viktigt med kolhydrater?

Home Forums Allmänt om gymträning viktigt med kolhydrater?

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 31 through 43 (of 43 total)
  • Author
    Posts
  • #458944
    Tollesson wrote:
    Så kroppen kan ta upp hur mycket protein som helst menar du?

    Varför skulle den inte kunna det?

    #458945

    Det handlar inte om upptag utan om signalmekanismer och geuyttryck.

    #458946
    Anton Johansson wrote:
    Varför skulle den inte kunna det?

    För att med i princip allt annat man stoppar i sig har man en begränsad upptagningsförmåga. Med upptag menar jag för muskeluppbyggnad och inte fettinlagring eller fri energi.

    #458947
    King Grub wrote:
    Det handlar inte om upptag utan om signalmekanismer och geuyttryck.

    Men för muskeltillväxt kräver det väll att aminosyrorna bryts ner, transporteras och återuppbyggs i form av tex muskelprotein

    #458948

    En aminosyra bidrar till muskeltillväxt även om dess slutliga öde är att oxidera till energi. Innan dess sänder dess blotta närvaro i blodet signaler till muskeluppbyggnad, även om det inte är just den aminosyran som byggs in som muskelprotein.

    Den största källan till aminosyror för muskeluppbyggnad är inte nödvändigtvis proteinet du äter, utan ditt eget nedbrutna muskelprotein, som återanvänds och bildar nytt muskelprotein, just på signaler från aminosyrenivåerna i blodet.

    #458949
    Tollesson wrote:
    För att med i princip allt annat man stoppar i sig har man en begränsad upptagningsförmåga. Med upptag menar jag för muskeluppbyggnad och inte fettinlagring eller fri energi.

    Runt 30 gram protein per måltid verkar vara max vad som kan användas till muskeluppbyggnad. Därmed inte sagt att mer än 30 gram är verkningslöst, så vart vill du komma?

    #458950
    King Grub wrote:
    En aminosyra bidrar till muskeltillväxt även om dess slutliga öde är att oxidera till energi. Innan dess sänder dess blotta närvaro i blodet signaler till muskeluppbyggnad, även om det inte är just den aminosyran som byggs in som muskelprotein.

    Den största källan till aminosyror för muskeluppbyggnad är inte nödvändigtvis proteinet du äter, utan ditt eget nedbrutna muskelprotein, som återanvänds och bildar nytt muskelprotein, just på signaler från aminosyrenivåerna i blodet.

    Låter 100% vettigt:)

    #458951
    Anton Johansson wrote:
    Runt 30 gram protein per måltid verkar vara max vad som kan användas till muskeluppbyggnad. Därmed inte sagt att mer än 30 gram är verkningslöst, så vart vill du komma?

    Att man kan dra de grammen över 30g på kolhydrater så du täpper ditt behöv av energi genom dom istället för att använda proteinet till det.
    Endast min egen åsikt så har du någon annan så är det fine =)

    #458952
    Eddie Vedder wrote:
    Lönsamt som ”ekonomiskt” eller en fördel för muskeltillväxt?

    Som fördel för muskeltillväxt.

    #458953

    Fan vad många som kommer att klicka på ”protein” i allehanda webbutiker efter att ha läst denna tråd.:D

    #458954
    Survivalist wrote:
    Som fördel för muskeltillväxt.

    En sån studie har jag aldrig sett.

    #458955
    Eddie Vedder wrote:
    En sån studie har jag aldrig sett.

    Det var det här stycket jag tänkte på. Tyvärr fanns det inga referenser i slutet av texten till vilka studier han menar. Jag ser också att man kan tolka stycket som att de extra kolhydraterna är bättre eftersom de är mer tillgängliga som energi för kroppen. Men det går samtidigt att tolka det som jag sa från början.

    Quote:
    This is on top of the fact that protein calories aren’t used as efficiently for energy as calories from carbohydrates or fats (this can be great for weight control but is a real detriment for weight/muscle gain). That’s on top of the fact that protein plus carbohydrates is far more anabolic than protein or carbohydrates by themselves. Studies have shown that, once protein requirements are met, more muscle is gained by adding dietary energy (from carbs or fat) than from just plugging in more protein.

    [http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/muscle-gain-mistakes.html]

    #458956
    Survivalist wrote:
    Det var det här stycket jag tänkte på. Tyvärr fanns det inga referenser i slutet av texten till vilka studier han menar. Jag ser också att man kan tolka stycket som att de extra kolhydraterna är bättre eftersom de är mer tillgängliga som energi för kroppen. Men det går samtidigt att tolka det som jag sa från början.

    Ja det kan vara så men några studier som bevisar det har jag som sagt inte läst. Och sedan är det lite fel utgångspunkt att från början förutsätta ”tillräckligt” med protein eftersom diskussionen egentligen handlar om VAD som kan tänkas vara ”tillräckligt”.

    Det är inte helt enkelt att säga ”x antal gram protein…” eftersom det är en fråga om akut stimulerad muskelproteinsyntes och tillgång till aminosyror vid vissa tidpunkter, det är en fråga om genuttryck etc. (se Grubs svar) så att enbart se till antal gram inom ett dygn är en liten förenkling.

Viewing 13 posts - 31 through 43 (of 43 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.