Debatt om träningsvärk, muskelvärk och DOMS

Home Forums Artiklar Debatt om träningsvärk, muskelvärk och DOMS

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 73 total)
  • Author
    Posts
  • #454967

    Det va la härligt o höra att Body Pump tog musten ur dig… bra med varierande träning lilla gubben! Kör ett par gånger till så du får ett fulländat pass som merit!! hi hi

    #454968
    gosh wrote:
    Ja det kan vi förklara ;), du har aldrig haft riktig träningsvärk

    Jag tillhör typen som nästan aldrig har träningsvärk , det som ändå ger värk är tunga negativa övningar , men har aldrig funderat djupare på orsaken.

    #454969

    Hör kanske inte till denna tråd, men hittade detta om IGF-1,

    ”Höga halter av tillväxthormonet IGF-1 ökar risken för prostatacancer. Det är slutsatsen av en Umeå-studie som redovisas i senaste numret av Journal of The National Cancer Institute.

    En studie av blodprover från Medicinska Biobanken vid Norrlands universitetssjukhus av 149 män som utvecklat prostatacancer och en kontrollgrupp med 298 män utan cancersjukdom, visade att nivåerna av insulin-like growth factor 1, IGF-1, var högre hos de män som utvecklade prostatacancer. Risken för denna cancerform var 50% högre för männen med de högsta halterna av IGF-I i blodet. För de som både var under 59 år och hade höga halter av IGF-1 var risken för prostatacancer fyrfaldigt ökad. ”

    #454970

    jag tror att man får träningsverk för att muskeln inte är van vid övning / vikt..
    om man inte får det kan det bero på att du inte tagit i hårt eller för att muskeln e van vid denna vikt / övning.. för att få träningsverk ska man chocka muskeln t.ex byta övningar då och då, köra lättare / tyngre ( det är detta som leder till muskeltillväxt )
    iallafall efter mina erfarenheter så är det så..tränar du en period med samma vikt / övning får du ingen träningsverk till slut..

    #454971

    Har en fråga angående träningsvärk av graden ett och två. Vad beror det på att denna träningsvärk uppstår vid olika tidpunkter för olika personer? Vad jag antar är vanligast är att få träningavärk 2 dagar efter eller iaf mer än 24 h senare. För mig uppkommer det direkt dagen efter eller på kvällen om jag tränar tidigt under dagen. Syrran har likadant. Kan det vara genetiskt? Återhämtar sig kroppen snabbare om man får träningsvärken snabbare? Vore ju trevligt isf ;)

    En till fråga till er som menar att träninsvärken enbart är av ondo. Menar ni att ni aldrig får träningsvärk? Kan ni öka vikter/reps etc. utan att känna av det senare?

    #454972

    Om jag adderar lite vikt vid varje träningstillfälle, alternativt byter övningar så borde det alltså klaffa… Jag upplever inte att jag får någon träningsvärk om jag tex kör på 70 kg i bänk gentemot 65 i passet innan… Jag tror dock att tunga övningar med långsam negativ fas (?) ger mer träningsverk, tex knäböj, benpress och liknande. Borde man då köra även bänk med mycket långsam negativ fas, jag vet att man skall gå långsammare på tillbakavägen än upp, skall man överdriva detta i strävan efterv träningsvärk då med en bieffekt att man ej klarar lika många rep på vikten i fråga?:what: Bartoll du verkar ha fetkoll:)

    #454973
    Warrior wrote:
    Jag anser snarare att om man får träningsvärk så har man överansträngt sig lite för mycket, ungefär som när man blir bränd då man solar för mycket. Varför träningsvärk uppstår är för att man har orskat en skada i muskeln, till den grad att man medvetet kan känna av det. Skador uppstår hela tiden…

    Om du läst hela tråden här hade du förstått att det inte är så att träningsvärk uppstår då man överansträngt sig för mycket.

    #454974

    Mycket intressnat att läsa bra skrivet :emo-thumb

    #454975

    Jag har tränat kroppsbyggning på amatörnivån i många år.
    Jag gillar mycket denna sport, det är mycket stora utmaning att få ökad volym. För en konstnär är det lättare att lägga på en extra lera på statyn än själva kroppen, detta sa Arnold på filmen ”Pumping Iron” !
    Okey, nu ger jag in på denna högintressanta debatten!

