Fråga Fever om konditionsträning

Home Forums Allmänt om konditionsträning Fråga Fever om konditionsträning

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 34 total)
  • Author
    Posts
  • #337931
    Gustaf Lindberg wrote:
    Det schemat du la upp där är det något du skulle rekommendera för en nybörjare som ska springa göteborgsvarvet för första gången? Jag är orolig att mina stackars muskler ska åka på stryk om jag börjar löpa allt för mycket!

    Schemat är faktiskt mer gjort för kampsportare jag jobbat/ar med, där man har behov av både styrka och kondition.
    Det ger både kapacitet att jobba intensivt och uthållighet för att återhämta sig snabbt.

    Det är ingen risk att du springer bort några muskler, så länge du äter rätt.
    Du kommer att se många ”biffar” på loppet och de springer oftast rätt snabbt.
    Lycka till.

    #337932

    Kort bakgrund:
    Jag är en 22årig kille, 183cm, 75kg, HYFSAT vältränad, förmodligen en del med liknande ”stats” som mig själv; 1 x MAX: Benböj 120kg, Bänk 85kg, Milen på 41min. Jag tränar ungefär 5-6dagar / vecka.

    Hur jag ska lägga upp träningen för att pressa milen under 40min samtidigt som jag behåller/ökar övrig styrka?

    Vad jag söker är ett vecko-träningsschema; vilken dag man ska springa vilken distans, när man ska gymma benen e.t.c.

    Grym tråd och tacksam för svar!

    #337933
    eppenjet wrote:
    Kort bakgrund:
    Jag är en 22årig kille, 183cm, 75kg, HYFSAT vältränad, förmodligen en del med liknande ”stats” som mig själv; 1 x MAX: Benböj 120kg, Bänk 85kg, Milen på 41min. Jag tränar ungefär 5-6dagar / vecka.

    Hur jag ska lägga upp träningen för att pressa milen under 40min samtidigt som jag behåller/ökar övrig styrka?

    Vad jag söker är ett vecko-träningsschema; vilken dag man ska springa vilken distans, när man ska gymma benen e.t.c.

    Grym tråd och tacksam för svar!

    Jag rekommendera dig att vända dig, till någon som kan hjälpa dig konkret (som kan träffa dig).
    För mig är det bara siffror, vilket inte alltid stämmer med verkligheten.
    Du måste vara specifik med din träning (tänker mer på löpningen då), vilket gör det lättare att se vad som behöver göras.
    Har du löptränat kontinuerligt under en längre tid?

    Det finns mycket man kan göra för att förbättra sig, men anpassa dig efter dina egna förutsättningar.

    Kort kan jag skriva:
    5 pass, 2 tuffare (8x 1000m), 1 långt (över 90 min) och 2 distans (20-50min).

    För att springa under 40 min, måste du springa fortare än 15 km/h på dina intervaller.
    Styrkan kan du köra som du brukar eller prova det som jag redan skrivit i tråden (ovan).

    Lycka till.

    #337934
    J.v.K wrote:
    inte bara att man får en seriösare look ^^ är det värt pengarna?

    Ja det är värt pengarna. Idrottsspecifika kläder är faktiskt något som underskattas fram tills den dagen man de facto köper in det och märker vilken skillnad det är. Att löpa i ett par säckiga adidasbyxor och en luvjacka är odugligt när du kommer upp i en någorlunda nivå.

    Ska jag vara helt ärlig så är det mer en fråga om identitet, fotbollsgrabbar springer i fotbollsoverallen och kampsportare springer med luvjacka med luvan uppvikt över huvudet. Man ser tydligt på deras löpteknik också, de springer med garden uppe. Handbollsspelare springer med händerna i en hållning som om de står i försvarsposition, fotbollsspelare springer som på fotbollsplanen (det går ofta fort faktiskt men löptekniskt ser det illa ut) och man kan tydligt se gamla joggande gubbar som tidigare sysslat med skidåkning. De stakar med händerna än idag. :) Jag kan direkt på klädsel och löpteknik få en bra bild av vilken idrott vederbörande förmodligen fostrats i.

    Men tillbaka till klädsel! Funktionsmaterial och tights ÄR fördelaktigt. Det finns liksom en anledning till att kläder utformas specifikt för specifik idrott. Att gå från två lager kläder till ett lager kläder (mildare väder) kan jag direkt se i kilometertempo. Samma sak med säckigare kläder kontra tights. Du kan få ett riktigt bra löparställ för en billig peng, exempelvis CRAFT eller Newline. Även Nike och de andra mer allmänna sportmärkena har helt okej grejer.

