Fråga Fever om konditionsträning

Home Forums Allmänt om konditionsträning Fråga Fever om konditionsträning

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 34 total)
  • Author
    Posts
  • #337917

    Kul med denna avdelning, då jag inte orka vara på massa andra forum som är mer inriktade på kondition.

    Både jag och Åsa (frugan) har erfarenhet av långdistans och på hyfsad nivå (Åsa har varit med i två VM bla).
    Vi är även farthållare (håller rätt hastighet så man koncentrera sig på sin tid)för flera stora lopp.
    Bla Stockholm maraton och Stockholm halvmaraton.
    Tränings schema mm finns ju massor av på nätet, så det väldigt individuellt hur man lägger upp det.

    Men det kan vara den mentala biten.
    Vad man skall äta.
    Utrustning mm.
    Så ös på med frågor, så får vi se om jag/vi kan vara till någon hjälp.
    Lycka till och hoppas vi ses i något lopp.

    #58730
    #337918

    Visst är det kul med en sån här avdelning!

    Har sprungit ganska mycket sista 5-6 åren, Göteborgsvarv och Midnattslopp och liknande. Men jag har ett problem, tycker alltid att lungorna är min starka sida, benen ger alltid upp först. Jag tänkte satsa enbart på Midnattsloppet i år (1 mil) och har börjat träna ben på gymmet, kör just nu benböj, utfall, vadpress. Så frågan lyder vad ska jag köra för övningar på gymmet för att prestera bättre på midnattsloppet? Det som brukar ta slut först är framsida lår och musklerna kring knät.

    #337919

    Mycket intressant tråd som jag kommer att följa med intresse:) (Mina kunskaper om konditionsträning är klart begränsade.)

    Jag funderar på om man ska ändra titeln på tråden till ”Fråga Fever om konditionsträning” typ?:)

    #337920
    Andreas Guiance wrote:
    Jag funderar på om man ska ändra titeln på tråden till ”Fråga Fever om konditionsträning” typ?:)

    Låter som en jättebra idé. Mina kunskaper är helt klart begränsade och vore riktigt bra med en tråd där man kan fråga en riktig guru. Istället för 400 liknande trådar varje dag!

    #337921

    Fråga Fever fick det bli…klingade bättre:emo-thumb

    #337922
    Mobius wrote:
    Visst är det kul med en sån här avdelning!

    Har sprungit ganska mycket sista 5-6 åren, Göteborgsvarv och Midnattslopp och liknande. Men jag har ett problem, tycker alltid att lungorna är min starka sida, benen ger alltid upp först. Jag tänkte satsa enbart på Midnattsloppet i år (1 mil) och har börjat träna ben på gymmet, kör just nu benböj, utfall, vadpress. Så frågan lyder vad ska jag köra för övningar på gymmet för att prestera bättre på midnattsloppet? Det som brukar ta slut först är framsida lår och musklerna kring knät.

    Det är alltid svårt att avgöra vad du exakt behöver, då jag inte vet hur du tränar, vad du väger eller gammal du är mm.
    Att skriva att man träna hårt, är inte samma sak som att göra det ;-).
    Tror nog du bara behöver mer mängd i din löpning.
    Några distanspass i hyfsad fart och kanske något pass med extra tryck i (typ intervall).
    Back pass är också bra för benen, både ner och upp.
    De allra bästa löparna (långdistans) kör faktiskt inte särskilt mycket styrka och i så fall bara med kroppsvikt.
    Men kör blandat i styrkan.
    Börja ett par veckor med tung (5-8 reps) träning och sedan några veckor med många reps (15 och över).
    Helst tre till fyra löp pass och då distanser mellan 6-14 km.
    Lycka till.

    Andreas Guiance wrote:
    Mycket intressant tråd som jag kommer att följa med intresse:) (Mina kunskaper om konditionsträning är klart begränsade.)

    Jag funderar på om man ska ändra titeln på tråden till ”Fråga Fever om konditionsträning” typ?:)

    Det är ruskigt intressant, då jag själv har haft nytta av det.
    När jag gick matcher i både judo och boxning, hade jag nytta av att ha kondis, då jag mötte tyngre motståndare.
    Min kondis vann alltid över deras styrka.
    Märkte att kondisen var bra mycket viktigare än att vara stark.
    Kan ju tillägga att jag jobba med detta och då med elitidrottare.
    Många kamsportare (på högsta nivå) och då görs scheman med både styrka och kondition (gör dem i olika block).
    Kamsportare, brottare mm är väldigt vältränade när det gäller både styrka och kondition.

