Debatt om träningsvärk, muskelvärk och DOMS

Home Forums Artiklar Debatt om träningsvärk, muskelvärk och DOMS

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 61 through 73 (of 73 total)
  • Author
    Posts
  • #454997

    Bartoll: läst denna topic ett tag och finner det intressant med just träningsvärk då det är ett så omdiskuterat ämne.

    Jag lägger inga personliga åsikter i detta men jag har lärt mig av Fawzi Kadi på Örebro Universitet (världsledande inom just detta ämne med muskler, sattelitceller etc) att träningsvärk inte är något av ondo för muskeltillväxt alls.

    Enligt honom så fås träningsvärk av extrem belastning på musklerna (av vad de är vana vid) och tvärtom gynnar muskeltillväxt då musklerna bryts ner extra mycket.

    Detta är något som också stryks av Ji-Guo Yu på Umeå Universitet. (så som jag uppfattat det)

    #454998
    Dementis wrote:
    Enligt honom så fås träningsvärk av extrem belastning på musklerna (av vad de är vana vid) och tvärtom gynnar muskeltillväxt då musklerna bryts ner extra mycket.

    Detta är nog de flesta forskare överens om. Excentrisk träning samt intensiv sådan ger träningsvärk. när det kommer till nedbrytningen av muskeln så är inte forskarna överens. Vissa hävdar att det sker en förstärkning och andra att det istället som du säger; gynnar hypertrofin.

    #454999

    Har någon en aning om vilken ”forskning” det pratas om här?

    Quote:
    Some research claims that DOMS is not caused by the pain from damaged muscle cells, but from the reinforcement process.[3] The muscle responds to training by reinforcing itself up to and above its previous strength by increasing the size of muscle fibers (muscle hypertrophy). This reinforcement process causes the cells to swell in their compartment and put pressure on nerves and arteries, producing pain, however, further scientific research has again disproved this theory showing that infact DOMS is not a sign of reinforcement of muscles, merely stiffness within.

    Kollade in på wikipedia idag och såg då den här ”nya” biten i texten. Det fattas dock referens till just den biten. Har någon av er hört talas om det här?

    [http://en.wikipedia.org/wiki/Delayed_onset_muscle_soreness http://en.wikipedia.org/wiki/Delayed_onset_muscle_soreness%5D

    #455000

    Bump.

    Jag kollade in på länken precis, och såg att den omtalade biten har tagits bort igen. Med andra ord kan ni bortse från min tidigare post.

    #455001

    Har läst att två ledande svenska forskare i ämnet, professor Jan Fridén och Lars-Erik Thornell, muskelforskare har helt olika syn på saken. Den sistnämnda hävdar att excentrisk träning som leder till träningsvärk kör igång en nybildning av de sammandragande proteinerna i muskeln. Fridén å andra sidan menar att det är skador.

    #455002

    Har en ”amatör teori” angående detta ämne i samband med varför vissa bygger muskler snabbare än andra

    Om man utgår ifrån att muskler byggs upp pga ”skada” dvs nedbrytning av proteinceller och skada på det totala nervsystemet.

    Bör inte då personer med sämre immunförsvar lättare bygga muskler om kroppen blir tillförd med rätt mängd mat och vila, än vad en individ med starkare bör få??

    detta är ju absolut endast en personlig fundering(teori?!) och den är säkert bristfällig.

    Men har personlig själv märkt att mitt immunförsvar är svagare än mina träningskompisar och har alltid ökat fortare än dom! markant dessutom fast vissa tillomed har kört samma kostschema och träningsupplägg plus ”busigagrejor” medans än annan varit ren…

    självklart har ju gener en del med muskeltillväxt å göra men inbillar mej inte att jag har sådana grymma gener dock

    #455003

    Nej det tror jag inte. Lite originell koppling du gör, du menar att de med sämre immunförsvar får en högre proteinsyntes tack vare deras snabbare muskelnedbrytning? Även om det nu skulle vara så att det är muskelcellerna som bryts ner under träningsvärken(vilket inte är fastställt ännu) så handlar det om två helt vitt skilda ting.

    Att du utvecklas snabbare än dina vänner har bl.a med generna att göra men också på hur du tränar.

