Hur mkt cardio kör ni ?

Home Forums Allmänt om konditionsträning Hur mkt cardio kör ni ?

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 31 through 43 (of 43 total)
  • Author
    Posts
  • #345306

    5min promenad till/från gymmet i relativt långsamt (beroende på hur mkt pwo man har slängt i sig) tempo, stannar på vägen ibland om man klappar en söt hund eller liknande.

    #345307

    Cardio för mig är den normala vardagsmotionen. Eftersom jag inte äger någon bil blir det cykel vart man än ska och vips är man uppe i minst 20-30 min cykling varje dag och många gånger betydligt mer.

    #345308
    Calle Sirén wrote:
    Cardio är de facto inte speciellt katabolt för muskelmassa om man uppfyller ett antal andra kriterier. Right? ;)

    Nej det är inte katabolt alls. Det handlar inte o att det är katabolt precis som Grub säger. Det är det som ofta är missförståndet dock. Att konditionsträningen skulle ”bränna muskler”. Och det handlar inte om det.

    #345309
    King Grub wrote:
    Det handlar inte om att ”cardio” skulle vara katabolt, utan om att det hämmar styrketräningens anabola effekter. Och det är inget ”funkar för mig”, utan så är det bara.

    Tror du vet att du inte behöver ”sätta åt” mig med ”Funkar för mig”-metodiken, men självklart finns det olika förutsättningar mellan olika människor för att behålla muskelmassa trots konditionsträning.

    #345310
    Eddie Vedder wrote:
    Nej det är inte katabolt alls. Det handlar inte o att det är katabolt precis som Grub säger. Det är det som ofta är missförståndet dock. Att konditionsträningen skulle ”bränna muskler”. Och det handlar inte om det.

    Det håller jag så klart med om. Det handlar snarare om att hämma effekten av styrketräning, point taken.

    #345311

    Totalt mellan 20-40 minuter i samband med styrketräning.

    #345312
    Eddie Vedder wrote:
    Ja fast det finns ju de som inte tävlar men som VILL göra det också. Bara för att man inte nått målet än innebär det ju inte att man aldrig kommer dit. Och som sagt, jag säger inte emot dig utan reagerar bara på att du nedvärderar beslutet.

    Hatar man konditionsträning och inte finner någon som helst mening med det utifrån sina ambitioner för hälsa och prestation är det inte alls löjligt eller fånigt. Tycker jak. ;)

    Ålrajt :) To each his own

    Men konditionsträning behöver ju inte vara timlånga löppass, utan t ex kortare intervallpass

    #345313
    Eddie Vedder wrote:
    Ja fast det finns ju de som inte tävlar men som VILL göra det också. Bara för att man inte nått målet än innebär det ju inte att man aldrig kommer dit. Och som sagt, jag säger inte emot dig utan reagerar bara på att du nedvärderar beslutet.

    Hatar man konditionsträning och inte finner någon som helst mening med det utifrån sina ambitioner för hälsa och prestation är det inte alls löjligt eller fånigt. Tycker jak. ;)

    Ålrajt :) To each his own

    Men konditionsträning behöver ju inte vara timlånga löppass, utan t ex kortare intervallpass. Men det är nästan anaerobt och samtidigt ger det stora konditionsfördelar. win-win

    #345314
    dupper wrote:
    Men samtidigt fattar jag inte hur folk lägger så mycket energi på det. Det finns oerhört många toppbyggare som kör och har kört kardio. Det är liksom inte som att om man kör kardio, så är det omöjligt att bli stor.

    Precis. Gäller att ha en praktisk syn på det och inte fastna i detaljer på cellnivå som kan ge en förvrängd bild.

    Fitnessmänniskor är rätt vältränade och de kör en del konditionsträning.

    #345315
    Madball wrote:
    Fitnessmänniskor är rätt vältränade och de kör en del konditionsträning.

    Och så är de mindre än byggarna också. :)

    #345316
    Eddie Vedder wrote:
    Och så är de mindre än byggarna också. :)

    Det är även välkänt att det är den enda separerande faktorn. ;)

    #345317

    Cyklar och roddar 3 dgr/veckan. Varannan fredag lägger jag till ett minipass på löparbandet och varannan fredag kör jag högre intensitet på cykeln.

    Cykel 60 min/vecka. Dist ca 3.3 mil
    Nivå – 18/20. Varvantal – 65-69. Intensiven är inte medräknad i detta.

    Rodd 45 min/vecka. Dist ca 1 mil
    Nivå – 10/10. Drag/min ca 30.

    Löpning 10 min varannan. Dist ca 1.8 km
    Hastighet – 11km/h.

    Till månadsskiftet skall cykeln upp till nivå 20/20 och samma varvantal.
    Rodden ska få 60 min, återigen, samma antal drag/min.
    Löpningen får ev. en ökning till 12km/h (är väldigt försiktig i min löpning då jag dragits med en långdragen skada)

    Utöver detta tränar jag en del biceps, triceps, rygg och mage.

    Kondisen kör jag samma dag som biceps (inte optimalt, men tränar 3 dgr på gym och 2 dgr på jobbet). På jobbet körs triceps, rygg och mage.

    #345318
    Calle Sirén wrote:
    Det är även välkänt att det är den enda separerande faktorn. ;)

    Japp, den enda. :D

Viewing 13 posts - 31 through 43 (of 43 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.