Fråga Fever om konditionsträning

Home Forums Allmänt om konditionsträning Fråga Fever om konditionsträning

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 31 through 34 (of 34 total)
  • Author
    Posts
  • #337946
    Puppe wrote:
    Okej, tack för svaret, en fråga.. hur mycket löpande kan man göra utan att det är skadligt? hehe, jag älskar verkligen det och det är inte så att jag tränar om jag har ont eller så.

    Detta är nog en av de vanligaste frågor jag får av de jag har i löpgruppen.

    1. Det är individuellt
    2. det är mycket beroende på din nuvarande fysiska nivå
    3. Vill du öka din uthållighetsträning ex från 4 till 5 pass/vecka kan du ju lägga det i en alternativ gren som cykling eller om du kan simma frisim.

    den som ska svara för din upptrappningstakt bör ha mycket godare insikt än vad vi får över nätet.

    generellt vill jag säga att även från början relativt otränade ofta går att träna upp till en frekvens på 3-4 pass i veckan.

    #337947
    Puppe wrote:
    det är inte så att jag tränar om jag har ont eller så.

    Problemet är att även den smärtfria löpningen i överdoser så småningom BLIR smärtsam. Det finns en syn ibland att löpning bara är lite halvdan motion vid sidan av ”riktig” träning och den som påstår det har helt enkelt aldrig löptränat ordentligt.

    Jag har tränat massor av både styrketräning och löpning och när löpningen var som mest slet den träningen absolut mest. Jag tränade på tok för mycket och är skadeförföljd så att det är sanslöst idag. Så trappa upp långsamt. Kör du tre pass på 3 kilometer idag så kör tre pass där ett av dom är antingen 4 kilometer eller 3 kilometer i lite högre tempo nästa vecka. Öka inte distans OCH intensitet samtidigt, välj det ena eller det andra. Se löpträningen som precis lika återhämtningskrävande som styrketräningen. För de allra flesta är maxning i marklyft två dagar i rad väldigt dumt. Samma sak gäller en maxning på 5000 meter exempelvis. Men löpningens slitage är tyvärr mindre påtagligt än styrketräningens och är mer påsmygande över tid.

    Enligt min erfarenhet och utifrån de jag pratat med.

    #337948

    Vad beror håll i magen på?

    Min sambo löptränar just nu inför tjejmilen, men hon har problem med håll (smärtor i magen)
    Hon äter aldrig tidigare än 2-3h före löpning, snabbt eller lugnt tempo spelar heller ingen större roll.

    Hon växlar just nu träningen mellan 5km i snabbt tempo o milen i något lugnare tempo. men samma smärtor/håll kommer oavsett..

    Hon biter ihop o kör men hållet/smärtan släpper inte förän hon slutar springa..

    Har du några bra tips?

    #337949

    Jag själv försöker köra cardio, högintensivt i ungefär 16 – 20min 5ggr i veckan.

Viewing 4 posts - 31 through 34 (of 34 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.