Debatt om träningsvärk, muskelvärk och DOMS

Home Forums Artiklar Debatt om träningsvärk, muskelvärk och DOMS

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 73 total)
  • Author
    Posts
  • #454982

    Artiklar och Hall of Fame är inte rätt delforum att posta trams i.

    Med anledning av borttagna inlägg.[/b]

    #454983

    Människan är inte anpassad ens till slås med tigrar eller vad någon skrev. Den allra största delen av födan under stenåldern kom från samlande av växer, rötter osv.

    Ji-Guo Yus avhandling på Umeå universitet skiljer inte på träningsverk och riktig DOMS som Bartoll verkar göra. Inte enligt den sammanfattning jag läst i alla fall. Där skriver man om DOMS: ”symtomen varierar från lätt ömhet till allvarlig och rörelsehindrande smärta”. Är Bartolls indelning av grader av träningsverk underbyggd eller dina egna erfarenheter från praktisk träning?

    Någon skrev att det känns mer logiskt och smärtan kommer från nedbrytning underträning än av uppbyggnad. Det kan ju iofs vara sant. Men hur förklarar man då att man kan träna lätt med träningsvärk och då tom minska smärtan?
    Då tycker jag Ji-Guo Yus avhandling är mer logiskt då det gäller träning när man har träningsvärk. Om musklerna vore trasiga av nedbrytning borde det ju logiskt sett göra göra ont, förvärras vid träning med träningsvärk.
    Yus teori rimmar bättre med det fenomenet:
    ”Det rör sig alltså inte, som man tidigare trott, om en skada på utan snarare en förstärkning av muskelfibrerna. Det förklarar också det faktum att ytterligare träning inte förvärrar besvären vid DOMS.”

    #454984
    Pilen wrote:
    Jag har fått för mig att träningsvärk får man (endast?) av negativ (heter det så?) belastning, dvs. när man håller emot.

    Korrekt.
    Enbart genom excentrisk träning.

    #454985

    Enligt en svensk studie lett av landslagsläkaren Sven Jönhagen så har dom via microdialys hittat ett neuropeptin som heter CGRP som förekommer vid träningsvärk. Detta peptin skapar själva smärtan i muskeln då det är en smärtmediator(Vid injektion i en muskel av detta ämne skappas smärtan av träningsvärk).
    Dessa neuropeptider är även med i själva uppbyggnaden av proteinet i musklerna.

    #454986

    Visste inte att läkarna hade ett landslag:D

    #454987
    Kvicket wrote:
    Korrekt.
    Enbart genom excentrisk träning.

    Så för att få ordentlig träningsverk i musklerna, ( om man nu vill ha det ) så ska man hålla i mot ordentligt och sänka vikten sakta under t.ex Hantelcurl ?.. Korrekt ?

    #454988

    Korrekt.

    #454989

    Postar ett litet utdrag ur senaste Läkartidningen som nog kan vara intressant för många:

    ”NYA RÖN

    Träningsvärk minskar inte genom stretchning

    Britta Lindström
    docent

    Gunnevi Sundelin
    professor; båda institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, Sjukgymnastik, Umeå universitet
    I en nyligen utkommen Cochraneöversikt har en metaanalys visat att det saknas bevis för att stretchning hos unga, friska individer skulle vara en bra metod för att förebygga träningsvärk. Resultaten visade också att det inte hade någon betydelse för smärtintensiteten om stretchningen utfördes före eller efter avslutad aktivitet.
    Genomgången baserades på studier som alla ansågs uppfylla kriterier för att betraktas som kvalitetsmässigt hållbara. Smärtan mättes genomgående med visuell analog skala (VAS), vilket möjliggjorde en metaanalys med följande evidensvärdering: I nio av de tio studierna genomfördes både interventionen och stretchningen under kontrollerade former i laboratoriemiljö. Positivt med laboratoriemiljön var att man kunde kontrollera stretchningens utförande. Man kan ha invändningar mot det specifika sättet att åstadkomma träningsvärk, som kanske inte är helt överförbart till praktisk verklighet. Den stretchning som används i olika sammanhang sägs kunna förebygga bla skador, minska smärta och öka rörlighet. På 1960- och 1970-talen fanns uppfattningen att muskelsmärta berodde på muskelspasm, och stretchning användes då i tron att man kunde minska och förhindra träningsvärk. Det visade sig vara en felaktig teori.
    Senare forskning har visat att extrem förlängning av sarkomererna i muskelfibern kan orsaka smärta/träningsvärk. Om detta är fallet skulle stretchning i syfte att öka antalet sarkomerer i muskelfibern eller åstadkomma en förlängning och anpassning av senstrukturer vara gynnsamt enbart hos personer med mycket strama muskler. Stretchning skulle då behöva upprepas under månader till flera år.
    Slutsatsen är att stretchning inte förhindrar eller lindrar träningsvärk. Ytterligare studier för att förstärka evidensen anser författare inte vara nödvändigt. Det är dock viktigt att påpeka att litteraturgranskningen inte belyser stretchningens betydelse för att förebygga skada, för att utföra rörelser eller för att åstadkomma välbefinnande.