    Kan tillägga att jag själv (även Åsa) inte följer något schema eller träna speciellt hårt.
    Vi hinner tyvärr inte och så är vi lite smålata (jo tro det eller ej).
    Att vi närma oss 40 års åldern och två barn gör säkert sitt till.
    Men de jag hjälper är jag mycket seriös med, så där brukar det bli rätt hårt.
    Jag lovar svara så gott jag kan, men då jag har både skriv och lässvårigheter (dyslexi),så kan det bli lite hur som helst.

    Kort för de som inte vet vilka vi är:
    Jag (Fever):
    Har nog gjort närma 50 maraton
    Sprungit allt från 5 km till 6 dagar lopp (över 50 mil).
    Tagit lite SM medaljer i maraton (veteran) och 24-h lopp.

    Åsa
    Har väl gjort över 30 maraton.
    Sprungit allt från 5km till 24-h lopp (pers på 20,3 mil).
    SM medaljer i maraton och halvmaraton (veteran), även i 24-h.
    Två VM har hon gjort (24-h) och är en av tre någonsin i Sverige att ha kommit över 20 mil (kvinna).
    Tillägga med Åsa är att hon började träna överhuvudtaget efter hon var 30 år .

    Så mest erfarenhet har vi, inte så pålästa:o

    #337923
    FEVER wrote:
    Så mest erfarenhet har vi, inte så pålästa:o

    Att läsa sig till kunskaper går snabbt – erfarenhet däremot tar tid att skaffa sig, vilket mao gör det ovärderligt:up:

    #337924

    Kanontråd!

    Jag supinerar när jag springer (tror jag, självdiagnosticerad). Just nu orkade jag inte testa skor på någon av dessa sportaffärer som bara skall sälja på en det värsta.

    Mina frågor angående skor:

    Viktigt med dyra skor?

    Räcker det med en ”neutral sko”, som jag har idag?

    Om man måste göra det – var skall man prova ut skor? vilken kedja tror du är bäst?

    #337925
    Andreas Guiance wrote:
    Att läsa sig till kunskaper går snabbt – erfarenhet däremot tar tid att skaffa sig, vilket mao gör det ovärderligt:up:

    Så sant.
    Så jag/vi återkommer om ett par år, då vi börja närma oss 100 maraton:D

    leiflennart wrote:
    Kanontråd!

    Jag supinerar när jag springer (tror jag, självdiagnosticerad). Just nu orkade jag inte testa skor på någon av dessa sportaffärer som bara skall sälja på en det värsta.

    Mina frågor angående skor:

    Viktigt med dyra skor?

    Räcker det med en ”neutral sko”, som jag har idag?

    Om man måste göra det – var skall man prova ut skor? vilken kedja tror du är bäst?

    .

    Gå testa, så slipper du chansa.
    Oavsett om man springer två eller tjugo mil i veckan är det viktigt att ha ordentliga löparskor för att undvika skador
    Kanske de hittar något du inte hade en aning om.
    Det finns även en del olika typer av skoinlägg.
    standardinlägg som man själv kan köpa och anpassa och speciella som tas fram av en expert.

    Dock så skall man tänka på att det är först när man sprunget någon mil, man börja ändra sitt löpsteg och stil.
    Det är först då man ser de riktiga felen.
    För de som tex håller på med långdistans (maraton och över), så gäller alltså inte chansa och tror att de är bra.
    Läs på lite och gå sedan till ”experterna”, då är det lättare att argumentera.
    De skall ju passa dig och inte alla andra som tydligen ha tyckt den var bra.

    Viktigt med dyra skor?
    Nej
    Räcker det med en ”neutral sko”, som jag har idag?
    De kan du ha att byta med, då det är bra för foten att få jobba med olika material och vikt.
    Men som sagt, gå och kolla upp det, de är du skyldig dig själv (tänk på att du gör en investering i dig själv).

    De flesta kedjor är bra om du själv har en hygglig baskunskap.
    Men löplabbet, Runners store är ju bland de största och har ofta rikligt duktig personal.
    Själv har jag aldrig tagit hjälp, men skickat många av mina klienter dit.

    När jag varit i riktigt bra form, så har jag sprungit i tävlingsskor (är lättare och har mindre dämpning),
    Jag gjorde då 6 och 24-h lopp och hade inga men efter.
    Man får en lätt sko med mycket löpkänsla. Men det inget jag rekommendera att springa i annat än korta och snabba pass eller lopp.
    Det jag rekommendera är att det skall kännas bra från början och gärna två par, så du kan byta ofta.
    Lycka till.

    #337926
    FEVER wrote:
    Så sant.
    Så jag/vi återkommer om ett par år, då vi börja närma oss 100 maraton:D

    .

