Är man en bra personlig tränare, dietist ect bara för att man har licens???

Home Forums Artiklar Är man en bra personlig tränare, dietist ect bara för att man har licens???

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 91 through 105 (of 110 total)
  • Author
    Posts
  • #909409

    Är man en bra personlig tränare, dietist ect bara för att man har licens???

    För att bil dietist krävs en treårig högskoleutbildning, är inte så ”bara” och jag tror att det räcker för att ha koll på det mesta inom området.

    bra inlägg annars.

    #909410
    barda wrote:
    Är man en bra personlig tränare, dietist ect bara för att man har licens???

    För att bil dietist krävs en treårig högskoleutbildning, är inte så ”bara” och jag tror att det räcker för att ha koll på det mesta inom området.

    bra inlägg annars.

    Visst är det en bra utbildning ( har lite av kurs litteraturen, i bokhyllan ) , men som i allt annant , Erfarenhet saknas , och den kommer med tiden .

    #909411

    Nej.

    Är man en bra bilförare bara för att man har körkort?

    #909412

    Jag har inge vettigt att säga !

    men hon där på teve, ”du är vad du äter”, tycker hon säger lite underliga saker, som om ditt midjemått är över en exakt gräns (man kan väl ändå ha olika kroppsbyggnad) så ökar chansen med 4000% att du dör av en hjärtattack om 14år, 7 dagar och 34minuter – kan man lyssna på saker hon säger?

    #909413
    Erik__ wrote:
    kan man lyssna på saker hon säger?

    Kan kan man väl. Om man vill höra sanningen? Nej.

    #909414
    Andreas Guiance wrote:
    Kan kan man väl. Om man vill höra sanningen? Nej.

    haha okej där ser man : ) hade mina aningar faktiskt även om jag mina kunskaper är följande kost = saker man kan äta.

    #909415
    Arne Persson wrote:
    Innebär det tramstekniker ala Body Pump o dyl som vissa PT-nissar -or lär ut? Förövrigt så är knappast djupa knäböj knappast en lämplig nybörjarövning. Det där grunda knäböjtramset som lärs ut kan dom lika bra skita i.

    Hej Arne…Det var ett tag sen.. Underbara åsikter du har! Provocerande och hårda. Jag tycker det är härligt med människor som du som verkar kunna precis allt! Och JAG säger inte att du inte kan det, men i min åsikt så tror jag att du skulle vara mer trovärdig om du HADE en utbildning OCH den erfarenheten du har!
    Själv har jag försörjt mig på detta sk ”trendiga” PT-yrke i 10 år…(har lic.)Styrketränat i 20 år och tävlat i alla dicipliner (bodybuildning och fitness) i snart 15 år( inte varje år, men ändå) .. Jag har instruerat BodyPump i över 5 år och yoga i snart 3 år.. Jag har 2 barn och massor med erfarenhet om allt i från graviditet och träning till barn och träning..
    Jag håller mig uppdaterad inom alla områden som har med mitt yrke att göra. Jag och mina kollegor diskuterar vitt o brett om allt som har med träning o kost att göra..

    Jag har fler talet klienter som anlitat mig i snart 3 år regelbundet (2 ggr per vecka) och andra allt ifrån 7-8 år sen till nu…

    Är jag en bra PT?!!! Jag vet att man aldrig blir fulllärd inom yrket. Men det är det som är så häftigt med det hela! Ju mer kurser jag tar och ju mer utmaningar jag tar mig för ju mer jag lär mig…Ju mindre tycker jag att jag kan.. Konstigt!

    Vad jag har insett under alla år är att man kan inte ha ett roligare jobb.. I slutändan så handlar det om att hjälpa människor att må bra. Nå sina mål och framförallt motivera och inspirera… Och bättre belöning kan man inte få!

    En liten undran till dig Arne- har du EGEN erfarenhet av Bodypump? Eller kanske yoga eller funktionellträning? Du säger ju det själv-har man ingen erfarenhet av det så kan man inte heller förstå betydelsen av det!!

    #909416

    Hej,

    Nu har jag läst hela tråden och det finns flera kloka inlägg. I detta inlägg tar jag kanske upp vissa delar som är lite off topic men jag vill ändå förmedla dem.