    #455004

    Javisst e ju bara en sak man gått å grunnat på…

    en fråga if I may-är det inte fastställt att muskler växer pga att man bryter ner muskelfibrer genom överbelastning för att sedan läka och bli starkare än dom var innan?

    för om man bara leker med tanken att det är så, borde inte då en som skadar sej lättare också få en snabbare tillväxt?detta menar jag tex om man jämför 2 individer som ligger på samma maxstyrka,tränat lika länge och äter samma saker,vilar lika mycket och om dom kör ett ”identiskt” träningspass så får den ena en grym träningsvärk medans den andra mindre,vem får då mest ut av passet muskelmässigt sätt?
    jag tror det är killen som får ”grym träningsvärk”

    Tror att det finns en viss sanning att finna i just immunförsvaret i samband med muskeluppbyggning,men e ju bara vad jag tror då;-)

    Tiden och forskning will show…

    #455005

    Nu är ju det där med ”muskler växer pga att man bryter ner muskelfibrer” en väldig förenkling av hela processen. Det handlar ju om att man ska stimulera musklerna till tillväxt så bra som möjligt. Ett exempel är ju att ett intag av EAA har visat sig uppreglera proteinsyntesen helt UTAN någon form av träningsstimulans. (Rätta mig om jag är ute och cyklar.)

    Om vi vänder på ditt exempel (med din teori om att ”träningsvärk = skada på muskeln” i baktanke) och säger att killen som inte får träningsvärk har lyckats stimulera muskelproteinsyntesen lika mycket som han som får träningsvärk (och enligt din teori har tillfogat muskeln mer skada), så bör ju killen utan träningsvärk få bättre resultat pga att han inte behöver ödsla en massa byggstenar och återhämntningstid på att reparera ”skadan”.

    #455006

    hehe jo e ju sant det!

    hade väl ”tänkt”(trott) att just träningsvärken är i direkt samband men muskelproteinsyntesen,och att killen som inte fick sådan träningsvärk behövde köra med högre intensitet eller mindre reps eller högre intensitet för att få liknande träningsvärk och därav får killen med grym träningsvärk en enklare väg att gå?!?

    #455007

    Ahh, ok! Jag förstod det som att du hade träningsvärk som indikator på hur stor skadan är på muskeln i din teori.
    Men visst om träningsvärken skulle ha ett direkt samband med proteinsyntesen så borde ju mer träningsvärk = mer muskelmassa.

    #455008

    Problemet är väl inte hur man skall få det, utan hur man skall komma runt det. Man vill ju kunna ge 100% så ofta som möjligt, då det oavsett grad ger begränsningar i träningen.

    Eftersom jag inte tycker om att avstå från träning pga träningsvärk så har jag
    lärt mig att göra ”comeback” efter en tids uppehåll utan nämnvärd träningsvärk.
    Detta funkar speciellt bra efter man varit sjuk och skall in i sin split igen.

    Brukar då köra igenom hela kroppen 1 set á 8-10 reps/muskel, sen en vilo dag
    upprepar proceduren med helkroppen och en vilodag till, efter det är det bara att köra på i splitten för fullt igen.

    Tidigare när jag gick in i splitten direkt efter upphåll så hade jag träningsvärk i 2-4 dagar. Inte så smart…

    Har även testat någon ”huskur” som någon ”vis” snubbe drog med att käka C-vitamin efter ett vanligt split-pass vid sådan uppstart. Man inbillade sig kanske att det lindrade värken lite men det kan mycket väl bara varit på det psykologiska planet.

    Vad det gäller att man måste känna träningsvärk för att veta att det tar kan jag tyvärr inte skriva under på. Kör man regelbundet oavsett variation så brukar jag inte få någon nämnvärd värk. Med tanke på att man lagt på sig 40 kg under åren man hållt på
    så betyder det ju att man har gjort något rätt även utan onödig värk.

    #455009

    Joachim Bartoll: Jag blev medlem för att fråga dig något du skrev och ja känner mig själv i det ofta. Hur undviker man DOMS? Du har upprepat fler antal ggr att det är bäst och undvika DOMS, men hur?

Viewing 13 posts - 61 through 73 (of 73 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.