    #337935
    J.v.K wrote:
    Är ute och går långrundor dagligen, men skall så småningom börja jogga.

    hur viktigt är det med rätt kläder? tänker på löpartights och ”vindjackor”.

    inte bara att man får en seriösare look ^^ är det värt pengarna?

    Bättre svar en Eddie kan man väl knappt få.
    Men jag kan väl sticka in med erfarenheten av just funktionskläder.
    Jag har tränat till 90% på löpband och då aldrig direkt behövt tänka på utrustningen jag använder (regn,snö, is kallt, varmt mm).
    Men på tävlingarna har det varit annorlunda, då vädret har skiftat stort.
    Har sprungit sex timmars lopp i 12 minus och 24-h lopp i ca 37 grader varmt.
    Jag lärde mig att alltid ha ett ombyte (oftast likt det jag sprang i och ett för väderbyte).
    Ett par sockar (som använder än) har jag sprungit med över 30 maraton/ultra.
    Så visst är det viktigt med bra kläder, som gör att du kan springa mer bekvämt.
    Prova gärna ut en bältesväska där man kan bla bära med sig energi eller annat som du akut behöver.
    Det är viktigt att man känner sig bekväm med utrustningen/kläder så man vet att det fungerar.
    De flesta tävlingar jag gjort har jag inte bytt kläder, då de dugt gott (även då jag sprungit i 24-h).

    Tänk på allt du köper en är en investering i dig själv, så snåla inte ;-)

    Lycka till.

    #337936
    leiflennart wrote:
    En sak till angående skor.

    Har många vänner som sneglar över och även springer med ”barfota” teknik. Det finns, bland massa annat, en sko från merrell som är formad som en fot.. nästan helt utan sula.

    Funderingen blir då, är ”fottesting” så himla viktigt, med tanke på att många springer utan sulor i stort sett?

    (kom bara att tänka på detta när jag frågat dig angående skor :D)

    Kunde inte låta bli.
    I lördags sprang jag maraton (4,2 mil) och gjorde det på lite drygt 3 h.
    Tog det lugnt (det var ju tag sedan) och ville bara njuta av loppet.
    Under loppet gick jag även och bytte om då det var varmt.
    I och med att jag skulle ta det lugnt, så hade jag heller inga speciella skor.
    Så jag tog de jag tycker är sköna.
    De typ kasserade och det är inte mycket som håller ihop dem, varken under eller över.
    Alltså skor är viktiga, men kanske inte så viktiga :D

    #337937

    Hemulen1

    Vissa är ju i klart större behov av att testa sin stegisättning. Har du ett någurlunda neutralt steg så kan du ju klara dig utan om du nu önskar.

    Snabb Stegisättning i sig är en av de största faktorerna till snabbare löpning.

    #337938
    Hemulen1 wrote:
    Hemulen1

    Vissa är ju i klart större behov av att testa sin stegisättning. Har du ett någurlunda neutralt steg så kan du ju klara dig utan om du nu önskar.

    Snabb Stegisättning i sig är en av de största faktorerna till snabbare löpning.

    Apropå snabb stegisättning så har jag börjat testa en mer ”forefoot” running teknik. Vad tycker ni övriga löpare om detta? Jag personligen tycker att det går ganska bra.. lite jobbigt att tänka på tekniken hela rundan bara. Sen märker jag att jag hamnar mer med hälen i först när jag blir trött, då forefoot teknik kräver mer ork på något sätt… tydligen ska knäna skonas mer med denna löpteknik.

    Reflektioner?

    #337939

    De 3 bästa tränarna jag haft prioriterade framfotalöpning i stor utsträckning.

    Sedan är det klart en doseringsfråga. Att springa så pass på tå som under ett 100m sprintlopp är ju ogenomförbart på ett millopp. Snabb stegisättning med tyngden på framfoten fungerar dock mycket bra anser jag.

    Frekvensen och snabba fötter är väsentligt. Viss löpskolning med stegringslopp samt stillopp i lätt uppåtlut kan hjälpa med detta.

    Svårt att lära sig springa så dirrekt men testa under intervallpassen och fartträningen så lär du dig. Här kommer en lätt träningssko eller tävlingssko väl till pass. Undvik tävlingsskor om du har problem med skavanker.

    #337940

    Vill bara påminna för de som kanske skall göra något långlopp, att jag gärna hjälper till på ett eller annat sätt.
    befinner ni er i närheten av Varberg, kan ni även hänga på och springa.
    Är ju farthållare nu på Stockholm maraton, så passa på att hänga på;)
    Lycka till alla ni som springer i Gbg.