    Herbert RD, et al. Stretching to prevent or reduce muscle soreness after exercise [review]. Cochrane Database Syst Rev. 2007;(4):CD004577.”

    #454990

    Är det endast jag som tycker att kyla och värme har en påverkan på träningsvärken?

    Jag känner att jag får mycket mer träningsvärk på vintern än på sommaren.
    Om du tex, lägger ett varmt föremål där du har träningsvärk så släpper den ett litet tag, det får mig att tro om du sover kallt eller liknande så kan du ha större chans att få träningsvärk.

    #454991
    Kvicket wrote:
    Korrekt.
    Enbart genom excentrisk träning.

    Håller emot gör du väll alltid när du tränar gym 😥

    #454992
    Marvid wrote:
    Är det endast jag som tycker att kyla och värme har en påverkan på träningsvärken?

    Jag känner att jag får mycket mer träningsvärk på vintern än på sommaren.
    Om du tex, lägger ett varmt föremål där du har träningsvärk så släpper den ett litet tag, det får mig att tro om du sover kallt eller liknande så kan du ha större chans att få träningsvärk.

    Värme och kyla är smärtlindrande, bland annat genom att smärtan hämmas på ryggmärgsnivå (grindteorin). Tror inte att DOMS påverkas av om du sovit kallt innan aktivitet.

    #454993

    Är det bara jag som tycker träningsverk är otroligt skönt?

    #454994
    Marvid wrote:
    Är det endast jag som tycker att kyla och värme har en påverkan på träningsvärken?

    Jag känner att jag får mycket mer träningsvärk på vintern än på sommaren.
    Om du tex, lägger ett varmt föremål där du har träningsvärk så släpper den ett litet tag, det får mig att tro om du sover kallt eller liknande så kan du ha större chans att få träningsvärk.

    Kan mycket väl vara så då träningsvärk lindras av värme samt om inte ökar dock klart ej lindrar värken. Kyla försämrar blodgenomströmningen i muskeln därför som aktiv vila dvs lågintensiv träning lindrar.

    #454995

    läste detta nu precis, tänkte att jag skulle dela med mig av länken iaf.. finns nog ett antal personer här som är skeptiska till fakta från aftonbladet eller dylikt men verkar ju vara en professor som har koll iaf 😮

    [http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article3773604.ab]

    #454996

    Ja eller så läste dom det här inlägget för ett år sedan;):

    Allan wrote:
    Postar ett litet utdrag ur senaste Läkartidningen som nog kan vara intressant för många:

    ”NYA RÖN

    Träningsvärk minskar inte genom stretchning

    Britta Lindström
    docent

    Gunnevi Sundelin
    professor; båda institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, Sjukgymnastik, Umeå universitet
    I en nyligen utkommen Cochraneöversikt har en metaanalys visat att det saknas bevis för att stretchning hos unga, friska individer skulle vara en bra metod för att förebygga träningsvärk. Resultaten visade också att det inte hade någon betydelse för smärtintensiteten om stretchningen utfördes före eller efter avslutad aktivitet.
    Genomgången baserades på studier som alla ansågs uppfylla kriterier för att betraktas som kvalitetsmässigt hållbara. Smärtan mättes genomgående med visuell analog skala (VAS), vilket möjliggjorde en metaanalys med följande evidensvärdering: I nio av de tio studierna genomfördes både interventionen och stretchningen under kontrollerade former i laboratoriemiljö. Positivt med laboratoriemiljön var att man kunde kontrollera stretchningens utförande. Man kan ha invändningar mot det specifika sättet att åstadkomma träningsvärk, som kanske inte är helt överförbart till praktisk verklighet. Den stretchning som används i olika sammanhang sägs kunna förebygga bla skador, minska smärta och öka rörlighet. På 1960- och 1970-talen fanns uppfattningen att muskelsmärta berodde på muskelspasm, och stretchning användes då i tron att man kunde minska och förhindra träningsvärk. Det visade sig vara en felaktig teori.
    Senare forskning har visat att extrem förlängning av sarkomererna i muskelfibern kan orsaka smärta/träningsvärk. Om detta är fallet skulle stretchning i syfte att öka antalet sarkomerer i muskelfibern eller åstadkomma en förlängning och anpassning av senstrukturer vara gynnsamt enbart hos personer med mycket strama muskler. Stretchning skulle då behöva upprepas under månader till flera år.
    Slutsatsen är att stretchning inte förhindrar eller lindrar träningsvärk. Ytterligare studier för att förstärka evidensen anser författare inte vara nödvändigt. Det är dock viktigt att påpeka att litteraturgranskningen inte belyser stretchningens betydelse för att förebygga skada, för att utföra rörelser eller för att åstadkomma välbefinnande.

    Herbert RD, et al. Stretching to prevent or reduce muscle soreness after exercise [review]. Cochrane Database Syst Rev. 2007;(4):CD004577.”

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 73 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.