Saknar volym i bröst

Home Forums Allmänt om gymträning Saknar volym i bröst

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 75 total)
  • Author
    Posts
  • #291098

    kolla på vaddå?

    #291099

    så sorry:P

    #291100

    I regel brukar man väl säga att man inte kan träna yttre vs inre bröst.
    Nedre, mellan och övre bröst kan prioriteras men det handlar om en prioriering.
    Tränar du snedbänk så prioriteras övre bröst men hela bröstet tränas fortfarande.
    Vid Dips så prioriteras nedre men man slutar aldrig träna hela bröstet.

    #291101
    z@phod wrote:
    I regel brukar man väl säga att man inte kan träna yttre vs inre bröst.
    Nedre, mellan och övre bröst kan prioriteras men det handlar om en prioriering.
    Tränar du snedbänk så prioriteras övre bröst men hela bröstet tränas fortfarande.
    Vid Dips så prioriteras nedre men man slutar aldrig träna hela bröstet.

    okej, men det, en del tidigare talare i den här tråden har sagt att man endast kan träna övre bröstet extra eftersom det har ett ”eget muskelfäste” men att man alltså inte kan träna undre delen av bröstet. (Tilläggas kan att ja inte snackar om att isolera en del av bröstet utan endast stimulera lite mer)
    alltså kan man träna undre delen bröstet extra mycke, eller kopplas hela pecsen in då ?

    #291102

    I regel är alla såna hårklyverier mest bara av akademiskt intresse. Det tar lååång tid innan tuttarna är så stora att du behöver bry dig.
    Jag har inte pluggat fysiologi på länge och har inte kompetensen att gå in på djupet om olika fästen och dess stimulans.
    Så länge du växer gör du rätt.

    #291103
    z@phod wrote:
    I regel är alla såna hårklyverier mest bara av akademiskt intresse. Det tar lååång tid innan tuttarna är så stora att du behöver bry dig.
    Jag har inte pluggat fysiologi på länge och har inte kompetensen att gå in på djupet om olika fästen och dess stimulans.
    Så länge du växer gör du rätt.

    Tror du har rätt där faktiskt. Dock växer mina bröst sjukt dåligt volymmässigt.
    Jag är 184cm fördelat på 78-79kg och bänkar 110kg så styrkan är det inget problem med men volymen… Har prövat med att sänka vikten å köra upp mot 10 reps i bröstövningarna, men tyckte inte de hjälpte. Vad göra?

    #291104

    Hej Baldrik. Måste säga att det är imponerande att köra 110 kg i Bänk.
    Måste fråga hur länge du kört? Jag har själv precis börjat(läs två månader) är 183 cm, väger 72 kg(påväg mot 78) och kör 3*8*55. Är ganska imponerad av din kropp och har den som ett ungefärt mål vid min 18årsdag(om cirkus ett år)

    Sammanfattningsvis;
    Hur länge har du kört?
    Har du något schema jag kan ta del av?

    #291105
    GustavBengtsson wrote:
    Hej Baldrik. Måste säga att det är imponerande att köra 110 kg i Bänk.
    Måste fråga hur länge du kört? Jag har själv precis börjat(läs två månader) är 183 cm, väger 72 kg(påväg mot 78) och kör 3*8*55. Är ganska imponerad av din kropp och har den som ett ungefärt mål vid min 18årsdag(om cirkus ett år)

    Sammanfattningsvis;
    Hur länge har du kört?
    Har du något schema jag kan ta del av?

    Tackar du :) Jag har kört lite gym sen jag var femton, dock inte i så ofta i början. Det är först senaste två åren jag kört 2 eller 3 gympass i veckan. Tillägas kan att jag kört kampsport sen jag var fjorton. Först boxning i 3 år och nu MMA så jag har alltid kört ganska tungt på gymmet eftersom jag får uhållighet mm på fightingen.

    V.1

    Mån:Gym Bröst, triceps
    Tis:fighting
    Ons:Gym rygg, biceps
    tors:fighting
    Fre: Axlar, mage eller annan muskelgrupp som behöver extra tränas
    lör: vila
    Sön:fighting

    V.2

    Mån:Gym Bröst
    Tis:fighting
    Ons:Gym rygg
    tors:fighting
    fre: Amar, axlar och mage
    Lör:vila
    sön:fighting

    Jag brukar variera mellan dessa två scheman, med vissa förändringar tex skippar jag mage när jag tränat det på kampsporten och ibland kör jag baksida axlar med rygg osv.

    Jag brukar köra mycke basövningar: Marklyft, bänkpress chins mm
    Kör oftast 4 set på basövningarna med 5-8 reps på andra övningar kör jag 3 set. Sammanlagt blir det oftast runt fyra olika övningar för de störe muskelgrupperna som rygg och bröst och två för de mindre musklerna som biceps och triceps mm. Ben kör jag endast när jag har mycket tid över.
    Hoppas detta röriga schema va till nån hjälp.

    #291106

    Okej, ingen som nämnt mat intaget? genom att dömma av din bild så tycker dina bröst ser proportionliga jämtemot resten av kroppen. kanske bara börja äta mera och gå upp i massa överalt? en annan sak som jag tror skulle funka för dig, är att Stretcha, ja helst extrem stretching dvs, att du lägger dig på en plank bänk, tar några hantlar i hyffsat tung vikt som du kan hålla emot, så lägger du dig ner och sänker hantlarna så långt ner det går, så att stretching känns förjälivgt nästan ont, och försöker hålla i ca 1 minut. har själv börjat det, och märker redan skillnad. Tänk också mycket på att variera övningarna, mycket i vilken ordning du kör dom i byt även tränings schema. kör 6 veckor lågvolym, och 6 veckor högvolym,. lågvolym t,ex: ett enda set, där man kör tillfailure ca 3 gånger, dvs att du väntar 20 sek efter att du nått failure och pressar ut 4 reps igen, och 20sek sen 2 reps. osv, försök tänka också att vikten ska gå snabbt upp och dubbelt så sakta ner. prova variera dig fram. du vill shocka musklerna. prova 40 reppare, osv. kör bröst 2-3 gånger i veckan om du känner för det. att prova dig fram är det bästa du kan göra!