    En personlig tränare för mig är just personlig. Jag ser alltför många tränare som tillämpar samma metod på alla sina klienter istället för att utgå ifrån klientens förutsättningar och intresse samt ett upplägg som bygger på delmål och slutmål. Lyckligtvis blir inte detta samarbete mellan tränaren och klienten särskilt långvarig eftersom klienten tröttnar. Alla som anlitar Pt:s är inte ute efter att stå på en scen eller få en fitnessfysik. Vissa klienter vill bara ha en träningskompis. Jag vill gratulera er Pt:s där klienten alltid kommer tillbaka, år efter år, för då har du lyckats med det som din klient önskar!:emo-thumb

    Lite egna tankar jag vill förmedla till dig som är eller vill bli Pt/coach:
    Jag är en gammal elev till Arne Person, en väldigt nöjd sådan. Arne lärde mig det viktigaste och det är att tänka själv i sin träning och att ifrågasätta träningstekniker. Det innebär alltså att jag ifrågasätter och väljer att inte använda vissa av dina metoder i min träning, Arne! :D

    Emma Melin skrev en klok mening som påminner mycket om den jag själv brukar ställa mig: Hur kommer det sig att ju mer jag lär mig desto mindre tycker jag att jag kan? Det jag i allafall har lärt mig hittills är att det finns olika vägar till samma mål. Jag lyssnar gärna till olika skolor och plockar ut de godbitar jag anser kan vara en värdefull ingrediens i min träning eller instruktion till vänner och bekanta. Alltså, jag anser att det egentligen inte spelar så stor roll vilken av utbildningarna man egentligen väljer. Det viktiga är att man är kritisk och alltid intresserad av att lära sig olika tekniker för att kunna bistå klienten på bästa sätt. Det betyder alltså att jag anser att en utbildning inte räcker men kan vara en bra grund inför ditt mål att bli en Pt. Du blir en Pt av erfarenhet, såväl teoretisk som praktisk.

    Du som redan är verksam PT/coach i någon form, oavsett vilka principer du än tillämpar, vill jag påminna dig om en liten men ack så viktig detalj; hur mår din klient efter passet eller efter tävlingen?

    För dig som arbetar med tävlingsinriktade klienter:
    Det är då man ser vilken PT som använder hjärtat i sitt yrke och vem som tänker på snabba cash eller vill visa hur bra de är eftersom de har tävlat själva eller tränat/coachat i så ofantligt många år.

    Du som coachar en kille eller tjej som tävlar sin första, andra eller kanske femte gång, glöm inte bort din klient/adept efter tävlingen.

    I vår sport är det särskilt viktigt då det är många tankar som måste rensas, allt ifrån vad vätskeansamlingar innebär inkl viktuppgång till att bearbeta nederlag eller ”bara” att komma ner på jorden och återvända till vardagen. Förbered gärna klienten innan tävlingsdagen med hur det kan kännas efteråt och ditt mentala stöd behövs verkligen. Här är det bra med egen tävlingserfarenhet. Vissa behöver hjälpen i ett par dagar och vissa kan behöva din hjälp i flera månader.
    Hur många tjejer och killar därute återhämtar sig aldrig efter sin tävling såväl psykiskt som fysiskt? Många! Hur ska klienten nu lägga upp sin träning inför nästa utmaning? När är det lämpligt fysiskt och psykiskt för just din klient att tävla igen? (Tävla är jätteroligt men tycker din själ och kropp att det är lika kul?) Alltför många blir bara dumpade efter tävlingsdagen.

    Alltså, följ din klient hela vägen och inte bara halva!

    Med vänliga hälsningar
    Mirjana Ivanic
    (Jag är inte Personlig tränare till yrket utan brinner bara för min sport och drar mitt strå i stacken genom att hjälpa till utan några ekonomiska intressen.)[/b]

    #909417

    Tycker den kritiken är underbar. Den stämmer ju faktiskt i vissa fall.

    Kritik är alltid viktigt och nödvändig för utvecklingen. Som PT eller vad det än är så får man aldrig slå undan kritiken när den kommer. Det gäller att lyssna och se sen vara ärlig mot sig själv. Tycker du inte att det stämmer kan du lägga det åt sidan. Annars får man ta sig en funderare över det hela.
    Bara man aldrig fnyser över den utan reflektion.

    #909418
    William Dester wrote:
    Nej.

    Är man en bra bilförare bara för att man har körkort?

    Precis!

    En bra PT är för mig en person som tillämpar olika saker för sin klients förutsättningar och mål. Man ska kunna blanda sina egna erfarenheter med det man lärt sig i skolan och på diverse kurser. Och man bör även kunna motivera sina klienter när deras motivation tryter.

