viktigt med kolhydrater?

Home Forums Allmänt om gymträning viktigt med kolhydrater?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 43 total)
  • Author
    Posts
  • #458915

    det är såhär att en kompis till mig som gymmar säger att man kan äta bara protein, och i stort sätt 0 kolhydrater och ändå bygga som en riktig kroppsbyggare, vilket inte jag tror på då som jag fattat detsom att, ca 50-65% av ens energiintag är av kolhydrater, och kolhydrater gör att proteinet inte bryts ner lika snabbt av kroppen. utan kolhydrater blir gymmet segt ? eller det är jag som har fel?

    skriv det som om de är till min kompis för de är han som undrar, och kortfattat :P

    vad gör proteinet?
    hårdtränare dagsintag protein per kg ?

    vad gör kolhydraterna?
    dagsintag kolhydrater per kg?

    själv försöker jag ligga på ca 2-2,5g protein per kg varige dag

    och ca 3-4g/kg i kolhydrater

    tacksam för svar

    #65749
    #458916

    Kolhydrater är inget essentiellt näringsämne :)
    d.v.s. kroppen kan framställa det själv.

    Ja du kan bygga utan kolhydrater, du behöver energi och fett fungerar.

    Vadå vad gör proteinet? Du vet väll vad protein gör? x)
    Man brukar rekomendera 2 tror jag, men dom som är ltie edge går för 3 g/kg KV

    Kolhydrater ger energi…
    Man brukar säga iallafall 4.

    #458917

    Visserligen skulle man kunna äta sjuka mängder av protein. Men du skulle känna dig orkeslös och trött. Kolhydrater ger oss energi och ork. Utan ett intag av dem skulle det vara otroligt tungt att ta sig till gymmet över huvudtaget.

    Sedan finns det ju diskussioner om att om du har ett för högt protein intag så ökar proteinsyntesen och kroppen tar inte upp allt protein du tar in. (Detta är väl en effekt av för högt intag av protein shakes och inte av mat intag.) Då maten bryts ner på ett annat sätt.

    Så håll dig till ditt närings upplägg.

    Denna tråd bör flyttas till kost delen.

    MVH // Uno

    #458918

    ett överdrivet proteinintag lägger dessutom stor belastning på njurarna. som andra redan nämnt tror jag att vi alla upplevt hur motigt det blir att träna hårt om du begränsar eller helt utesluter kolhydrater …

    #458919
    emcalu wrote:
    ett överdrivet proteinintag lägger dessutom stor belastning på njurarna. som andra redan nämnt tror jag att vi alla upplevt hur motigt det blir att träna hårt om du begränsar eller helt utesluter kolhydrater …

    Visst belastar det njurarna, men med ett adekvat intag av vätska (läs vatten) så ska det inte vara några problem om man inte har njurproblem sedan innan. Vad gäller kolhydraterna så är det fullt möjligt att hålla dem låga om man kompenserar det med ett högt proteinintag (vilket ger större utrymme för mer fett i kosten), då större delen av proteinerna används via glukoneogenes (nybildning av glukos från andra källor). Ett högt proteinintag är alltid att föredra vid styrketräning. 2g per kilo kroppsvikt, gärna högre.

    #458920
    Uno wrote:
    Visserligen skulle man kunna äta sjuka mängder av protein. Men du skulle känna dig orkeslös och trött. Kolhydrater ger oss energi och ork. Utan ett intag av dem skulle det vara otroligt tungt att ta sig till gymmet över huvudtaget.

    Sedan finns det ju diskussioner om att om du har ett för högt protein intag så ökar proteinsyntesen och kroppen tar inte upp allt protein du tar in. (Detta är väl en effekt av för högt intag av protein shakes och inte av mat intag.) Då maten bryts ner på ett annat sätt.

    Så håll dig till ditt närings upplägg.

    Denna tråd bör flyttas till kost delen.

    MVH // Uno

    Det är bara hjärnan som behöver kolhydrater (glukos) i ren form, resten av kroppen klarar sig utmärkt med protein som energikälla.

    Ökad proteinsyntes är ingen nackdel heller. Att maten skulle brytas ner på ett annat sätt vid obefintligt kolhydratsintag och högt proteinintag är självklart, kroppen bryter ner protein till energi.

    Det finns så vitt jag vet inga anledning för någon att bara äta protein.

    #458921
    Gorilla wrote:
    Det är bara hjärnan som behöver kolhydrater (glukos) i ren form, resten av kroppen klarar sig utmärkt med protein som energikälla.

    Ökad proteinsyntes är ingen nackdel heller. Att maten skulle brytas ner på ett annat sätt vid obefintligt kolhydratsintag och högt proteinintag är självklart, kroppen bryter ner protein till energi.

    Det finns så vitt jag vet inga anledning för någon att bara äta protein.

    För att förtydliga så kräver hjärnan grunt 120gr glukos/dag. Är du helt ketogen så bildas som sagt glukosen utav proteiner och glyceroldelen i vårat lagrade fettlager (triglyceriderna). Denna glukoneogenes prioriteras då glukosen till hjärnan är prio ett för kroppen.
    Även laktat kan användas i energiutvinning utav hjärnan, hjärtat och (tror det är levern med). Detta helt enkelt för att hålla oss vid liv i alla situationer.

    Så det finns ingen direkt anledning till att totalt utesluta kolhydrater men du dör inte om du nu skulle göra det.

    #458922
    Gorilla wrote:
    Det är bara hjärnan som behöver kolhydrater (glukos) i ren form, resten av kroppen klarar sig utmärkt med protein som energikälla.