    #291107

    Måste vara genetiskt, jag maxar bara bänk på ~75-80 KG och har kanske lite större bröst än dig!

    #291108

    Det gör mig mörkrädd att se alla ”bodybuilder proffs” skriva o få de att låta som att de dom säger är 100% rätt, sen 5 kommentarer senare bli totalt motbevisad av någon annan. Om Ni inte absolut vet vad ni gör och säger till 100%, snälla, säg det inte till någon annan då. Ni lär dom bara fel, vilket slutar med att dom kommer o träna fel tack vare att dom lyssnade på Er.

    Fakta: Det finns bara ETT facit, och det är Din egen kropp. Känn efter vad som funkar för Dig, om du har lite erfarenhet i styrketräning så bör du kunna känna vilka muskler övningarna tar. Kan du inte, försök lokalysera de med den ena handen. Har du inte en hand fri, be en polare eller någon annan känna på området för dig och berätta var det tar.
    Lär dig kontraktion mellan musklerna. T.ex. om du kör en bröstövning se till att de känns i brösten och att dom får arbeta. Det kvittar om Mr ”Jag har hållt på med detta i flera år, varit med i tävlingar” etc säger si och så. Visst, de han säger kanske funkar för hans genetik och kropp men det behöver inte alls betyda att det gör de för dig. Personligen så märkte jag t.ex. att jag ökade fort som f*n i bänkpress när jag körde max reps med armhävningar _varje_ morgon direkt efter ja vaknat.

    Testa dig fram och lär de olika muskelgrupperna att arbeta, t.ex. om du gör en ryggövning (låt oss säga rodd), försök få de till att det är ryggmusklerna som jobbar _mest_, inte dina biceps!

    Det är skillnad på att utföra en övning och verkligen utföra en övning.

    Testa dig fram! :)

    #291109
    Dagnell wrote:
    Det gör mig mörkrädd att se alla ”bodybuilder proffs” skriva o få de att låta som att de dom säger är 100% rätt, sen 5 kommentarer senare bli totalt motbevisad av någon annan. Om Ni inte absolut vet vad ni gör och säger till 100%, snälla, säg det inte till någon annan då. Ni lär dom bara fel, vilket slutar med att dom kommer o träna fel tack vare att dom lyssnade på Er.

    Fakta: Det finns bara ETT facit, och det är Din egen kropp. Känn efter vad som funkar för Dig, om du har lite erfarenhet i styrketräning så bör du kunna känna vilka muskler övningarna tar. Kan du inte, försök lokalysera de med den ena handen. Har du inte en hand fri, be en polare eller någon annan känna på området för dig och berätta var det tar.
    Lär dig kontraktion mellan musklerna. T.ex. om du kör en bröstövning se till att de känns i brösten och att dom får arbeta. Det kvittar om Mr ”Jag har hållt på med detta i flera år, varit med i tävlingar” etc säger si och så. Visst, de han säger kanske funkar för hans genetik och kropp men det behöver inte alls betyda att det gör de för dig. Personligen så märkte jag t.ex. att jag ökade fort som f*n i bänkpress när jag körde max reps med armhävningar _varje_ morgon direkt efter ja vaknat.

    Testa dig fram och lär de olika muskelgrupperna att arbeta, t.ex. om du gör en ryggövning (låt oss säga rodd), försök få de till att det är ryggmusklerna som jobbar _mest_, inte dina biceps!

    Det är skillnad på att utföra en övning och verkligen utföra en övning.

    Testa dig fram! :)

    Instämmer, jag har själv problem med bänkpressen men har börjat gå betydligt bättre när jag fokuserar mer på kontakt med bröstmusklerna under övningen. Rekommenderar även att gå över till hantelpress ett tag, hade jag haft tyngre hantlar på mitt lilla jobb-gym så hade ja fortsatt med enbart hantelpress, får betydligt bättre kontakt i bröstet. Det är dock självklart individuellt.

    #291110

    Kör aldrig bänkpress och bröstet är typ min bäst utvecklade muskelgrupp. Tycker hantelpressar tar mycket bättre. Betydligt bättre kontakt där. Men allt är som sagt väldigt individuellt.

    #291111
    Ryan wrote:
    Kör aldrig bänkpress och bröstet är typ min bäst utvecklade muskelgrupp. Tycker hantelpressar tar mycket bättre. Betydligt bättre kontakt där. Men allt är som sagt väldigt individuellt.

    Håller med har också bra bröst och kör också i huvudsak hantelpressar.
    Dessutom rätt skönt att man bara släpper hantlarna om något händer/man kör till failure när man tränar själv.

    #291112
    HcBB wrote:
    Håller med har också bra bröst och kör också i huvudsak hantelpressar.
    Dessutom rätt skönt att man bara släpper hantlarna om något händer/man kör till failure när man tränar själv.

    Precis! Suger dock att mitt gym inte har högre hantlar. De högsta kör jag 3×12 med nu :/

Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 75 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.