    #909419
    Emma Melin wrote:
    Hej Arne…Det var ett tag sen.. Underbara åsikter du har! Provocerande och hårda. Jag tycker det är härligt med människor som du som verkar kunna precis allt! Och JAG säger inte att du inte kan det, men i min åsikt så tror jag att du skulle vara mer trovärdig om du HADE en utbildning OCH den erfarenheten du har!
    Själv har jag försörjt mig på detta sk ”trendiga” PT-yrke i 10 år…(har lic.)Styrketränat i 20 år och tävlat i alla dicipliner (bodybuildning och fitness) i snart 15 år( inte varje år, men ändå) .. Jag har instruerat BodyPump i över 5 år och yoga i snart 3 år.. Jag har 2 barn och massor med erfarenhet om allt i från graviditet och träning till barn och träning..
    Jag håller mig uppdaterad inom alla områden som har med mitt yrke att göra. Jag och mina kollegor diskuterar vitt o brett om allt som har med träning o kost att göra..

    Jag har fler talet klienter som anlitat mig i snart 3 år regelbundet (2 ggr per vecka) och andra allt ifrån 7-8 år sen till nu…

    Är jag en bra PT?!!! Jag vet att man aldrig blir fulllärd inom yrket. Men det är det som är så häftigt med det hela! Ju mer kurser jag tar och ju mer utmaningar jag tar mig för ju mer jag lär mig…Ju mindre tycker jag att jag kan.. Konstigt!

    Vad jag har insett under alla år är att man kan inte ha ett roligare jobb.. I slutändan så handlar det om att hjälpa människor att må bra. Nå sina mål och framförallt motivera och inspirera… Och bättre belöning kan man inte få!

    En liten undran till dig Arne- har du EGEN erfarenhet av Bodypump? Eller kanske yoga eller funktionellträning? Du säger ju det själv-har man ingen erfarenhet av det så kan man inte heller förstå betydelsen av det!!

    Hej Emma!

    Tack för dina åsikter!:) Jag skall här försöka besvara dom.

    Angående utbildning så är jag mycket glad att jag gått den hårda vägen sedan jag som 12 åring (1970) började min träningsbana och gjorde alla fel som tänkas kan. Den erfarenheten är ovärderlig för mig. Jag har viss anatomiutbildning som jag har mixat ihop med mina och andras erfarenheter. Att jag inte har gått någon styrd utbildning är jag idag mycket glad för eftersom jag har kunskapen? och förmågan till kritiskt och ifrågasättande analyserande. Dessutom har jag en mer vetenskaplig bana (bl.a som doktorand) så jag känner till vetenskapens spelregler.

    Jag tror att min ”utbildning” är djupare än dom flesta pt:are. Dessutom har jag faktiskt varit instruktör sedan 1978 så viss erfarenhet av instruktörsyrket har jag också. Både vad det gäller instruera, utbilda instruktörer seminarier mm.

    Jag brukar självfallet nämna på mina kurser att man aldrig blir fullärd! Jag har dock träffat på flertalet nybakade PT:are som uppenbarligen trott att dom plötsligt blivit fullärda efter en kurs! Inte illa!;)

    Det är ju klart att de motiv som du anför ger alla seriösa instruktörer den inre tillfredställelsen när dom får nöjda klienter att bli friskare och vitalare.

    JAg tog redan 1999 fram ett alternativ till Bodypump och deras kopior eftersom jag tyckte och fortfarande tycker att många av deras tekniker är helt undermåliga! Specillt illa är det när dessa käcka utövare går sedan ut på gymen och sätter myror och osäkerhet i alla stackars nybörjare.
    I mitt koncept fick dom lära sig riktiga bentover rowing, marklyft, knäböj, osv osv. Sätter gärna in några sidor här vid behov ut mina kompendier. Dessutom fick ALLA utövare hem sitt kompendium så dom kunde träna sina tekniker även hemma. Dessa kompendier visa även vanliga fel mm.
    Så nog känner jag till BodyPump mm alltid.

    #909420
    Emma Melin wrote:
    Hej Arne…Det var ett tag sen.. Underbara åsikter du har! Provocerande och hårda. Jag tycker det är härligt med människor som du som verkar kunna precis allt! Och JAG säger inte att du inte kan det, men i min åsikt så tror jag att du skulle vara mer trovärdig om du HADE en utbildning OCH den erfarenheten du har!
    Själv har jag försörjt mig på detta sk ”trendiga” PT-yrke i 10 år…(har lic.)Styrketränat i 20 år och tävlat i alla dicipliner (bodybuildning och fitness) i snart 15 år( inte varje år, men ändå) .. Jag har instruerat BodyPump i över 5 år och yoga i snart 3 år.. Jag har 2 barn och massor med erfarenhet om allt i från graviditet och träning till barn och träning..
    Jag håller mig uppdaterad inom alla områden som har med mitt yrke att göra. Jag och mina kollegor diskuterar vitt o brett om allt som har med träning o kost att göra..

