Saknar volym i bröst

Home Forums Allmänt om gymträning Saknar volym i bröst

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 75 total)
  • Author
    Posts
  • #291068
    Baldrik wrote:
    Men är det vetenskapligt bevisat att det inte går att träna samma muskel olika på mycke på olika ställen?
    Alltså skulle det ställe som jag markerat med blått inte tränas mer av omvänd sne bänk än övriga bröstet

    Även om jag inte kan leta upp en åt dig så jo jag har sett undersökningar som visat på att det inte är möjligt. Sedan har det också rabblats som en bibelvers hos klart kunnigare personer än mig själv.

    #291069
    Kristoffersson wrote:
    Även om jag inte kan leta upp en åt dig så jo jag har sett undersökningar som visat på att det inte är möjligt. Sedan har det också rabblats som en bibelvers hos klart kunnigare personer än mig själv.

    Okej, men man har ju hört stora snubbar säga saker som jag måste bättra på undre kanten på bröstet, men även när de har pratats om mage. Råkade höra en riktigt musklig och rippad kille prata på gymet för en tid sedan. Han stod och spände magen och sa till sin polare – jag måste verkligen bättra på mina övre rutor. Rent bullshit alltså?

    #291070

    varför kör man då olika övningar för tex bröst? skulle ju räcka med bara bänkpress då det aktiverar hela bröstet, men det är ju ingen som kör bara bänkpress….

    #291071
    Baldrik wrote:
    varför kör man då olika övningar för tex bröst? skulle ju räcka med bara bänkpress då det aktiverar hela bröstet, men det är ju ingen som kör bara bänkpress….

    Fast det är väl ett antal som i stort sett alltid har bänkpress, i olika varianter, som huvudsakliga övning för bröst / axlar / triceps.

    #291072

    jo det är klart, men ja tror knappast att det är någon som bara kör plan bänk.

    #291073
    supersonic wrote:
    107kg är inte spec mkt att bänkpressa, bara köra vidare så ska du se att det blir bra :emo-thumb

    Kul inställning.

    Musklers utformning, utöver storleken, är ju j-vligt genetiskt. Personligen tycker jag ofta att det är just på bröst som denna genetik oftast kan göra sig som tydligast.

    #291074
    Baldrik wrote:
    varför kör man då olika övningar för tex bröst? skulle ju räcka med bara bänkpress då det aktiverar hela bröstet, men det är ju ingen som kör bara bänkpress….
    Baldrik wrote:
    jo det är klart, men ja tror knappast att det är någon som bara kör plan bänk.

    Det är skitmånga som kör bara plan bänk?

    #291075
    nutz wrote:
    Det är skitmånga som kör bara plan bänk?

    Men det jag inte vill inse är det kan räcka med en övning för varje varje muskel. Då skulle det räcka med att alltid köra endast en övning för tex biceps eller vader och ändå nå maximal muskeltillväxt???

    #291076

    Tack Jimmy för ett mycket bra och utförligt svar:)
    Ska absolut pröva detta.

    #291077
    Baldrik wrote:
    Okej, men man har ju hört stora snubbar säga saker som jag måste bättra på undre kanten på bröstet, men även när de har pratats om mage. Råkade höra en riktigt musklig och rippad kille prata på gymet för en tid sedan. Han stod och spände magen och sa till sin polare – jag måste verkligen bättra på mina övre rutor. Rent bullshit alltså?

    Dessa herrar har blivit stora, inte tack vare, utan trots sina uppenbarligen obefintliga kunskaper om sin egen kropp. Ja, för sista gången i den här tråden, rent skitsnack.

    Baldrik wrote:
    varför kör man då olika övningar för tex bröst? skulle ju räcka med bara bänkpress då det aktiverar hela bröstet, men det är ju ingen som kör bara bänkpress….

    För att aktivera muskelfibrerna ur olika vinklar. Du tröttar lättare ut dig och riskerar överansträngning ifall du enbart utför en enda rörelse för varje muskel vecka ut och vecka in.

    #291078
    Kristoffersson wrote:
    Dessa herrar har blivit stora, inte tack vare, utan trots sina uppenbarligen obefintliga kunskaper om sin egen kropp. Ja, för sista gången i den här tråden, rent skitsnack.

    För att aktivera muskelfibrerna ur olika vinklar. Du tröttar lättare ut dig och riskerar överansträngning ifall du enbart utför en enda rörelse för varje muskel vecka ut och vecka in.

    Okej, otroligt att jag gymmat i flera år i ovetskap om detta, men är det här rent bullshit också då, att dela upp bröstet :
    [https://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=150]

    Hämtar en mening från Bänkpress med hantlar nedåtlutande ”Primära muskler som arbetar under nedåtlutande bänkpress med hantlar är nedre bröst. Sekundära är mittre bröst, axlar och underarmar”

    #291079
    Baldrik wrote:
    Okej, otroligt att jag gymmat i flera år i ovetskap om detta, men är det här rent bullshit också då, att dela upp bröstet :
    [https://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=150]

    Hämtar en mening från Bänkpress med hantlar nedåtlutande ”Primära muskler som arbetar under nedåtlutande bänkpress med hantlar är nedre bröst. Sekundära är mittre bröst, axlar och underarmar”

    Ja ja ja ja! Visa mig en bild på någon med ett välutvecklat mittre bröst. Eller någon som tränat enormt mycket insida bröst men helt glömt utsidan, måste se skoj ut. =)

    #291080
    Kristoffersson wrote:
    Ja ja ja ja! Visa mig en bild på någon med ett välutvecklat mittre bröst. Eller någon som tränat enormt mycket insida bröst men helt glömt utsidan, måste se skoj ut. =)

    Alltså jag har sett personer som har väldigt välutvecklad muskulatur på undre delen av bröstet, men har sämre övre bröst( kan dock ha mycket med gener att göra).

    Ursäkta att jag är tjatig men måste få svar på det här.
    I den kända och uppskattade boken styrketräning- en anatomisk guide av Frédréric Delavier så rekommendrar han tex dips som en utmärkt övning för att träna pectoralis nedre del effektivt. Han beskriver även flera andra övningar som belastar specifika ställen på bröstet. En sådan välkänd bok kan väl knappast ha fel….

    #291081
    Baldrik wrote:
    Alltså jag har sett personer som har väldigt välutvecklad muskulatur på undre delen av bröstet, men har sämre övre bröst( kan dock ha mycket med gener att göra).

    Ursäkta att jag är tjatig men måste få svar på det här.
    I den kända och uppskattade boken styrketräning- en anatomisk guide av Frédréric Delavier så rekommendrar han tex dips som en utmärkt övning för att träna pectoralis nedre del effektivt. Han beskriver även flera andra övningar som belastar specifika ställen på bröstet. En sådan välkänd bok kan väl knappast ha fel….

    Dips är en bra övning för vad som allmänt kallas nedre bröst ja. Tar inte lika mycket på vad som allmänt kallas övre bröst. ”Övre” och ”undre” bröst har vi ju alltid talat om. Det är Pectoralis Majors två huvud.

    Du lär dig mer av att titta runt på [http://www.exrx.net/Lists/Directory.html]

    #291082

    Jag vet men om man kollar i boken jag nyss nämde så visar han att dips tar effektivast på den nedre delen av Pectoralis Majors alltså inte hela.
    För att ta ett annat exempel så visar han att bröstets mellersta del tränas effektivt i kryssdrag i cc:n, specielt om man korsar armarna i slutet på övningen

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 75 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.