Svettlukt…

Home Forums Allmänt om gymträning Svettlukt…

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 47 total)
  • Author
    Posts
  • #1059638

    jag känner inte igen mig men däremot känner jag igen fenomenet.
    var för 4-5 dagar sen. personen ifråga luktade alltså inte svett, det var mer en kattkiss liknande lukt från personen.

    Borde vara obligatorisk dusch o rena kläder för vissa innan dom ens får komma in i lokalen….

    p.s jag luktar bara EFTER passet :D

    #1059639
    MickeN wrote:
    jag känner inte igen mig men däremot känner jag igen fenomenet.
    var för 4-5 dagar sen. personen ifråga luktade alltså inte svett, det var mer en kattkiss liknande lukt från personen.

    Borde vara obligatorisk dusch o rena kläder för vissa innan dom ens får komma in i lokalen….

    p.s jag luktar bara EFTER passet :D

    Den svettlukten är typisk hos människor under påverkan av negativ stress,kan det hänga ihop med adrenalin?

    Jag luktar definitivt olika när jag svettas – beroende på varför jag svettats..
    I somras var det upp till 50* i köket, vattenintaget låg på en 4-5 l under ett arbetspass och ibland fick jag stoppa en kökssläng i svanken för att hindra svetten från att .. ja, ni vet – rinna längre ner .. och visst stinker skorna som är av läder.Men förutsatt att jag är ren innan, så stinker jag inte trots att jag svettas så mycket.

    Men efter fem minuter i telefonen med mitt bredbandsbolag så lovar jag, att den svett som börjar sippra fram är allt annat än ’luktvänlig’ ..

    Vore kul att få fenomenet förklarat av någon som vet varför?

    #1059640

    Jag tycker att man f

    #1059641

    Alltså…jag blev fanimej förbannad en kväll när jag var på gymmet. Där var en kille som antagligen hade ett par skor som han hade gått i typ ÅR och aldrig tvättat…Det var det värsta jag har känt, det luktade gammal fotsvett i HELA gymmet!! Så äckligt! Nästa gång tänker jag säga till han tror jag, det gick knappt att andas…;)

    Angående tidigare inlägg om att vissas svettlukt skulle vara speciellt frän…Det är inte svetten i sig som luktar, det är när den kommer i kontakt med smuts på huden eller i kläder…Lätt avhjälpt, duscha och tvätta ordentligt, använd ALDRIG en tränings-shirt två ggr, köp en bra deo! ;)

    #1059642

    Att man ska inte lukta för mkt svett men man ska heller inte stinka parfym ;)

    Det värsta som finns är det man luktar kärringparfym under en tungt pass….

    #1059643

    Det är väl svårt att förbjuda någon från att svettas men rena kläder borde alla ha på sig. Som tidigare talare har sagt så luktar svett oftast inte illa när du är ren!

    #1059644

    jag vet inte om det finns nåt om det här tidigare i tråden, men hur kommer det sig att stora människor svettas så mycket mer?

    sen brukar man faktiskt inte lukta svett när man tränar eller precis har tränat
    inte jag iallafall, det skulle isåfall vara om jag inte har duschat ett par dagar
    så det har och göra med sin vardagliga hygien

    #1059645
    Vanessa Frykman wrote:
    Att man ska inte lukta för mkt svett men man ska heller inte stinka parfym ;)

    Det värsta som finns är det man luktar kärringparfym under en tungt pass….

    :worship:

    #1059646
    #1059647

    Svettlukten kommer fortare i plagg som är feltvättade , ex syntetplagg som inte ska ha mjukmedel vid tvätt,många av plaggen har en (antisvettlukts) (fint namn jag kom på) funktion som förstörs då.

    #1059648
    Krister A wrote:
    Svettlukten kommer fortare i plagg som är feltvättade , ex syntetplagg som inte ska ha mjukmedel vid tvätt,många av plaggen har en (antisvettlukts) (fint namn jag kom på) funktion som förstörs då.

    Ahaa.. Antagligen det som hände två av mina tee´s med någon s.k ’svett-transportör funktion’ .. Gick inte använda – efter första tvätten stank de så att jag ville inte ens ha kvar dem i garderoben.

    #1059649
    Gymtjejen wrote:
    Jag anser själv att god kroppshygien hör till gymmets viktigaste vett o etikett-regel men detta verkar inte vara en självklarhet för alla.. Tyvärr.
    Hur mkt ska någon få stinka egentligen innan man säger ngt? Klarar ibland inte ens att vara kvar i samma rum som dom som luktar som värst.. Någon som känner igen sig?
    Tilläggas skall att jag absolut inte är överdrivet känslig utan kan stå ut med det mesta:)

    på vårat gym (slottskogsvallen i göteborg) har vi en jävla stinkbomb som jag stöter på ibland…inte alltför ofta som tur är. Han luktar nåt förjävligt alltså…det stinker gammelgubbe som inte rengjort sig på lämpliga områden på bra jävla länge kan jag ju säga! Jag blir förbannad inombords hehe…nästan som när man går igång på vanligt hederligt ammoniak.

    #1059650

    Detta verkar vara ett ämne som engagerar många… ;) För att göra ett inlägg i debatten om svettlukt så tror jag att även vad man äter spelar roll. Någon som har tryckt i sig vitlök eller annan stark krydad mat innan styrkepasset tror jag stinker mer än vanligt?!!

    #1059651
    Gymtjejen wrote:
    Hur mkt ska någon få stinka egentligen innan man säger ngt?

    Det beror även lite på omstänigheterna samt vilken typ av gym
    det är anser jag. Är det ett auto-giro-ockrar-gym med parkettgolv
    så passar det väl inte in men kommer man ner till ett källargym
    får man räkna med vissa odörer.

    #1059652
    nicke wrote:
    Det beror även lite på omstänigheterna samt vilken typ av gym
    det är anser jag. Är det ett auto-giro-ockrar-gym med parkettgolv
    så passar det väl inte in men kommer man ner till ett källargym
    får man räkna med vissa odörer.

    Ha, ha kul beskrivning av gym där.. Jag tränar alltså oftast på SATS men även på ett sk källargym ibland. Det senare är dock bättre vad gäller svettlukt(!)

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 47 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.