    Jag har fler talet klienter som anlitat mig i snart 3 år regelbundet (2 ggr per vecka) och andra allt ifrån 7-8 år sen till nu…

    Är jag en bra PT?!!! Jag vet att man aldrig blir fulllärd inom yrket. Men det är det som är så häftigt med det hela! Ju mer kurser jag tar och ju mer utmaningar jag tar mig för ju mer jag lär mig…Ju mindre tycker jag att jag kan.. Konstigt!

    Vad jag har insett under alla år är att man kan inte ha ett roligare jobb.. I slutändan så handlar det om att hjälpa människor att må bra. Nå sina mål och framförallt motivera och inspirera… Och bättre belöning kan man inte få!

    En liten undran till dig Arne- har du EGEN erfarenhet av Bodypump? Eller kanske yoga eller funktionellträning? Du säger ju det själv-har man ingen erfarenhet av det så kan man inte heller förstå betydelsen av det!!

    Hej Emma!

    Tack för dina åsikter!:) Jag skall här försöka besvara dom.

    Angående utbildning så är jag mycket glad att jag gått den hårda vägen sedan jag som 12 åring (1970) började min träningsbana och gjorde alla fel som tänkas kan. Den erfarenheten är ovärderlig för mig. Jag har en ganska djup och bred anatomiutbildning som jag har mixat ihop med mina och andras erfarenheter. Att jag inte har gått någon styrd instruktörsutbildning är jag idag mycket glad för eftersom jag har kunskapen? och förmågan till kritiskt och ifrågasättande analyserande. Dessutom har jag en mer vetenskaplig bana (bl.a som doktorand) så jag känner till vetenskapens spelregler.

    Jag tror att min ”utbildning” är djupare än dom flesta pt:are. Dessutom har jag faktiskt varit instruktör sedan 1978 så viss erfarenhet av instruktörsyrket har jag också. Både vad det gäller instruera, utbilda instruktörer seminarier mm.

    Jag brukar självfallet nämna på mina kurser att man aldrig blir fullärd! Jag har dock träffat på flertalet nybakade PT:are som uppenbarligen trott att dom plötsligt blivit fullärda efter en kurs! Inte illa!;)

    Det är ju klart att de motiv som du anför ger alla seriösa instruktörer den inre tillfredställelsen när dom får nöjda klienter att bli friskare och vitalare.

    JAg tog redan 1999 fram ett alternativ till Bodypump och deras kopior eftersom jag tyckte och fortfarande tycker att många av deras tekniker är helt undermåliga! Specillt illa är det när dessa käcka utövare går sedan ut på gymen och sätter myror och osäkerhet i alla stackars nybörjare.
    I mitt koncept fick dom lära sig riktiga bentover rowing, marklyft, knäböj, osv osv. Sätter gärna in några sidor här vid behov ut mina kompendier. Dessutom fick ALLA utövare hem sitt kompendium så dom kunde träna sina tekniker även hemma. Dessa kompendier visa även vanliga fel mm.
    Så nog känner jag till BodyPump mm alltid.

    Vänligen

    Arne P.

    #909421

    Stryk det översta inlägget. :)

    #909422

    Hej Arne igen..:)

    Tack för ditt uförliga svar! Jag har stor respekt till all erfarenhet och kunskap du besitter!! Bara att gratulera!!

    Ang Bodypumpen… Det jag inte riktigt förstår är vad är det som ”suger” ang tekniken i bodypumpen?
    Jag tycker att det är bra koncept för alla, både nybörjare och erfarna, där man rent tekniskt har satt riktlinjer för att minimera skaderisken.
    Den utvecklas ständigt för att bli effektivare och bättre på alla plan.
    Jag vill också påpeka att det finns runt 50 000 lic. bodypump instruktörer runt om i HELA världen.( Bodypumpen kommer ju från Nya Zeeland, där koreografin fortfarande görs.) Och runt 4 miljoner människor som utövar denna träningsform varje vecka… Alla dessa kan inte ha fel!!??
    Eller…Det ska väl inte jag döma, men jag tror och vet samtidigt att med alla dessa ögon som bodypumpen har på sig och med alla duktiga människor som står bakom den, så ÄR detta en mycket tuff och säker träningsform. OM man följer instruktionerna vill säga!;)

    //Emma

    Arne Persson wrote:
    Hej Emma!

    Tack för dina åsikter!:) Jag skall här försöka besvara dom.