    #337941

    Hej Fever!

    Jag har ett litet problem som du säkert har en åsikt om i alla fall. Jag köpte ett par löparskor för inte så länge sedan, tyckte dom var otroligt sköna och stadiga, gick en långpromenad i dom och dom funkade kanonbra, eller rättare sagt tills jag provade att springa med dom. Då fick jag skavsår under hålfötterna och nu måste jag hitta på någon lösning på problemet, ska ställa upp i en halvmara i Augusti och då vill man ju inte att något sådant ska sabba. Nu går jag i funderationer om jag ska investera i ett par nya innersulor som var relativt dyra (och kanske inte fungerar) eller om det kanske rent utav är bättre att köpa ett par andra skor (igen)? Löparstrumpor, hur effektiva är dom på att motverka skavsår? Vad är dina erfarenheter när det gäller skavsårsproblem?

    Fråga 2, när det gäller val av underkläder, är även rädd för skavis i ljumskarna, har du något tips där? När jag höll på med simning så smorde man med vaselin på områden som var utsatta för skav, är det en idé eller skippar man helt enkelt småbyxorna?

    #337942
    waco3000 wrote:
    Hej Fever!

    Jag har ett litet problem som du säkert har en åsikt om i alla fall. Jag köpte ett par löparskor för inte så länge sedan, tyckte dom var otroligt sköna och stadiga, gick en långpromenad i dom och dom funkade kanonbra, eller rättare sagt tills jag provade att springa med dom. Då fick jag skavsår under hålfötterna och nu måste jag hitta på någon lösning på problemet, ska ställa upp i en halvmara i Augusti och då vill man ju inte att något sådant ska sabba. Nu går jag i funderationer om jag ska investera i ett par nya innersulor som var relativt dyra (och kanske inte fungerar) eller om det kanske rent utav är bättre att köpa ett par andra skor (igen)? Löparstrumpor, hur effektiva är dom på att motverka skavsår? Vad är dina erfarenheter när det gäller skavsårsproblem?

    Fråga 2, när det gäller val av underkläder, är även rädd för skavis i ljumskarna, har du något tips där? När jag höll på med simning så smorde man med vaselin på områden som var utsatta för skav, är det en idé eller skippar man helt enkelt småbyxorna?

    köp nya skor:emo-thumb
    Spring sakta och fort i dem, funkar de då, funkar dem med säkerhet i tävlingen.
    Jag eller Åsa har aldrig sprungit in skor. Om de funkar när vi testar dem så funkar de på tävling.
    De måste dock sitta skönt och inte finnas tendenser till skav eller att de är trånga (fötter sväller).
    Smörj in fötterna rikligt med vaselin (kan kännas lite skumt) och ha strumpor utan sömmar.
    Ha gärna flera skor att skifta med (då håller de längre)
    Bra underkläder ju ett plus, men rikligt med vaselin eller barnkräm (de är ofta bra mot kroppen då man är känslig).

    Lycka till och återkom gärna med resultat.

    #337943

    Jag har en fråga.

    Jag undrar vad som är en rimlig tid att sikta på när det gäller 1mil, är en rätt oerfaren löpare men klarar av att jogga 1½ timme. Samt vad är en ok tid att jogga 5.2km?

    #337944
    Puppe wrote:
    Jag har en fråga.

    Jag undrar vad som är en rimlig tid att sikta på när det gäller 1mil, är en rätt oerfaren löpare men klarar av att jogga 1½ timme. Samt vad är en ok tid att jogga 5.2km?

    :D Bara att kunna springa är ju för mig en välsignelse.
    Fixar du att jogga i dryga timmen, så borde du ha möjlighet till att springa milen på ca 55-60 min.
    Efter det kan du sakta men säkert spänna bågen och tar dig ner under 50 min.
    Tycker du skall kontakta någon erfaren (inom just löpning), så du gör att rätt från början.
    På så vis får du snabb utveckling, utan att skada dig.
    Tips är DN Stockholm Halvmarathon 2011, där kan du klara loppet under 2 tim och 45 min (förmodligen snabbare).
    Jag är farthållare där, så vi kanske ses.
    Lycka till.

    #337945

    Okej, tack för svaret, en fråga.. hur mycket löpande kan man göra utan att det är skadligt? hehe, jag älskar verkligen det och det är inte så att jag tränar om jag har ont eller så.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 34 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.