DoggCrapp, tolkat och översatt av Biffsson

Home Forums Artiklar DoggCrapp, tolkat och översatt av Biffsson

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 136 total)
  • Author
    Posts
  • #340477

    Ok då förstår jag! Posta gärna om du hittar något om utfallsövningar!
    Kul å veta även om jag förmodligen kommer fortsätta köra utfall med restpause…

    #340478
    Allan wrote:
    Ok då förstår jag! Posta gärna om du hittar något om utfallsövningar!
    Kul å veta även om jag förmodligen kommer fortsätta köra utfall med restpause…

    Jag hittar ingenting om utfallsövningar. Jag tror inte att det är en övning som han rekommenderar.

    Men jag tycker inte att man behöver köra exakt de övningar som han rekommenderar. Man kör de övningar som man trivs med :up:

    #340479

    Hur ska man träna magen om man kör efter DC. Läste att man t ex kunde köra den när man väntade på en övning. Men hur många set/reps ska man göra, rest pause?

    Hur gör man extrame stretching?

    Fast 1, är det en viktigt del i programmet (kanske en dum fråga, borde ju vara det efter som att den är med…)

    Men känns inget speciellt med att träna så, tråkigt med så många reps.

    #340480
    Quote:
    Hur ska man träna magen om man kör efter DC. Läste att man t ex kunde köra den när man väntade på en övning. Men hur många set/reps ska man göra, rest pause?

    Jag kommer ej ihåg vad han skrev om det. Men jag gjorde iallafall 3 set med viktade 12 reppare. Ej rest pause.

    Quote:
    Hur gör man extrame stretching?

    Avsluta varje övning med 1 minuts Extreme stretching”. Töj till maximal stretching och håll där i 1 minut.

    Här är några bilder på de övningar som Doggcrap använder som extrem stretching:
    [http://server6.theimagehosting.com/image.php?img=extremestretches66.jpg LÄNK]

    Quote:
    Fast 1, är det en viktigt del i programmet (kanske en dum fråga, borde ju vara det efter som att den är med…)

    Vet ej hur viktig den är. Jag tror att det är en slags inkörningsfas till det tyngre programmet för att stärka muskelfästen och senor (om man nu kan stärka dom?)

    Quote:
    Men känns inget speciellt med att träna så, tråkigt med så många reps.

    Jag tyckte också att det kändes tråkigt, så jag hoppade över den. Jag började direkt på fas 3.

    #340481

    :emo-thumb

    Räcker det med de stretch övningarna? Länk till flera?

    Vet du exakt vad som gör extreme stretchingen så viktig?

    Kanske skulle vara grymt att lägga in extreme stretching i ex. Max-Ot :P

    #340482
    Quote:
    Räcker det med de stretch övningarna? Länk till flera?

    Jag tror att det räcker med dom. Jag har inte sett några fler övningar.

    Quote:
    Vet du exakt vad som gör extreme stretchingen så viktig?

    Det var ett år sedan jag läste om Doggcrap senast. Men jag har för mig att teorin bakom extreme stretching är att ju mer du töjer ut musklerna på längden desto mer kan dom växa på bredden.

    Quote:
    Kanske skulle vara grymt att lägga in extreme stretching i ex. Max-Ot :P

    Japp. Man kan lägga in det i vilket program som helst.

    #340483
    biffsson wrote:
    *4** DON’T RP QUADS OR BACK THICKNESS MOVEMENTS
    CABLE ROWS OR ONE-HAND DB ROWS ARE OK TO RP!!

    Varför?

    #340484

    Med varför syftar Jag inte på quadsen utan varför man inte ska rp:a ryggövningar för den tjockare delen av latsen? Beror väl antagligen på skaderisken eller?

    #340485
    Allan wrote:
    Med varför syftar Jag inte på quadsen utan varför man inte ska rp:a ryggövningar för den tjockare delen av latsen? Beror väl antagligen på skaderisken eller?

    Rimligtvis beroende på skaderisken, men jag är lite olydig så jag kör rp på de övningarna ändå och fy satan vad min rygg växer på det :P

    #340486
    Melin wrote:
    Rimligtvis beroende på skaderisken, men jag är lite olydig så jag kör rp på de övningarna ändå och fy satan vad min rygg växer på det :P

    Antog nästan detta. Jag är lite olydig och kör som du me men alltid intressant att veta tanken bakom…

    #340487

    Sitter precis och tittar på Mike Mentzer’s film om HIT påminner väldigt mycket om Doggcrapp är det samma sak eller är Doggcrapp en variant av hans HIT?

    Är sugen på att prova men det får nog vänta lite till, har ju bara kört 3 månader efter ett uppehåll på 6 år.

    #340488
    Dontomase wrote:
    Sitter precis och tittar på Mike Mentzer’s film om HIT påminner väldigt mycket om Doggcrapp är det samma sak eller är Doggcrapp en variant av hans HIT?

    Är sugen på att prova men det får nog vänta lite till, har ju bara kört 3 månader efter ett uppehåll på 6 år.

    Vet ej.

    Berätta lite kort om HIT så kan jag kanske se vad skillnaden är.

    #340489

    HIT är high intense training han kör med kontollerad positiv och negativ rörelse ca 3-5 sek långa är rörelserna. Man kör med restpause, och supersetar. Man kör ett superset och en sista övning. De övningar man kör är en som isolerar och sen tar man och supersetar med en övning som tar hjälp av andra muskler. På ben tex först benspark sen benpress

    Kort beskrivet.

    #340490

    Skillnaden i det du skrev:

    Quote:
    HIT är high intense training han kör med kontollerad positiv och negativ rörelse ca 3-5 sek långa är rörelserna.

    • Den positiva delen i varje rep ska vara explosivt
    • Den negativa delen ska vara kontrollerad (ca 2-5 sekunder)

    Quote:
    Man kör med restpause, och supersetar.

    Restpause, ej superset

    Quote:
    Man kör ett superset och en sista övning. De övningar man kör är en som isolerar och sen tar man och supersetar med en övning som tar hjälp av andra muskler. På ben tex först benspark sen benpress

    Bara en övning, Helst en flerledsövning (ej en isoloringsövning)

    Ja, jag tycker att det låter troligt att Doggcrapp har hämtat inspiration från HIT.

    #340491

    Ja det gör det faktiskt.

    Får väl testa båda två och se vilken som ger mest.. Men som sagt får nog vänta lite till har juprecis gjort comeback.

    Hur är det med uppvärmning i dc Mentzer anser det är slöseri och kroppen inte tillåts växa lika mycket om man först kör kardio som uppvärmning, utan den uppvärmning som HIT har är 1 set lätt 1 set mellan vikt och sen 1 set tugnt för att förbereda kroppen på träning och tillväxt.

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 136 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.