    Angående utbildning så är jag mycket glad att jag gått den hårda vägen sedan jag som 12 åring (1970) började min träningsbana och gjorde alla fel som tänkas kan. Den erfarenheten är ovärderlig för mig. Jag har en ganska djup och bred anatomiutbildning som jag har mixat ihop med mina och andras erfarenheter. Att jag inte har gått någon styrd instruktörsutbildning är jag idag mycket glad för eftersom jag har kunskapen? och förmågan till kritiskt och ifrågasättande analyserande. Dessutom har jag en mer vetenskaplig bana (bl.a som doktorand) så jag känner till vetenskapens spelregler.

    Jag tror att min ”utbildning” är djupare än dom flesta pt:are. Dessutom har jag faktiskt varit instruktör sedan 1978 så viss erfarenhet av instruktörsyrket har jag också. Både vad det gäller instruera, utbilda instruktörer seminarier mm.

    Jag brukar självfallet nämna på mina kurser att man aldrig blir fullärd! Jag har dock träffat på flertalet nybakade PT:are som uppenbarligen trott att dom plötsligt blivit fullärda efter en kurs! Inte illa!;)

    Det är ju klart att de motiv som du anför ger alla seriösa instruktörer den inre tillfredställelsen när dom får nöjda klienter att bli friskare och vitalare.

    JAg tog redan 1999 fram ett alternativ till Bodypump och deras kopior eftersom jag tyckte och fortfarande tycker att många av deras tekniker är helt undermåliga! Specillt illa är det när dessa käcka utövare går sedan ut på gymen och sätter myror och osäkerhet i alla stackars nybörjare.
    I mitt koncept fick dom lära sig riktiga bentover rowing, marklyft, knäböj, osv osv. Sätter gärna in några sidor här vid behov ut mina kompendier. Dessutom fick ALLA utövare hem sitt kompendium så dom kunde träna sina tekniker även hemma. Dessa kompendier visa även vanliga fel mm.
    Så nog känner jag till BodyPump mm alltid.

    Vänligen

    Arne P.

    #909423
    Emma Melin wrote:
    Hej Arne igen..:)

    Tack för ditt uförliga svar! Jag har stor respekt till all erfarenhet och kunskap du besitter!! Bara att gratulera!!

    Ang Bodypumpen… Det jag inte riktigt förstår är vad är det som ”suger” ang tekniken i bodypumpen?
    Jag tycker att det är bra koncept för alla, både nybörjare och erfarna, där man rent tekniskt har satt riktlinjer för att minimera skaderisken.
    Den utvecklas ständigt för att bli effektivare och bättre på alla plan.
    Jag vill också påpeka att det finns runt 50 000 lic. bodypump instruktörer runt om i HELA världen.( Bodypumpen kommer ju från Nya Zeeland, där koreografin fortfarande görs.) Och runt 4 miljoner människor som utövar denna träningsform varje vecka… Alla dessa kan inte ha fel!!??
    Eller…Det ska väl inte jag döma, men jag tror och vet samtidigt att med alla dessa ögon som bodypumpen har på sig och med alla duktiga människor som står bakom den, så ÄR detta en mycket tuff och säker träningsform. OM man följer instruktionerna vill säga!;)

    //Emma

    Hej Emma!

    Tack för dina komplimanger!

    Nu ang. Bodypumpen. Där är en massa tekniker som jag inte tycker har med seriös styrketräning på gymet att göra. Tex. på tok för grunda knäböj, fixerad vid rygg vid bent over rowing (i praktiken armdrag), RAKA handleder vid pressövningar (sanslöst!), Halva marklyft, Oparallella fötter vid tex bicepsurl mm mm.
    Jag beundrar Les Mills som en lysande affärsman och inget mer. Hans koncept går ju ut på att centralstyra hela världen från Nya Zeeland och inte tillåta någon avvika från hans musik eller rörelser. Bländande affärsidé!!!:up:
    Hans skall dessutom ha en eloge för magnifik marknadsföring som i stort sett slagit undan fötterna på nästan alla andra som försökt komma in i branchen. Tänk dig själv vilka groteska summor han kammar hem med sitt koncept. Man bugar!

    Sedan att det är en massa som tränar BodyPump behöver ju inte säga så mycket om dess förträfflighet, snarare glimrande marknadsföring. Hur många i världen dricker tex inte CocaCola? Det är ju knappast den bästa drycken att dricka eller hur? Vatten, fosforsyra och diverse smakämnen mm. Säljes dock i enorma mängder tack vare glimrande reklam.;)

    Vänligen

    Arne P.

Viewing 15 posts - 91 through 105 (of 110 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.