Hur mkt cardio kör ni ?

Home Forums Allmänt om konditionsträning Hur mkt cardio kör ni ?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 43 total)
  • Author
    Posts
  • #345291

    Jag kör 2 cykelpass i veckan, varav ett kort på 5,5 mil o ett Distanspass på 10-12mil. :)

    #345292

    Sommartid brukar det bli cyklat, typ till och från gymmet sommartid, 1,3mil totalt typ 1-2 ggr i veckan.

    Vintertid blir det nog mellan 3-7mil skidat per vecka då det finns tillräckligt med snö…

    1-2 korta 30-40min joggingturer brukar jag oxå köra i veckan, speciellt vår och höst, men inte senaste 15mån pga. inflammation i akilles…

    #345293

    Blir oftast ett HIIT-pass i veckan på träningscykel, för jag försöker gå upp i vikt.

    Annars en hel del vardagsmotion, lätt cykling, mycket promenader. Skulle aldrig få för mig att lägga av helt med all ”cardio” helt för att bygga några få gram muskler mer. Löjligt

    #345294
    Madball wrote:
    Löjligt

    Det är väl inget löjligt i det? Inte konstigare än att de som vill satsa helhjärtat på tennis skippar massa fotbollsträning. Jag tycker konditionsträning är både roligt och viktigt så det är inte det att jag känner mig träffad. ;) Men löjligt är det verkligen inte att minimera alla potentiellt hämmande faktorer om man vill satsa helt och fullt på byggning.

    #345295

    Det varierar med motionsträningen. Oftast blir det 1 mil jogging två ggr i veckan. Skulle köra mer om det inte vore för studier och jobb ;) .

    #345296

    Jag löper mellan 2-3 ggr i veckan 5-10 km åt gången.Kan inte tänka mig en vecka utan en löparrunda. Om jag inte hinner löpa 2-3 ggr i veckan och det blir bara en gång då löper jag minst 10 km

    #345297

    Kör löpning/cykling 4-5 gånger i veckan. Blir oftast 90 min löpning eller 60 min cykling.

    #345298

    Inför tävling blir det morgonpromenad/intervaller på cykel 6dag/vekca+20-min efter varje träningspass..
    Men off season-Inget mer än cykla till jobbet

    #345299

    När jag går till hemköp och handlar mat

    #345300
    Eddie Vedder wrote:
    Det är väl inget löjligt i det? Inte konstigare än att de som vill satsa helhjärtat på tennis skippar massa fotbollsträning. Jag tycker konditionsträning är både roligt och viktigt så det är inte det att jag känner mig träffad. ;) Men löjligt är det verkligen inte att minimera alla potentiellt hämmande faktorer om man vill satsa helt och fullt på byggning.

    Visst, om man tävlar inom fitness eller bodybuilding. Men annars känns det lite fånigt att medvetet undvika cardio helt, inte ens cykla utan istället gå max 10 minuter om dagen. Och åka bil i övrigt. Det blir liksom lite autistiskt och självupptaget om man är extrem till den graden egentligen. Om man inte tävlar då, vill säga.

    Tycker Jak.

    #345301

    Jag kör cardio 4-5 gånger i veckan, mest i form av mountainbike. Tror inte cardio är farligt alls för muskelmassan, om man ser till att äta tillräckligt och rätt. Om man nu inte är tungviktare i byggning d.v.s.

    // Calle

    #345302
    Madball wrote:
    Visst, om man tävlar inom fitness eller bodybuilding. Men annars känns det lite fånigt att medvetet undvika cardio helt, inte ens cykla utan istället gå max 10 minuter om dagen. Och åka bil i övrigt. Det blir liksom lite autistiskt och självupptaget om man är extrem till den graden egentligen. Om man inte tävlar då, vill säga.

    Tycker Jak.

    Ja fast det finns ju de som inte tävlar men som VILL göra det också. Bara för att man inte nått målet än innebär det ju inte att man aldrig kommer dit. Och som sagt, jag säger inte emot dig utan reagerar bara på att du nedvärderar beslutet.

    Hatar man konditionsträning och inte finner någon som helst mening med det utifrån sina ambitioner för hälsa och prestation är det inte alls löjligt eller fånigt. Tycker jak. ;)

    Calle Sirén wrote:
    Jag kör cardio 4-5 gånger i veckan, mest i form av mountainbike. Tror inte cardio är farligt alls för muskelmassan, om man ser till att äta tillräckligt och rätt. Om man nu inte är tungviktare i byggning d.v.s.

    // Calle

    Fast hypotesen har inget med energibalansen att göra. Jag utgår alltid från en isonitrogen och isokalorisk jämförelse från början närjag diskuterar styrketräning med eller utan konditionsträning.

    #345303
    Eddie Vedder wrote:
    Fast hypotesen har inget med energibalansen att göra. Jag utgår alltid från en isonitrogen och isokalorisk jämförelse från början närjag diskuterar styrketräning med eller utan konditionsträning.

    Fast då har du lagt till en egen värdering i ditt svar, precis som jag gjorde. Jag menar, det mesta kan ju vara katabolt om man ser krasst på det.
    Cardio är de facto inte speciellt katabolt för muskelmassa om man uppfyller ett antal andra kriterier. Right? ;)

    #345304

    Det handlar inte om att ”cardio” skulle vara katabolt, utan om att det hämmar styrketräningens anabola effekter. Och det är inget ”funkar för mig”, utan så är det bara.

    #345305
    King Grub wrote:
    Det handlar inte om att ”cardio” skulle vara katabolt, utan om att det hämmar styrketräningens anabola effekter. Och det är inget ”funkar för mig”, utan så är det bara.

    Men samtidigt fattar jag inte hur folk lägger så mycket energi på det. Det finns oerhört många toppbyggare som kör och har kört kardio. Det är liksom inte som att om man kör kardio, så är det omöjligt att bli stor.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 43 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.