viktigt med kolhydrater?

Home Forums Allmänt om gymträning viktigt med kolhydrater?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 43 total)
  • Author
    Posts
  • #458929

    Lite OT kanske

    Det är jäävligt många som kommer och ska köpa proteinpulver som söker det med absolut mest protein i (omkring 90%) och under 1% carbs för att de tror att man bygger totalt mest av det även om personen i fråga inte har något som helst underhudsfett, du får ju en mycket bättre återhämtning om du blandar ditt höga intag av protein med kontrollerade mängder carbs då omvandlingen från protein till energi är långsammare och mer krävande än från carbs.

    Något många inte tänker på är att det är lika mycket energi i 1 gram protein som 1 gram carbs (4 calorier).. och fett då runt 10

    Mvh

    #458930
    Tollesson wrote:
    Något många inte tänker på är att det är lika mycket energi i 1 gram protein som 1 gram carbs (4 calorier).. och fett då runt 10

    Fet är 9. Och vem tänker inte på det menar du? Är det något som jag tycker överdrivs och förenklas in absurdum så är det ”ät mindre kcal än du förbrukar punkt slut” just som om det inte är minsta skillnad på hur kroppen hanterar protein och socker bara för att det råkar vara i genomsnitt 4 kcal per gram för båda.

    Och ”man” får inte bättre återhämtning av kolhydrater i pulverform. Särskilt inte om ”man” är på den låga nivån som motsvarar 90% av BODY’s forummedlemmar.

    #458931
    Eddie Vedder wrote:
    Fet är 9. Och vem tänker inte på det menar du? Är det något som jag tycker överdrivs och förenklas in absurdum så är det ”ät mindre kcal än du förbrukar punkt slut” just som om det inte är minsta skillnad på hur kroppen hanterar protein och socker bara för att det råkar vara i genomsnitt 4 kcal per gram för båda.

    Och ”man” får inte bättre återhämtning av kolhydrater i pulverform. Särskilt inte om ”man” är på den låga nivån som motsvarar 90% av BODY’s forummedlemmar.

    Jag menar de flesta som är ute på jakt efter proteinpulver, sedan stöter jag visserligen på 99% norskar i butiken och knappt några svenskar, kanske förklarar? :|

    Jag menade inte att det inte hanteras olika utan att det inte är sjukt stor skillnad på protein och kolhydrat i ett pulver när det gäller att få underhudsfett så som det är 6g kolhydrat i en normal shake på 30g pulver lägger det sig inte utan hjälper till med återhämtning så energi inte behöver tas bara från protein (igen norska kunders förutfattade meningar)

    Så du menar att man får precis lika bra återhämtning av ett isolat på 90% protein och 0,5% carbs (för exempel) som om man kör en med mer carbs och mindre protein?

    #458932
    Tollesson wrote:
    Så du menar att man får precis lika bra återhämtning av ett isolat på 90% protein och 0,5% carbs (för exempel) som om man kör en med mer carbs och mindre protein?

    Jag menar att skillnaden på t.ex. 30 gram protein + x antal gram maltodextrin och sedan en middag med x antal gram kolhydrater mindre är obetydligt jämfört med 30 gram protein utan malto men med x antal extra kolhydrater i middagen från t.ex. potatis.

    #458933

    Jag tycker kolhydrater är bra att ta efter tränning i alla fall, det funkar för mig känner att jag får bättre återhämtning, men det är ju olika från person till person.

    #458934

    Hur som helst vill du öka i muskelmassa är energiöverskottet av större vikt än proteinintaget. Det är nästan av absurdum hur stor tron har blivit på kopiösa mängder protein. Deffar man underlättar det att byta ut mycket av kohydraterna mot fett och protein. Dämpar hungern oerhört effektivt. Vill du bygga massa skulle jag rekommendera mer av billiga kolhydrater att fylla upp till överskott på än svindyrt protein. Det finns bra och sämre kolhydrater, välj de som är naturliga.

    #458935

    Jag tror det är så att fulla och överfulla glykogendepåer medverkar till muskeltillväxt.

    #458936
    Eddie Vedder wrote:
    Jag menar att skillnaden på t.ex. 30 gram protein + x antal gram maltodextrin och sedan en middag med x antal gram kolhydrater mindre är obetydligt jämfört med 30 gram protein utan malto men med x antal extra kolhydrater i middagen från t.ex. potatis.

    För mig personligen känns det som all tid mellan att jag släpper vikterna tills jag få i mig riktig mat blir för lång, börjar jag inta endast protein direkt kommer mycket suga till energi så vitt jag vet, bra att blanda det så att man har det komplett och senfortsätter intaget ca 1.5 timme senare som det blir för mig då i form utav hemlagad mat.
    Kanske bara jag som vill garantera att kroppen får precis det den behöver utan några svårigheter.
    Jag menar alltså inte att pulver ska ersätta carbs från mat på något sätt utan att helt enkelt mätta redan från början

    Tycker du fortfarande jag är ute och cyklar?:P

    #458937

    Ska finnas studier som visar att efter att proteinbehovet är täckt så är det mer lönsamt med extra kolhydrater än extra protein.

    #458938
    Tollesson wrote:
    Tycker du fortfarande jag är ute och cyklar?:P

    Det har jag aldrig tyckt. Bara att du drar slutsatser som jag tror är mindre väsentliga.

    #458939
    Survivalist wrote:
    Ska finnas studier som visar att efter att proteinbehovet är täckt så är det mer lönsamt med extra kolhydrater än extra protein.

    Det är väll rätt självklart efter som att proteinbehovet redan är täckt då?:)

    mvh

    #458940
    Survivalist wrote:
    Ska finnas studier som visar att efter att proteinbehovet är täckt så är det mer lönsamt med extra kolhydrater än extra protein.

    Lönsamt som ”ekonomiskt” eller en fördel för muskeltillväxt?

    #458941
    Eddie Vedder wrote:
    Lönsamt som ”ekonomiskt” eller en fördel för muskeltillväxt?

    Antagligen ekonomiskt och kanske en puff på tillväxten med, tillsätter man mer protein efter att behovet är täppt går det väll bara till energi, energi som är svårare att framställa än om den skulle kommit från kolhydrater

    #458942
    Tollesson wrote:
    tillsätter man mer protein efter att behovet är täppt går det väll bara till energi

    Nej. Ju mer protein, desto mer muskler. Även efter det att proteinbehovet är täckt.

    Quote:
    It has been proposed that, once maintenance requirements are achieved, additional protein intake has no effect on 24-h whole-body protein balance, because the elevated peak during the day is balanced by a greater nadir in the evening. However, this proposed response is at odds with considerable experimental data indicating that, as protein intake increases, total amino acid retention increases, even when intake is above that required for amino acid balance.

    Our results, along with virtually all data in the literature on the topic, suggest that increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant.

    [http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3219S]

    #458943

    Så kroppen kan ta upp hur mycket protein som helst menar du?

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 43 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.