    Gå testa, så slipper du chansa.
    Oavsett om man springer två eller tjugo mil i veckan är det viktigt att ha ordentliga löparskor för att undvika skador
    Kanske de hittar något du inte hade en aning om.
    Det finns även en del olika typer av skoinlägg.
    standardinlägg som man själv kan köpa och anpassa och speciella som tas fram av en expert.

    Dock så skall man tänka på att det är först när man sprunget någon mil, man börja ändra sitt löpsteg och stil.
    Det är först då man ser de riktiga felen.
    För de som tex håller på med långdistans (maraton och över), så gäller alltså inte chansa och tror att de är bra.
    Läs på lite och gå sedan till ”experterna”, då är det lättare att argumentera.
    De skall ju passa dig och inte alla andra som tydligen ha tyckt den var bra.

    Viktigt med dyra skor?
    Nej
    Räcker det med en ”neutral sko”, som jag har idag?
    De kan du ha att byta med, då det är bra för foten att få jobba med olika material och vikt.
    Men som sagt, gå och kolla upp det, de är du skyldig dig själv (tänk på att du gör en investering i dig själv).

    De flesta kedjor är bra om du själv har en hygglig baskunskap.
    Men löplabbet, Runners store är ju bland de största och har ofta rikligt duktig personal.
    Själv har jag aldrig tagit hjälp, men skickat många av mina klienter dit.

    När jag varit i riktigt bra form, så har jag sprungit i tävlingsskor (är lättare och har mindre dämpning),
    Jag gjorde då 6 och 24-h lopp och hade inga men efter.
    Man får en lätt sko med mycket löpkänsla. Men det inget jag rekommendera att springa i annat än korta och snabba pass eller lopp.
    Det jag rekommendera är att det skall kännas bra från början och gärna två par, så du kan byta ofta.
    Lycka till.

    Tack för ett bra svar :) får väl gå över till närmaste löplabbet och prova fötter och skotyp!

    #337927

    En sak till angående skor.

    Har många vänner som sneglar över och även springer med ”barfota” teknik. Det finns, bland massa annat, en sko från merrell som är formad som en fot.. nästan helt utan sula.

    Funderingen blir då, är ”fottesting” så himla viktigt, med tanke på att många springer utan sulor i stort sett?

    (kom bara att tänka på detta när jag frågat dig angående skor :D)

    #337928

    La en egen tråd om det men kan ju fråga dig Fever!!
    Ska köra Vätternrundan den 17 juni. Jag behöver hjälp att lägga upp träningen. Cykelbiten greppar jag men hur ska jag träna för att öka styrkan? Har inte lyft en vikt sedan i somras! Behöver säkert börja om från början!

    #337929
    leiflennart wrote:
    En sak till angående skor.

    Har många vänner som sneglar över och även springer med ”barfota” teknik. Det finns, bland massa annat, en sko från merrell som är formad som en fot.. nästan helt utan sula.

    Funderingen blir då, är ”fottesting” så himla viktigt, med tanke på att många springer utan sulor i stort sett?

    (kom bara att tänka på detta när jag frågat dig angående skor :D)

    Barfota träning eller träning i extremt lätta skor är ett komplement (för vissa) till din vanliga löpträning .
    Man bör var försiktig i början för att vänja sig.
    Som jag skrev, så är det endast när jag varit i bra form jag användt mig av lätta skor.
    Så börja från grunden och fråga när du skall köpa dina skor, så tror jag du får ett bra svar.
    Det är lite av en inne grej just nu :-)

    Lioness wrote:
    La en egen tråd om det men kan ju fråga dig Fever!!
    Ska köra Vätternrundan den 17 juni. Jag behöver hjälp att lägga upp träningen. Cykelbiten greppar jag men hur ska jag träna för att öka styrkan? Har inte lyft en vikt sedan i somras! Behöver säkert börja om från början!

    Inte riktigt min grej, men kör på:emo-thumb
    Prova dela in styrkepassen i block.

    En månad tung styrka (5-8 reps) och nästa månad 10-12 reps.
    Sista månaden mellan 15-20 reps.
    En eller två veckor innan lite mjölksyreträning (som är en färskvara) och vila helt i fem dagar före tävling.
    Förhoppningsvis sker en superkompensation i kroppen.

    Gäller väl främst benen, men prova gärna hela kroppen.
    Fyra set och mellan 4-5 övningar per muskelgrupp.
    Det går även köra stationsträning, men då kanske med 10-12 övningar (fördelat på över/underkropp).

    lycka till.

    #337930

    Det schemat du la upp där är det något du skulle rekommendera för en nybörjare som ska springa göteborgsvarvet för första gången? Jag är orolig att mina stackars muskler ska åka på stryk om jag börjar löpa allt för mycket!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 34 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.