    Ökad proteinsyntes är ingen nackdel heller. Att maten skulle brytas ner på ett annat sätt vid obefintligt kolhydratsintag och högt proteinintag är självklart, kroppen bryter ner protein till energi.

    Det finns så vitt jag vet inga anledning för någon att bara äta protein.

    Precis som du säger så är det bara hjärnan som behöver glukos. Men utan ett piggt sinne så är det enligt mig svårt och krävande att sätta igång kroppen!

    Visserligen så är inte en ökad proteinsyntes något negativt. Men om du t.ex. behöver 3g/kg kroppsvikt per dag men istället tar 5g/kg. Då ökar din proteinsyntes och kroppen bryter ner 5g/kg. Om du då går ner till ett intag av 3g/kg så kommer det inte att ge den effekt som det från början hade gett om du hållit dig till bara 3g/kg istället för att gå upp till 5g/kg. Detta är väl dock en effekt av överdrivet intag av proteiner i samband med protein drinkar.

    Ser inte heller någon anledning för att man skulle skippa kolhydraterna. Man blir psykiskt och fysiskt trött och det skadar inte på något sätt att få i sig kolhydrater om man nu kanske inte satsar på en diet där man ska ha ett intag av kolhydrater som ligger på 0 eller aningen högre.

    #458923
    Uno wrote:
    Precis som du säger så är det bara hjärnan som behöver glukos. Men utan ett piggt sinne så är det enligt mig svårt och krävande att sätta igång kroppen!

    Visserligen så är inte en ökad proteinsyntes något negativt. Men om du t.ex. behöver 3g/kg kroppsvikt per dag men istället tar 5g/kg. Då ökar din proteinsyntes och kroppen bryter ner 5g/kg. Om du då går ner till ett intag av 3g/kg så kommer det inte att ge den effekt som det från början hade gett om du hållit dig till bara 3g/kg istället för att gå upp till 5g/kg. Detta är väl dock en effekt av överdrivet intag av proteiner i samband med protein drinkar.

    Ser inte heller någon anledning för att man skulle skippa kolhydraterna. Man blir psykiskt och fysiskt trött och det skadar inte på något sätt att få i sig kolhydrater om man nu kanske inte satsar på en diet där man ska ha ett intag av kolhydrater som ligger på 0 eller aningen högre.

    Ser gärna källor eller liknande för detta. Tack.

    #458924

    Hittar inga utförliga studier i ämnet och jag kan ha fått för mig något. Ber i så fall om ursäkt för mitt påstående och återkommer först då jag hittat medicinska studier på det.

    MVH // Uno

    #458925
    Flessa wrote:
    Min Åsikt om ämnet: Kolhydrater tycker jag förekommer i stärkelseform (pasta, ris o.s.v) i ett allt för stort förhållande till vad som utgöt protein & fettkällor i gemene inaktiva svenssons vardagsliv. Jag syftar då på ett berglass utav pasta med en liten liten bit kyckling till etc, och jag tror västvärlden i stort skulle tjäna på att skära ner lite på kolhydraterna i dessa former i förmån för mer fett och protein och byta ut mycket utav dessa mot grova grönsaker & baljväxter etc.

    Vad jag personligen känner: kolhydrater behövs en del för mig inför tuffa och intensiva pass och mycket aktiva dagar. Dock så har jag gått över till att äta bara naturliga produkter såsom qinoua, bönor, rågflingor, havregryn, potatis etc och upplever att jag mår bättre utav det än vad jag gör gentemot ifall jag äter pasta och andra processade mjölbaserade kolhydrater.

    I min mening så tycker jag att grönsaker, en del frukt, bär, ibland potatis, qinoua, bönor o.s.v är grymt bra kolhydratskällor.

    Som slutkläm så måste jag nog dock säga det klassiska tråkiga svaret att ”alla fungerar olika och måste hitta sin balans”, mellan olika nutrienter. likväl som när det gäller måltidsfrekvensën över dygnet och liknande.

    That’s my point of wiew! :)

    + 1 på det

    #458926
    flessa wrote:
    min Åsikt om ämnet: kolhydrater tycker jag förekommer i stärkelseform (pasta, ris o.s.v) i ett allt för stort förhållande till vad som utgöt protein & fettkällor i gemene inaktiva svenssons vardagsliv. Jag syftar då på ett berglass utav pasta med en liten liten bit kyckling till etc, och jag tror västvärlden i stort skulle tjäna på att skära ner lite på kolhydraterna i dessa former i förmån för mer fett och protein och byta ut mycket utav dessa mot grova grönsaker & baljväxter etc.

    vad jag personligen känner: kolhydrater behövs en del för mig inför tuffa och intensiva pass och mycket aktiva dagar. Dock så har jag gått över till att äta bara naturliga produkter såsom qinoua, bönor, rågflingor, havregryn, potatis etc och upplever att jag mår bättre utav det än vad jag gör gentemot ifall jag äter pasta och andra processade mjölbaserade kolhydrater.

    I min mening så tycker jag att grönsaker, en del frukt, bär, ibland potatis, qinoua, bönor o.s.v är grymt bra kolhydratskällor.

    Som slutkläm så måste jag nog dock säga det klassiska tråkiga svaret att ”alla fungerar olika och måste hitta sin balans”, mellan olika nutrienter. Likväl som när det gäller måltidsfrekvensën över dygnet och liknande.

    That’s my point of wiew! :)

    +1

    #458927

    Det är väl förfan bara att käka kolhydrater och minska ner det ganska rejält när man ska deffa?

    #458928
    Magicc wrote:
    Det är väl förfan bara att käka kolhydrater och minska ner det ganska rejält när man ska deffa?

    Ja om man vill, annars nej!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 43 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.