    Jag har ett behov av träningsvärket ! Är det ett slags drog ?
    När man tränar regelbundet under ett långt tid blir det inga träningsvärk längre, jag har då under tiden ökat i volym fint, men hamnat på ett läget där jag orkar inte att öka vikterna mera, samma vikt hela tiden, dvs inga viktökningar o samtidigt slut på träningsvärk. Jag vill ströva efter träningsvärk. T.ex. min beceps har ingen träningsvärk längre, jag kämpar o kämpar, men inget effekt (ingen träningsvärk) Då attackerar jag biceps mera reps och varierande utförande, då får jag träningsvärk. Sedan ser jag mer volym av min biceps när den fått vila från träningsvärket.De så kallas experterna kan påstå att undvika lätta träningsvärk är bra. Jag håller inte med ! Skaffa lätta träningsvärk är bra för att få volymen ! Det får inte bli utan träningsvärk när kroppen blivit van vid månader av träning.Det ska strävas efter att lura kroppen att framkalla celldelning i muskel hela tiden, genom att låta muskel arbeta med olika belastning (variera träning) Sjävklart ska träningsvärk uppkomna efter det:emo-thumb
    Om jag är påläst om detta ämne, nej, men genom att lära sig av min kroppens reaktioner har jag anpassat träningen efter det. Men jag är lyhörd av er. Det är detta forum till för det :p

    #454976

    Om jag är påläst om detta ämne, nej, men genom att lära sig av min kroppens reaktioner har jag anpassat träningen efter det. Men jag är lyhörd av er. Det är detta forum till för det :p[/QUOTE]

    Skönt att det finns folk som fortfarande lär känna, lyssnar på sin kropp och inte bara strävar efter läsa sig till all kunskap. Visst är det bra med forskning men nya rön dyker upp hela tiden och det som är sanning i dag behöver nödvändigtvis inte vara det i morgon. :emo-thumb

    #454977

    Gosh, som brukar vara både kunnig och saklig har i den här tråden missat några avgörande aspekter:

    1. Han har ett hypoteiskt resonemang runt kring evolutionsteori vilken, i just det här fallet, lider gravt av önsketänkande. Därmed inte sagt att jag inte tror på Darwin eller att sättet som Gosh resonerar på är osakligt.

    2. Förutsättningen i resonemanget är att DOMS uppstår som en önskan av kroppen att inte belastas. Det kan äga sin riktighet, men förklarar inte alls varför DOMS uppstår långt efter (ett till två dygn) det att ansträngningen är slutförd. En förväxling av inflammation som nästan alltid uppstår inom timmar efter ansträngning får man förmoda?

    3. Följdriktligen stupar även ”kroppens önskan”-resonemanget på det att DOMS de facto avtar vid ansträngning och till och med helt försvinner eller i alla fall lindras. Jämför gärna det mot trauma eller inflammationer som tilltar vid direkt ansträngning.

    För närvarande är det ingen studie som kullkastat den vid Umeå Universitet och trots att den saknar dignitet eller har testats av andra auktoriteter så bör man lägga i korgen att just Umeå Universitet ligger väldigt långt framme i radiologisk muskelforskning. Kanske den inte klarar forskarvärldens argusöga, men för närvarande är den det mest insiktfulla svaret på DOMS-gåtan.

    Lizard

    #454978

    Jag har fått för mig att träningsvärk får man (endast?) av negativ (heter det så?) belastning, dvs. när man håller emot.

    #454979
    Sami123 wrote:
    jag tror att man får träningsverk för att muskeln inte är van vid övning / vikt..
    om man inte får det kan det bero på att du inte tagit i hårt eller för att muskeln e van vid denna vikt / övning.. för att få träningsverk ska man chocka muskeln t.ex byta övningar då och då, köra lättare / tyngre ( det är detta som leder till muskeltillväxt )
    iallafall efter mina erfarenheter så är det så..tränar du en period med samma vikt / övning får du ingen träningsverk till slut..

    Hej sami123 du har helt rätt i det du säger,jag håller med till hundra procent.:emo-thumb
    MR HOMER SIMPSON

    #454980

    Av mina 16 års erfarenhet av träning på elitnivå (hockey, bandy, fotboll, slalom) drar jag denna slutsats.

    Varje gång man haft ett uppehåll på några veckor och drar i gång igen med träning så spelar det ingen roll hur hårt och vad du kör för att det skall resultera i träningsverk, och då snackar vi steg 3 träningsverk oftast….
    Efter några veckor försvinner det. Detta kan bero till stor del på att man inte är rätt förberedd oxå, mat, sömn etc. (Lätt att slappna av efter en hel säsong)
    När man sedan efter drygt 1 månad ändrar och ökar dosen träning eller ökar belastningen så kommer träningsverken tillbaka..osv…osv…
    När man sedan tränat i 3-4 månader så skall det till mycket extrem förrändring i upplägget för att träningsverken skall komma.

    Man kan dock få bra med träningsverk av massage istället…

    Slutsats: Jag är övertygad om att träningsverken är någon form av muskel-förberedelse, anpassning för ny belstaning av samma art.
    Gör du något oväntat, vad det än må vara så kommer träningsverken igen.
    (Jag fick träningsverk sist jag spelade Playstation i 2 timmar)

    #454981

    hahahahaha

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 73 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.