körde macka med skinka och stekt ägg på imorse.

    Phresh wrote:
    varför äter du inte protein innan också?

    det gör jag ;) äter lite av varje..

    ska iaf vila lördag/söndag nu och hoppas på att bli av med träningsverken ;) kör igång med detta på måndag:

    Mån: Ben Mage
    Tis: Rygg triceps
    Tors: Bröst biceps
    Fre: Axlar, traps, underarmar
    sön: Bröst biceps

    hoppas på resultat! :)

Viewing 10 posts - 31 through 40 (of 40 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.